РОЗДІЛ 2
УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ НА ОСНОВІ
РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ
2.1. Аналіз якості інформаційних систем підприємства
Керівники кожного підприємства, функціонуючого в умовах ринку як відкрита
система, повинні одержувати адекватну інформацію до і після прийняття рішень.
Тому роль якісного формування ІС велика.
Стратегія розвитку підприємства не може бути здійснена на високому рівні без
необхідної інформації про організацію в цілому, перешкоди на шляху її
функціонування і розвитку, тобто про найістотніші моменти, впливаючі на
поведінку підприємства і прийняття рішень.
Велика частина інформації, на підставі якої щодня приймаються рішення,
надходить неформальним шляхом. Кількість інформації і виникаючі при управлінні
проблеми помітно збільшуються із зростанням розмірів підприємства. Безліч даних
про конкретні види діяльності є лише невеликою частиною всіх інформаційних
потреб. У більшості випадків тут проблем не виникає. Справжні труднощі
з'являються при необхідності стежити за зміною ситуації. Ресурси будь-якого
підприємства постійно знаходяться у русі. У будь-який момент в наявності є
більша або менша кількість товарних запасів, готівки, прибуткових і витратних
рахунків. Підприємство звільняє одних працівників і наймає інших. Освоєння
нової технології може привести до зміни швидкості, з якою споживається сировина
і випускається готова продукція. Якщо зовнішнє середовище мінливе, то життєво
важливі для підприємства події можуть відбуватися з приголомшуючою швидкістю. У
випадку, якщо керівництво вчасно не одержуватиме інформацію про ці зміни,
наслідки можуть бути згубними.
Ціль ІС полягає в тому, щоб справитися з потоком інформації так, щоб керівник
міг приймати ефективні рішення.
Хоча керівники різних рівнів мають різні потреби в інформації, всі вони
стикаються із загальною «вимогою» самої ІС. Проводячи більше корисної
інформації на більш широкій основі, система полегшує для контролюючого
спостерігача виявлення поганих або слабких рішень. Отже, можна розглядати ІС як
вбудований механізм контролю якості, заохочуючий навчання на власному досвіді і
використання знань для вдосконалення майстерності і виконання роботи.
Якість інформації, що поступає на підприємство, забезпечує отримання
конкурентних переваг, зниження виробничого та управлінського ризику, оскільки
виникає можливість уникнути потенційно дорогих помилок до того, як витрати
стануть дуже значними, а проблеми збуту продукції завдадуть істотного збитку
підприємству. Якісна інформація сприяє визначенню ставлення споживачів до
підприємства і його продукції; контролю змін у зовнішньому і внутрішньому
середовищі. Все це дозволяє своєчасно координувати стратегію розвитку
підприємства за допомогою прийняття обгрунтованих управлінських рішень.
Отже, якість інформації є однією з найважливіших складових формування ІС і
забезпечення процесу управління підприємством. Якість інформації є
основоположним чинником обгрунтованості та ефективності функціонування
підприємства в цілому.
Виробничий процес супроводжується безперервністю управління інформацією.
Будь-який технологічний та управлінський цикл починається із збору початкової
інформації і закінчується видачею управляючої інформації у вигляді
управлінських рішень.
У процесі функціонування ІС лежать процеси збору, зберігання, поновлення,
переробок і передач інформації, що відображає умови, чинники і результати
виробничої діяльності підприємства. Організація цих процесів вимагає розробки
технології обробки і проходження інформації, оснащення технологічних процесів
необхідними технічними і програмними засобами, підбору і навчання кадрів для
обробки інформації, розподілу завдань між підрозділами у підготовці і передачі
інформації від місця виникнення до місць споживання. Комплекс робіт на
підприємстві підрозділяється на такі основні процеси: збір і реєстрація
первинних даних, копіювання і передача інформації, обробка, зберігання,
оновлення, пошук необхідної інформації, використання її для досягнення цілей
підприємства.
Для всеобічного вивчення потреб ринку з метою задоволення попиту споживача і
отримання максимального прибутку підприємству необхідна відомості про ринок,
макросередовище, пов'язане з виробництвом продукції та її реалізацією. Ці
відомості керівництво одержує з первинних і вторинних джерел інформації.
При аналізі ІС доводиться враховувати те, що між структурою, функцією та
інформацією не існує однозначної відповідності. Будь-яка функція може
виконуватися цілим класом структур за наявності інформації.
У зв'язку з цим аналіз ІС вирішує два завдання:
визначення можливих потоків інформації за даними функціям системи управління;
визначення функцій вхідної і вихідної інформації.
Інформаційні потоки на підприємстві можна розподілити на зовнішні і внутрішні.
Підприємство у метасистемі є самостійним суб'єктом діяльності, що має велику
свободу дій. Тому управління ним з боку зовнішніх систем обмежено деякою
безліччю ситуацій, при попаданні в які воно підлягає управляючій дії. Сутність
зовнішнього управління полягає в тому, щоб підприємство або опинилося в деякій
заданій ситуації, або проявило регламентовану поведінку при добровільному
досягненні ним певної ситуації.
Зовнішнє управління полягає в передачі підприємству інформаційних продуктів і
контролі зміни його поведінки. Проте специфіка ситуаційного управління полягає
у тому, що управляючі системи направляють інформаційні потоки не безпосередньо
підприємству, а в інформаційне поле. Тому підприємству необхідно самостійно
знайти і придбати всі необхідні інфор
- Київ+380960830922