РОЗДІЛ 2
Становлення та розвиток стратегічного маркетингу на промислових підприємствах
2.1. Аналіз маркетингової ситуації на ринку чорних металів
Максимальний рівень виробництва продукції в українській металургії і
використання її потужностей приходиться на 1986 р. З цього часу спостерігається
зниження виробничих показників, що досягли мінімальних значень у перші роки
незалежності країни. У цілому новітню історію української металургії
(1986-2002 рр.) можна умовно розділити на п'ять періодів, кожний з який має
чіткі границі і характерні риси.
Перший період (1986-1990р.) характеризується відносною стійкістю виробничої і
фінансово-економічної діяльності підприємств ГМК в умовах планової економіки і
наявністю єдиного ринкового простору колишнього Радянського Союзу. У цей час
Україна стабільно виробляэ 46-48 млн.т чавуна, 48-52 млн.т сталі й 38-39 млн. т
прокату.
У результаті розпаду Радянського Союзу відбулося руйнування єдиного ринкового
простору і, як наслідок, реорганізація системи керування галуззю. Протягом
другого періоду (1990-1995 рр.) відзначається погіршення фінансово-економічних
показників і різке скорочення темпів виробництва у всіх галузях економіки.
Найбільш низький рівень випуску металургійної продукції був зафіксований у
1995р., коли показники виробництва в ГМК у порівнянні з 1990 р. скоротилися в
середньому на 50%. Випуск чавуна склав 17,9 млн.т, стали – 21,8 млн.т, прокату
загального – 17,7 млн.т. прокату готового – 16,6 млн.т, листового прокату – 6,6
млн.т. Подібна ситуація знайшла відображення в катастрофічному погіршенні
економічних показників підприємств галузі. Так, кредиторська заборгованість
металургійних підприємств тільки протягом 1995 р. збільшилася на 1,9 млрд. грн.
і склала 2,4 млрд. грн.
Період стабілізації виробництва і падіння фінансово-економічних показників
підприємств (1996 р. – липень 1999 р.). У 1996 р. стабілізувався випуск
основних видів продукції у всіх под-отр'аслях, і вже до 1997 р. уперше
намітилася динаміка збільшення виробництва: випуск чавуна склав 21 млн. т,
сталі – 25,3 млн.т, прокату загального – 20,9 млн.т, прокату готового – 19,5
млн.т, листового прокату – 8,0 млн.т. Але при цьому зростання виробництва
товарної продукції постійно супроводжувалося збільшенням витрат,
фінансово-економічні показники в 1996-1998 рр. продовжували падати.
У цих умовах почався пошук ефективних заходів по зниженню наслідків фінансової
кризи. І 6 жовтня 1998р. була прийнята постанова Верховної Ради №166 «Про
заходи для подолання кризового стану в ГМК України». А потім і Закон України
«Про проведення економічного експерименту на підприємствах ГМК України», мета
якого полягала в створенні умов для подолання кризових явищ у галузі,
нарощуванні обсягів виробництва і збільшенні платежів у бюджет.
Експеримент у ГМК: подолання кризи (1999-2001 р.). Із серпня 1999 р.
підприємства ГМК України працювали в умовах економічного експерименту, що надав
відчутну підтримку вітчизняним виробникам гірничо-металургійної продукції з
боку держави.
Дія експерименту за дуже короткий термін показало його ефективність. Так, більш
80% засобів, що вивільнилися в ході проведення експерименту. було спрямовано
підприємствами на поповнення власних оборотних коштів, близько 11% – на
технічне переозброєння, близько 4% – на природоохоронні заходи. Крім того,
підприємства змогли за рахунок власних коштів, що утворилися в умовах роботи в
економічному експерименті, додатково направити на технічне переозброєння більш
1 млрд.грн.
За період дії експерименту значно збільшилось виробництво агломерату (на
38,0%), чавуна (на 20,2%), сталі (на 32,7%), прокату (на 33,9%). Покращилися і
фінансово-економічні показники роботи підприємств. Незважаючи на зниження в
2001р. прибутковості підприємств, продовжувала мати місце тенденція збільшення
платежів у бюджет у динаміку по півріччях.
Економічний експеримент дав можливість підприємствам ГМК України вийти з кризи
середини 90-х років минулого століття. Українські метпідприємства в нових
умовах світової металоторгівлі (2002 р. – дійсний час). Новий етап у розвитку
українського ГМК характеризується фактичним завершенням роботи підприємств в
умовах економічного експерименту в галузі, ростом конкуренції на внутрішньому
ринку з виробниками ближнього зарубіжжя, а також новими умовами торгівлі на
ведучих світових ринках металопродукції (США, ЄС, Китай).
Зроблені нами висновки ілюструють дані табл. 2.1 і 2.2.
Таблиця 2.1
Виробництво продукції чорної металургії в Україні, тис. тонн
Продукція
1991
1996
2000
2001
2002
Залізна руда
85,5
47,5
55,6
54,7
58,9
Марганцевий концентрат
6625
3066
2713
2700
2759
Кокс
28208
15057
19504
19348
18532
Чавун
36632
17832
25699
26379
27634
Сталь
42929
21900
31407
33047
34049
Прокат загальний
36177
17913
27262
29242
30169
Прокат готовий
32478
17044
22591
25370
26403
Листовий прокат
11748
7107
8343
9372
9590
Холоднокатаний лист
1985
1065
1813
1763
1750
Феросплави
1869
1100
1340
1411
1403
Труби
5559,2
1941,2
1663,3
1564,0
1470
У цілому 2002р. став досить стабільним для металургів, що в першу чергу
визначається позитивною кон'юнктурою зовнішнього ринку і відносним стримуванням
цін внутрішніх постачальників сировинних матеріалів для ГМК. У 2002р. обсяги
виробництва чавуна склали 27,6 млн.т, сталі – 34,0 млн.т, прокату загального –
30,0 млн.т, прокату готового – 26,4 млн.т і листового прокату – 9,6 млн.т.
Таблиця 2.2
Показники діяльності металургійних підприємств України, млн.грн.
Показники
1996
2000
2001
2002
Товарна продукція у діючих цінах
9253,024
25834,723
25815,45
27134,765
Виручка від реалізації
9104,113
25930,28
25926,
- Київ+380960830922