РОЗДІЛ 2. ВПЛИВ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ НА РЕЗУЛЬТАТИ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА І
МОЖЛИВІСТЬ УПРАВЛІННЯ
ПРОЦЕСОМ ОПОДАТКУВАННЯ
2.1. Податковий менеджмент у системі управління підприємством
Поняття «податковий менеджмент» теоретиками і практиками в області
оподаткування в даний час ототожнюється з поняттями «податкове планування»,
«мінімізація оподаткування». Зміст цих понять зводиться до пошуку для
підприємств варіантів зниження податкового тягаря, розробки різних схем
здійснення господарської діяльності, що дозволяє уникати податків. У
різноманітних публікаціях бухгалтери й менеджери підприємств знаходять
рекомендації щодо мінімізації податкових платежів. На ринку консультаційних
послуг навіть з'явилися фірми, що спеціалізуються на мінімізації оподаткування
для підприємств. Так, наприклад, у роботі Д.Ю.Мельника «Налоговый менеджмент»
[121], у працях І.О. Бланка [18; 19; 20; 21], С. Єсіпова [59; 60], А. Єлісєєва
та А.Завгороднього [62; 63; 64; 65; 66; 67], Н.Н. Скворцова [159] аналізуються
поточні питання оподаткування, конкретні способи зменшення податкового тягаря.
На думку Д.Ю.Мельника [121, с.15], зменшити податкові зобов'язання можна як
легальними методами (запобігання податків), так і за допомогою незаконних
операцій (ухилення від сплати податків).
Під запобіганням податків вищезазначений автор розуміє легальний шлях зменшення
податкових зобов'язань, заснований на використанні законодавчо наданих
можливостей в області податкового законодавства, шляхом зміни своєї
діяльності.
Ухилення від сплати податків – це нелегальний шлях зменшення податкових
зобов'язань, заснований на кримінально карному свідомому використанні методів
приховання обліку доходів і майна від податкових органів, а також
перекручування бухгалтерської і податкової звітності.
В той же час, одним із принципів податкового менеджменту є дія строго в рамках
законодавства. Способи зменшення податкових зобов'язань, використовувані в
податковому менеджменті, є легальними формами запобігання податків.
Насамперед, необхідно дати визначення податкового менеджменту з погляду його
місця в системі корпоративного менеджменту.
Система управління підприємством містить у собі ряд підсистем: виробничий
менеджмент, фінансовий менеджмент, менеджмент інвестицій, інноваційний
менеджмент, соціальний менеджмент, податковий менеджмент. Ці підсистеми не
тільки існують у тісному взаємозв'язку між собою, але і найчастіше
переплітаються.
Податковий менеджмент є частиною системи управління підприємства, що відповідає
за управління оподаткуванням підприємства. Виходячи з цього, можна,
використовуючи теоретичні основи корпоративного менеджменту (викладені в
роботах М.Мескона, Т.Ф.Уінслоу, С.А.Саймона, В.В.Глухова і Ю.В.Кузнєцова [122;
171; 154; 43; 106]) і з урахуванням специфіки податкового менеджменту,
сформулювати визначення й основні теоретичні положення податкового
менеджменту.
Так, податковий менеджмент – це сукупність принципів, методів, засобів і форм
управління процесом оподаткування підприємства, розроблюваних і застосовуваних
з метою зниження податкового навантаження на підприємство і на цій основі
підвищення ефективності виробництва і збільшення прибутку. На рис.2.1 приведена
загальна структура системи податкового менеджменту. Далі розглянемо її окремі
елементи.
Податковий менеджмент, як підсистема системи управління підприємства, повинний
підкорятися принципам корпоративного управління. Вони сприяють формуванню,
функціонуванню і розвитку системи менеджменту. Ці принципи є загальними для
всіх підсистем системи управління і полягають у наступному:
Рис. 2.1. Система податкового менеджменту
- підпорядкованість меті досягнення максимального чистого прибутку;
- суворе дотримання норм законодавства (не тільки податкового);
- сполучення спеціалізації й універсалізації в управлінні оподаткуванням;
- стійкість до зовнішнього середовища (при зміні окремих елементів мікро - і
макросередовища підприємства система управління оподаткуванням повинна
продовжувати функціонувати і виконувати поставлені цілі);
- економічність управління (при виборі способів і засобів для здійснення
управління і досягнення мети необхідно обмежувати витрати - трудові,
матеріальні, тимчасові, фінансові, моральні);
- ефективність управління оподаткуванням (ефект від управління повинний
перевищувати понесені у зв'язку з цим витрати);
- сполучення централізації і децентралізації в управлінні оподаткуванням
(оптимальний рівень централізації (децентралізації) виконання відповідних
функцій).
Однією з проблем податкового менеджменту є проблема дотримання принципу
ефективності. Полягає цей принцип у тому, що ефект від заходів податкового
менеджменту повинен перевищувати пов'язані з цим витрати.
Як уже було відзначено, метою управління оподаткуванням є не зменшення податку
як такого, а збільшення усіх фінансових ресурсів підприємства.
У спрощеному виді фінансовий результат діяльності підприємства виражається
формулою:
Ф = Д – В – Пп – Пін – Ппр , (2.1)
де Ф - фінансовий результат;
Д - виторг (включаючи позареалізаційні доходи);
В - усі витрати підприємства, крім податків;
Пп - податок на прибуток;
Пін - інші податки, що відносяться на собівартість;
Ппр - інші податки, виплачувані з чистого прибутку.
Якщо ставку податку на прибуток (у відсотках) визначити як Сп, тоді сума
податку на прибуток буде виражатися формулою:
Пп = Сп * (Д – В – Пін), (2.2)
а фінансовий результат – вираженням:
Ф = Д – В – Сп * (Д