Ви є тут

Формування професійної культури майбутнього вчителя іноземної мови

Автор: 
Черньонков Ярослав Олександрович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U000731
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2. РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ РОБОТИ З ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ
КУЛЬТУРИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ 92
2.1. Організація педагогічного дослідження та методика
проведення дослідної роботи 92
2.2. Хід та результати експериментальної роботи з формування професійної
культури майбутніх вчителів ІМ. 107
2.2.1. Вплив комунікативної взаємодії на формування професійної культури
учителя іноземної мови 131
2.2.2. Зростання якості формування професійної культури
студентів у процесі самоосвіти 141
2.2.3. Формування професійної культури майбутніх вчителів іноземної мови у
процесі професійного самовдосконалення 153
2.2.4. Результати експерименту 163
Висновки до другого розділу 168
ВИСНОВКИ 172
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 178
ДОДАТКИ 200
Вступ
Сучасні демократичні перетворення в державі, процеси інтеграції в європейський
освітній простір, зміни принципів, форм та методів роботи у вищих навчальних
закладах України (далі ВНЗ) зумовили значне підвищення вимог до рівня та якості
професійної підготовки майбутніх учителів іноземної мови (далі ІМ), їхньої
фахової та соціальної компетентності, загальної й професійної культури.
Потрібно наголосити, що наявна система вищої педагогічної освіти в Україні не
повністю відповідає сучасним вимогам щодо забезпечення якості професійної
підготовки майбутніх вчителів ІМ, особливо в контексті створення сприятливих
умов для їхнього цілісного професійного становлення, формування комплексу
професійно важливих якостей та характеристик, що становлять основу професійної
культури. Усвідомлення того, що сучасний вчитель повинен не тільки ґрунтовно
знати свій предмет і володіти методикою його викладання, але й бути носієм
високих моральних цінностей, культурних традицій, бути здатним до
інтеріоризації та збагачення педагогічного досвіду, готовим до організації
ефективної виховної роботи в умовах полікультурного соціального середовища,
здатним до успішної соціалізації і самореалізації у професійному колективі
знайшло свого відображення як у працях науковців, так і в ряді державних
документів, зокрема, Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ
столітті, Законах України “Про освіту” та “Про вищу освіту”.
Вивчення та аналіз теорії і практики професійної підготовки і діяльності
вчителів ІМ дає змогу говорити про наявність певних протиріч між новими
якісними вимогами до педагогічної праці, культури й фахового рівня випускників
вищих навчальних педагогічних закладів та між реальним рівнем їхньої
професійної готовності, зрілості і культури.
Розв’язання цих протиріч неможливе без виявлення теоретичних засад та механізму
становлення професійної культури майбутнього вчителя ІМ як складного
особистісного утворення. На нашу думку, це дозволить комплексно врахувати
особливості змісту, структури та методики їхньої педагогічної діяльності,
забезпечити умови для гуманізації та гуманітаризації шкільної освіти,
сформувати у майбутніх вчителів ІМ стійку потребу та мотивацію до професійного
самовдосконалення, неперервної фахової та педагогічної освіти.
Крім того, оскільки іноземна мова є засобом міжкультурного спілкування,
орієнтація професійної освіти на формування у майбутніх вчителів ІМ професійної
культури забезпечить сприятливі можливості для переходу
професійно-орієнтованого спілкування вчителів іноземних мов від монокультурного
до міжкультурного. Оскільки одним із способів міжкультурного розвитку студентів
виступає їхня білінгвальна освіта засобами рідної та іноземної мов, яка на
сьогодні визнається одним із провідних напрямків освітньої політики
європейських країн, розвиток професійної культури у майбутніх вчителів
забезпечує їх ефективними механізмами соціокультурної ідентифікації та
комунікативними вміннями, уможливлює якісну підготовку до міжкультурного
співробітництва в різних сферах професійної діяльності у галузі навчання
іноземної мови [ 207; 246].
Таким чином, актуальним є вивчення сутності та організаційно-педагогічних умов
формування у майбутніх вчителів ІМ комплексу особистісних якостей і
характеристик, що у сучасній педагогічній науці вкладаються у зміст утворення
„професійна культура”.
Слід зауважити, що у зв’язку з збільшенням уваги до викладання іноземних мов у
загальноосвітній школі проблеми професійної підготовки майбутнього вчителя ІМ є
предметом дослідження широкого кола науковців. Зокрема, цій проблематиці
присвячені праці О.Л. Бердичівського, О.Б.Бігіч, Ж.Л. Вітліна., Т.В.Зубенко,
Л.П.Кадченко, С.Ю. Ніколаєвої., В.Г. Пасинок., Н.В. Савчак., В.Л Скалкіна, Н.К.
Скляренко., В.С. Цетлін., Т.М. Шкваріної та ін.).
Крім того, науковцями досліджено різні аспекти соціально-професійного
становлення особистості вчителя , а саме:
проблеми формування соціальної та професійної зрілості вчителя (І.А. Зязюн.,
М.П. Лебедик., О.В. Михайлов., В.В. Радул та ін.);
професійну майстерність вчителя (В.І. Авершин, Ю.Л.Баланюк., І.А. Зязюн, М.В
Євтух., І.Є. Синиця., І.Т.Федоренко., І.І. Чернокозов., Л.Л. Хоружая.,
С.О.Шмаков та ін.);
професійну активність (Л.А. Аврамчук, Ю.А. Мислевський, Л. Онищук, С. Щербина
та ін.).
питання становлення професійної мотивації майбутнього вчителя (В.К.Буряк,
В.М.Галузинський, Н.В.Кічук, М.П. Максимчук, О.О.Медведенко, Н.Г.Ничкало,
Б.О.Федоришин, П.І. Шевченко та ін.);
проблеми професійного самовдосконалення педагога (І.А.Зязюн, С.Б.Єлканов,
Л.В.Кондрашова, М.І.Сметанський, Н.Г.Ничкало, В.О.Марти