РОЗДІЛ 2
МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ТА УЯВИ УЧНІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ
ЕЛЕМЕНТІВ ЕЛЕКТРОНІКИ
Навчальна діяльність як ефективний спосіб формування й розвитку уяви і творчих
здібностей учнів
Методика розвитку уяви та творчих здібностей учнів при вивчені елементів
електроніки у шкільному курсі фізики в нашому дослідженні включає такі етапи:
Вибір явища або процесу вивчення, які недоступні для безпосереднього
сприймання.
визначення істотних ознак, умов протікання і спостереження явища;
аналіз можливості проведення реального фізичного експеримента;
виявлення проблем, які впливають на якість проведення і спостереження або
унеможливлюють реальний фізичний експеримент;
обґрунтування необхідності проведення мисленого експерименту і його втілення у
віртуальний комп’ютерний експеримент.
Створення плану проведення мисленого експерименту.
Створення системи аналогій і моделей.
Проведення мисленого експериментування з метою планування реального
експеримента і прогнозування його результатів.
Проведення реального експеримента за допомогою лабораторного обладнання (при
можливості).
Реалізація дослідження у вигляді віртуального експеримента за допомогою
персонального комп’ютера.
Співставлення результатів віртуального експеримента з реальним.
Виведення висновків щодо проведеної роботи.
Специфіка розвитку творчої уяви передбачає використання евристичних прийомів як
компонентів творчого процесу: аглютинація, аналогія, гіперболізація,
схематизація, типізація, загострення (акцентування), про які було нагадано у
параграфі 1.3.
Ю.Саламатов [146] конкретизує ці прийоми для можливості використання розвитку
творчої уяви, що можуть бути виявлені в результаті аналізу великої
кількості науково-фантастичних творів, фільмів, які є своєрідним
“патентним” фондом фантастичних ідей. Такими прийомами є:
1. Збільшення-зменшення (параметр, який змінюється – розміри обўєкта).
2. Прискорення-сповільнення (параметр, який змінюється з часом, швидкість).
3. Динамізація - статика (незмінний обўєкт зробити мінливим, і навпаки).
4. Універсалізація - обмеження (дія обўєкта поширюється на великий клас явищ
чи, навпаки, дія універсального чинника обмежується).
5. Подріблення - обўєднання (розділення на складові частини і навпаки).
6. Квантування - неперервність (якщо дія обўєкта була неперервною,
зробити її квантованою, дискретною, і навпаки).
7. Зміна якостей (змінити найменш змінювану якість обўєкта чи
середовища).
8. Інверсія - найбільш загальний прийом (функція, якість чи сам обўєкт
змінюється на протилежний) та інші.
На практиці в чистому вигляді практично не застосовується жоден з них – всі
вони існують у взаємному поєднанні та чергуванні. Автор підкреслює, що
послідовне застосування 3-5 прийомів, вибраних навмання, може далеко
завести від початкового образу, але… “тільки сміливо мислячу людину”; і дає
такі поради:
– “ніколи не відмовляйтесь від обраного прийому під тим приводом, що його
неможливо застосувати до даного обўєкта, бо саме в абсурдності, в доведенні
протиріччя до неможливості і є “родзинки” цих вправ, шукайте сміливі,
“дикі” рішення;
– ланцюжок прийомів треба продовжувати до тих пір, поки кількісні зміни не
приведуть до появи нової якості, тобто, якості цікавої, незвичайності, якої
не було в початковому обўєкті [146; 78-82].
У своєму дослідженні І.В. Коробова виділяє такі прийоми фантазування:
Оживлення (по щучому велінню...).
Збільшення - зменшення (учень має розміри молекули).
Обўєднання (хата на курячих ніжках).
Зміна законів природи (влітку випав сніг).
Внесення нової якості, запозиченої з інших обўєктів (розмовляюча рибка) [68;
55].
На основі аналізу літературних джерел, досвіду вчителів та власного досвіду ми
поділяємо діяльність, направлену на розвиток уяви та творчих здібностей, на
такі види:
Генерування ідей прирозв’язанні проблемної задачі. Після постановки вчителем
проблеми надається можливість учням подати варіанти її розв’язку. В цьому
випадку цінується оригінальність і нестандартність. Такий вид діяльності
широко застосовується при поясненні нового матеріалу, де вчитель за
допомогою запитань майєвтичного характеру намагається допомогти учням самим
“зробити відкриття”. Генерування ідей позитивно впливає на процес
розв’язання творчих задач, в яких іноді через недостаток інформації необхідно
уявити і запропонувати свій власний варіант розв’язку. Під час проведення цей
вид діяльності проявляється у створенні власних варіантів проведення
дослідження.
Аналіз творів літератури та мистецтва (казки, фантастичні оповідання, художні
фільми, малюнки тощо) з метою виявлення протиріч між написаним і дійсністю,
критики їх реальності. При проведенні уроків формування нових знань,
значним чином підвищуючи зацікавленість учнів до навчального матеріалу, в
повній мірі насичуючи їх уяву і фантазію, необхідно критично підійти до
аналізу реальності тих подій, які описуються в літературі (особливо
художній) та художніх фільмах з метою виявлення істинності зображення явищ,
процесів та подій. Часто письменники та сценаристи допускають значні помилки
у відтворенні фізичних законів в результаті своєї некомпетентності або
бурхливої діяльності фантазії. Учень за допомогою вчителя (або самостійно)
оцінює наукову достовірність і правильність опису в літературі тих чи інших
фізичних явищ і виявляє помилки та похибки авторів. Матеріалом для такого
обговорення може служити прочитана художня, фантастична та публіцистична
література, анімаційні, художні та документальні фільми. Результатом
- Київ+380960830922