розділ 2), сформулюємо предмет, мету та
визначимо основні цілі, суб’єкти і об’єкти стратегії його розвитку.
Предметом стратегії розвитку регіонального підприємництва Чернівецької області
є система взаємозв’язків та взаємовідносин між суб’єктами господарювання,
місцевими органами влади та впливовими групами громадськості щодо розвитку
підприємництва в регіоні.
Об’єктом є сукупність соціально-економічних процесів у підприємницькій
діяльності суб’єктів регіонального підприємництва Чернівецької області.
Суб’єктами стратегії є регіональне підприємництво, влада, громадськість
Чернівецької області (див.рис.1.7).
Метою стратегії розвитку регіонального підприємництва є досягнення максимально
можливого, але реального, позитивного впливу регіонального підприємництва на
вирішення соціально-економічних проблем Чернівецької області.
Основними цілями є такі (рис. 3.2).
Рис.3.2. Цілі стратегії розвитку регіонального підприємництва Чернівецької
області
1. Забезпечення зайнятості, в тому числі молоді і селян, за рахунок збільшення
кількості робочих місць на діючих і нових підприємствах, а також за рахунок
розширення можливостей у сфері само зайнятості населення, розвиток фермерства.
Проблема зайнятості особливо гостро стоїть у районах області. При цьому
спостерігається досить негативна картина у структурі безробітних (табл. 3.2):
Таблиця 3.2
Структура безробітних Чернівецької області у 2003 році, чол.
Райони
Безробітні
з них:
жінки
молодь до 28 років
По області
21818
13286
5239
м. Чернівці
5215
3419
1349
Вижницький
615
389
138
Герцаївський
1058
628
228
Глибоцький
2189
1280
336
Заставнівський
1371
864
Кельменецький
1373
809
361
Кіцманський
3287
1700
907
Новоселицький
590
315
90
Путивльський
1234
744
389
Сокирянський
2596
1705
731
Сторожинецький
1049
711
256
Хотинський
1241
722
445
*розраховано на основі [135-141]
Частково проблему зайнятості вирішують “самозайняті” громадяни, що займаються
підприємницькою діяльністю без створення юридичної особи – приватні підприємці
(діагр. 3.1).
Діаграма 3.1. Кількість приватних підприємців по районах Чернівецької області у
2003 році, чол.
2. Насичення ринку якісними і доступними за ціною товарами і послугами через
розвиток ринкових відносин і створення конкурентного середовища.
Останніми роками спостерігається тенденція насичення ринку Чернівецької області
товарами вітчизняного, досить часто буковинського, виробництва. Необхідно
створити умови для підтримки і закріплення цієї тенденції, усунути бар’єри на
шляху розвитку цих процесів, підтримати законодавчо власне виробництво,
створити позитивну суспільну думку про буковинські товари та послуги,
виробництво та підприємництво в цілому, запровадити політику протекціонізму на
місцевих ринках, забезпечити стабільність зовнішнього середовища функціонування
вітчизняних підприємств, обмежити втручання державних органів влади та органів
місцевого самоврядування безпосередньо у процес господарювання суб’єктів
підприємництва, зосередити їх увагу на створенні умов для розвитку
конкурентного середовища, а не на його регулюванні тощо.
3. Забезпечення соціальних програм буковинських органів державної влади за
рахунок збільшення податкових надходжень у бюджет від суб’єктів підприємництва
регіону (табл. 3.3).
Таблиця 3.3
Надходження від оподаткування суб’єктів регіонального підприємництва
Чернівецької області у розрізі районів у 2000-2003 роках (єдиний + фіксований
податки), тис.грн.
Райони
2000
2001
2002
2003
По області
9659,4
23532,9
29500
43896
м. Чернівці
6286,5
11229,2
15677,7
28067,2
Вижницький
639,8
1179,4
1939,5
2184,9
Герцаївський
56,5
135,5
340,3
411,2
Глибоцький
293,3
669,7
1166,3
1386,4
Заставнівський
222,5
488,9
845,4
1002,9
Кіцманський
479,4
1274,6
1790
1979,4
Кельменецький
185,9
515,4
888,8
1023,3
Новоселицький
386,1
1088,8
1948,9
2049,6
Путильський
217,6
407,6
700,3
862,4
Сокирянський
290,5
877,1
1312,2
1464,8
Сторожинецький
434,4
927,8
1834,5
2165,8
Хотинський
166,9
660,1
1056,1
1299,1
4. Створення іміджу Чернівецької області як регіону з високим рівнем розвитку
регіонального підприємництва за рахунок випереджаючого розвитку регіонального
підприємництва у інноваційних сферах, туризмі, торгівлі, сферах високих
технологій, створення єдиного інформаційного простору і умов для сучасних
способів ведення бізнесу, залучення інтелектуального потенціалу краю до
зайняття підприємницькою діяльністю у наукоємких галузях.
Мова їде про інноваційний характер розвитку підприємництва Чернівецької
області. Економічне зростання розвинених країн вже давно базується на
використанні сфери знань і технологій, а саме їх ефективне поєднання гарантує
прогресивний розвиток суспільства. Перед Україною стоїть проблема створення за
короткий час передумов стійкого зростання, але не просто економічного, а його
інноваційного типу.
У посланні Президента України до Верховної Ради України “Концептуальні засади
стратегії економічного та соціального розвитку України на 2002-2011 роки.
Європейський вибір” визначена необхідність опанування інноваційного шляху
розвитку, що дозволить змінити “сировинний” вектор розвитку економічних
процесів і здійснити утвердження України як високотехнічної країни.
5. Провівши аналіз підприємництва Чернівецької області у територіальному
розрізі (пункт 2.2) ми дійшли висновку про вкрай нерівномірний його розвиток.
Класично існують два шляхи вирішення цієї проблеми.
Перший полягає у вирівнюванні ступеня розвитку підприємництва на всій території
регіону за допомогою різних адміністративних методів (стимулювання відсталих
районів та стр