Ви є тут

Формування в учнів 5-6 класів уявлень про об'єкти та явища навколишньої дійсності в навчально-пізнавальній діяльності загальноосвітньої школи.

Автор: 
Трегубенко Олена Миколаївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0405U003847
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДИДАКТИЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ УЯВЛЕНЬ
В УЧНІВ 5 - 6 КЛАСІВ ПРО ОБ'ЄКТИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛИШНЬОЇ ДІЙСНОСТІ
В НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ

2.1. Дослідження комплексу дидактичних умов формування у молодших підлітків уявлень про об'єкти та явища навколишньої дійсності

На початку дослідження ми припустили, що процес формування уявлень про об'єкти та явища навколишньої дійсності буде більш ефективним, якщо в навчально-пізнавальній діяльності школи враховуватимуться такі дидактичні умови:
1. Створення системи інтегрованих уроків, які забезпечують формування цілісних уявлень про об'єкти та явища навколишньої дійсності.
2. Стимулювання емоційно-ціннісного ставлення учнів до навколишньої дійсності шляхом створення відповідних освітніх ситуацій.
3. Розробка й включення в позаурочну діяльність з учнями сукупності форм і методів роботи, максимально орієнтованих на формування уявлень про навколишню дійсність.
Для реалізації складного процесу, як формування уявлень про об'єкти та явища навколишньої дійсності, а тим більше для управління ним, особливе значення має тісний взаємозв'язок названих дидактичних умов. Сукупне застосування цих умов цілісно відображає навчальний процес, і саме тому відкриває можливість комплексного підходу до його удосконалення.
Однак кожна з дидактичних умов несе в собі власний зміст, що не перекривається іншими умовами, як і відображення тієї чи іншої тенденції навчального процесу, яка завжди проявляється в реальній взаємодії з іншими тенденціями. У зв'язку з цим правомірно розкрити й конкретизувати кожну з названих дидактичних умов.
Однією з дидактичних умов підвищення ефективності формування уявлень про об'єкти та явища навколишньої дійсності, запропонованих нами, є створення системи інтегрованих уроків, які забезпечують формування цілісних уявлень про об'єкти та явища навколишньої дійсності.
В.М.Максимова відзначає, що "міжпредметні зв'язки виступають як метод діяльності учня, що розвиває в нього здатність до синтезу знань з різних навчальних дисциплін у якості спеціальних об'єктів засвоєння" [99, с. 27].
Інтеграція, яка ставить перед собою завдання заповнення, розвитку й об'єднання раніше розрізнених частин знань [15], на нашу думку сприятиме підвищенню рівня цілісності й організованості елементів системи уявлень учнів. Як зазначає В.Р.Ільченко, "сутнісна інтеграція полягає у виявленні в об'єктах пізнання однотипних (однорідних) сутностей і установлення на їх основі цілісності з виділених елементів знань про дійсність" [61, с. 16].
Маючи взаємопов'язані знання шкільних дисциплін, учні дають більш глибокі, обґрунтовані відповіді при характеристиці об'єкта, вникають в основні причинно-наслідкові зв'язки, у сутність явищ і процесів та їх закономірності [98]. "Установлення й засвоєння учнями зв'язків між окремими елементами знань і вмінь з різних навчальних предметів сприяє формуванню системності знань, динамічності мислення, творчих способів пізнавальної діяльності й ціннісних орієнтацій учнів" [59, с. 4].
Міжпредметна інтеграція дозволяє сприймати навколишній світ у багатомірності й об'ємності, здійснювати аналіз і синтез ознак досліджуваних об'єктів та явищ [120]. Різними засобами - слово, звук, колір, лінія - можна сформувати наочне й цілісне уявлення про досліджуваний об'єкт чи явище навколишньої дійсності.
Як відзначає Д.Н.Богоявленський, виявлення й використання міжпредметних елементів дозволить здійснити перенесення знань і прийомів розумової діяльності. Під цим перенесенням розуміють використання цих знань і прийомів учнями в нових умовах [15]. Внутрішніми умовами, які сприяють перенесенню, є свідоме засвоєння знань і прийомів, самостійність у їх узагальненні, уміння застосовувати їх на практиці.
На нашу думку, інтегровані уроки - найбільш ефективна форма реалізації міжпредметних зв'язків у процесі формування уявлень. У розглянутому нами аспекті при плануванні інтегрованих уроків може бути використана співдружність з будь-якою навчальною дисципліною. Мета цих уроків - підвищення ефективності процесу формування навчальних уявлень, можливість навчити дітей сприймати навколишній світ цілісно, в усій його красі. Тому однією з дидактичних умов формування уявлень у процесі навчання, на нашу думку, буде створення системи інтегрованих уроків, які забезпечують ціннісний обмін змістом навчального матеріалу й сприяють формуванню цілісних і наочних уявлень про об'єкти та явища навколишньої дійсності.
Складність процесу формування уявлень про об'єкти та явища навколишньої дійсності - елемента цілісної системи знань школярів - вимагає конкретизації й уточнення дидактичних вимог до інтегрованого уроку, спрямованого на їх формування.
На підставі аналізу дидактичної й методичної літератури [29; 116; 92; 128; 127; 197 та ін.], а також власного педагогічного досвіду ми виділяємо в рамках нашого дослідження ми виділяємо такі дидактичні вимоги побудови інтегрованого уроку, спрямованого на формування уявлень про об'єкти та явища навколишньої дійсності:
1. Чітке визначення процесу формування уявлень як однієї з освітніх цілей уроку.
2. Побудова пізнавальних завдань переважно на міждисциплінарній, інтегративній основі.
3. Визначення структури уроку, яка повинна узгоджуватись з логікою процесу формування уявлень.
4. Розвиток пізнавальної установки особистості на створення цілісних уявлень про об'єкти та явища навколишньої дійсності, що ґрунтуються на комплексному підході до їх формування.
5. Включення учнів у різні види діяльності, у ході яких відбувається формування уявлень про об'єкти та явища навколишньої дійсності й стимулювання емоційно-ціннісного ставлення до них.
6. Систематичний контроль за якістю формування уявлень. Забезпечення зворотного зв'язку, що дозволяє педагогові впливати на хід навчального процесу, управляти процесом формування уявлень і коректувати його.
На нашу думку, слід виді