РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЯ І ФУНКЦІОНУВАННЯ
СИСТЕМИ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ В ОВС УКРАЇНИ:
СУЧАСНИЙ СТАН І ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ
2.1. Функціонально-рольовий зміст соціального захисту в ОВС України: макро-,
мезо- і мікрорівні дослідження
У попередніх розділах роботи вже було сказано, що органи внутрішніх справ можна
віднести до вторинних соціальних інститутів, створених державою. Як один із
найважливіших державних інститутів, органи внутрішніх справ виконують ряд
функцій, спрямованих на підтримку стабільності суспільства.
В науковій літературі прийнято виділяти основні функції ОВС, власне заради яких
створювалася ця система, і організаційні функції, направлені на забезпечення її
нормального функціонування, виконання своїх завдань і відтворення [79, 80].
Основні функції, пов‘язані з охороною громадського порядку, боротьбою зі
злочинністю, розслідуванням злочинів, забезпеченням безпеки дорожнього руху і
т. ін., реалізуються галузевими структурними підрозділами органів внутрішніх
справ, для яких виконання цих функцій є головним змістом роботи (підрозділи
карного розшуку, боротьби з економічною злочинністю, слідства, охорони
громадського порядку та ін.).
До основних функцій відносяться:
забезпечення особистої безпеки громадян, захист їх прав і свобод, законних
інтересів;
забезпечення охорони громадського порядку;
попередження, припинення злочинів та інших правопорушень;
своєчасне виявлення, розкриття і розслідування злочинів, розшук осіб, які їх
скоїли;
забезпечення безпеки дорожнього руху;
захист власності від злочинних посягань.
До основних обов‘язків міліції також належить участь у наданні соціальної і
правової допомоги громадянам і сприяння в межах своєї компетенції державним
органам, підприємствам, установам і організаціям у виконанні покладених на них
законом обов‘язків [81].
З основних організаційних функцій можна виділити:
загальноорганізаційну (функція управління);
матеріально-технічного забезпечення;
економіко-фінансового розвитку, обліку і контролю;
політико-правового забезпечення;
духовно-ідеологічного забезпечення;
соціального забезпечення і соціального захисту працівників системи;
функцію мотивації [79].
Іноді організаційні функції поділяють на ресурсні (забезпечувальні, допоміжні,
другорядні) і управлінські (власне організаційні, загального керівництва,
штабні) [80]. При цьому ресурсні функції існують для того, щоб створити належні
умови для реалізації основних функцій. Це такі допоміжні функції, як кадрового,
інформаційного, документального, фінансового, матеріально-господарського,
технічного, медичного забезпечення та ін. Ці функції виконують підрозділи
кадрів, інформаційні бюро, секретаріати, канцелярії, фінансово-економічні,
бухгалтерії, господарські, медичні й інші підрозділи.
Якщо основні функції органів внутрішніх справ є змістом їх зовнішньої
діяльності, то ресурсні функції мають внутрішній характер (підбір, розстановка,
навчання і виховання кадрів; діловодство; фінансове забезпечення;
матеріально-технічне постачання; медичне обслуговування та ін.). Основні і
ресурсні функції настільки тісно пов‘язані між собою, що діяльність органу
внутрішніх справ не може бути успішною, якщо основні і ресурсні функції не
виконуються комплексно.
Управлінські функції є обов‘язковою складовою функціональної структури
будь-якої соціальної системи, це практично загальні функції управління, тобто:
аналіз, прогнозування, планування, організація, регулювання, контроль. Ці
функції виконуються насамперед керівниками різних рівнів. В органах внутрішніх
справ на реалізацію цих функцій направлена також робота штабних підрозділів,
чергових частин, інформаційних бюро та ін.
Серед ресурсних функцій особливе місце посідає робота з кадрами. Власне від
реалізації цієї функції залежить виконання як основних завдань органів
внутрішніх справ, так і здійснення управління. Отже, процес удосконалення
управління будь-якою системою неможливий без поліпшення роботи з кадрами. Саме
кадри, а не машини й механізми, не статути і інструкції ? основа будь-якої
організації. Більшість недоліків, прорахунків у діяльності органів внутрішніх
справ є наслідком саме незадовільної роботи з кадрами. Невипадково значна
кількість директивних документів МВС України останніх років спрямована на
оптимізацію роботи з кадрами.
Кадри є провідниками політики держави, носіями традицій і знань, об‘єктивну
потребу в кадрах відчуває кожна організація, тому робота з кадрами завжди
відокремлюється в самостійний напрямок, а кадрова функція прагне відокремитись
в організаційно-структурному відношенні [82].
Кадрова функція ? це функція соціальної системи, спрямована на забезпечення її
нормальної діяльності за допомогою підбору, розстановки, навчання і виховання
кадрів, які відповідають певним вимогам.
Кадрова функція органів внутрішніх справ – специфічно повторювана діяльність,
здійснювана в процесі управління органами внутрішніх справ, змістом якої є
забезпечення органів і підрозділів необхідним, таким контингентом людей, який
відповідає певним вимогам, а також інформацією про нього, запровадження науково
обґрунтованих методів підбору, розстановки, навчання, виховання, стимулювання
кадрів, правового регулювання проходження служби, надання правового захисту
рядовому і начальницькому складу. Органи держави реалізують кадрову функцію у
формі кадрової політики, закріпленою в законодавстві і здійснюваною всіма
підсистемами суспільства. Кадрова політика в органах внутрішніх справ визначає
основні завдання, принципи, зміст, форми і методи реалізації кадрової функції
[82].
Засобом здійснення кадрової політики є робота з кадрами, яка визначає весь
комплекс заходів і процедур, пов‘язаних з
- Київ+380960830922