РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ ДІЯЛЬНОСТІ МІСЬКОГО УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ З
ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ УПРАВЛІНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ КЕРІВНИКІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ
НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
2.1. Зміст і структура управлінської компетентності керівників загальноосвітніх
навчальних закладів
Важливе місце в нашому дослідженні посідає проблема визначення обсягу
спеціальних знань та вмінь, комплексу ставлень та цінностей, що характеризують
управлінську компетентність керівника закладу, та їх структуризація в єдину
комплексну нормативну модель. У дослідженнях вітчизняних і зарубіжних учених і
практиків [20; 59; 106; 115; 117; 138; 145; 173; 186 та ін.] виражено думку про
те, що побудова моделі компетентності пов’язана з мисленнєвим уявленням у
свідомості людини „ідеального образу спеціаліста”, який забезпечує „ідеальну
діяльність”. На думку науковців, проектування образу „ідеального спеціаліста”
допоможе директорам виявити власне їх ставлення, професійні цінності, недоліки
в знаннях, вміннях, пізнавальних і практичних навичках, активізує їх внутрішній
потенціал та може стати основою для саморозвитку. Спроектовані образи знаходять
своє відображення в професіограмах, описових кваліфікаційних характеристиках,
посадових сертифікатах, функціонально-посадових вимогах, моделях професійної
діяльності, особистості керівників, управлінської компетентності керівника [1,
77; 156, 17-47; 158, 5; 173, 66].
Модель компетентності спеціаліста – це своєрідний еталон, описовий аналог, який
відображає основні характеристики діяльності суб’єкта [170,74], закріплений
документально образ спеціаліста, яким він повинен бути у певний період, та
засоби його формування [156,17], своєрідний державний стандарт спеціаліста
[156, 35-47]. Вона має відбивати задачі, які розв’язує керівник у процесі
професійної діяльності, зміст цільових функцій та посадові вимоги. При
створенні моделі ми прагнули домогтися достатньої повноти когнітивної та інших
змодельованих складових при мінімумі кількості елементів, які її утворюють та
будуть оцінюватися.
Заслуговує на увагу низка досліджень, автори яких безпосередньо здійснювали
розробку моделей професійної компетентності спеціалістів і визначали шляхи їх
формування. У наукових працях Ф.Г.Герасіна [156, 5-34], В.В.Сєрова [158],
І.І.Сігова [156,35-47], Є.Е.Смірнової [126,56] розроблено основні підходи до
конструювання моделей компетентності спеціалістів різних професій у соціальних
сферах.
Є.П.Тонконога і В.Ю.Кричевський у 90-тих роках ХХ століття розробили
професіограму директора загальноосвітньої школи радянської доби, в якій
представлені основні вимоги до його діяльності та комплекс
професійно-особистісних значущих якостей [181].
Протягом останніх десяти років проведені системні дослідження з розробки
моделей професійної компетентності керівників освіти як основи підготовки
педагогічних працівників у системі підвищення кваліфікацій загалом і директорів
шкіл зокрема. Про це свідчать наукові праці В.І. Бондаря [12;13],
І.П.Жерносека[64;65], Л.І.Даниленко[145,103-112], В.І.Довбищенка [145,113-132],
Г.В.Єльнікової [145,77-103,133-140], О.І.Зайченко [145,164-176], Л.М. Каращук
[85], В.І.Маслова [115,53-76;49], О.І.Мармази [112], В.К.Мельник [117],
Г.В.Федорова[186], К.М.Чернухи [145,140-163] та ін.
При теоретичному обґрунтуванні структури та змісту УК керівника ЗНЗ у процесі
дослідження нами враховані такі ідеї, теоретичні положення:
по-перше, діяльність керівника закладу - це система, що має мету, внутрішню
структуру, певний характер зв’язків між структурними компонентами, особливості
стосунків із суб’єктами та об’єктами зовнішнього середовища та певну
енергетику, за рахунок якої функціонує; по-друге, управлінську діяльність
керівника закладу репрезентовано цілісною сукупністю її видів, і вона має суто
професійний та творчий характер. Мета управлінської діяльності полягає в
координації зусиль всіх суб’єктів управління і навчально-виховного процесу
закладу щодо забезпечення якісної освіти учнівській молоді, виконання мети,
місії, стратегій та розвитку закладу; по-третє, об’єктом діяльності керівника є
загальноосвітній навчальний заклад, який і зумовлює специфіку управлінської
діяльності як професійної; по-четверте, підвищення управлінської компетентності
керівника закладу відбувається не тільки в процесі його підготовки, але й
безпосередньо в процесі здійснення управлінської діяльності; по-п’яте,
врахована гендерна рівність у статусах, ролях і всіх аспектах реалізації
управлінської діяльності керівників закладів; по-шосте, у процесі дослідження
управлінської діяльності за основу взято системний, діяльнісний,
функціональний, компетентнісний наукові підходи, які дозволяють вивчити її
структури, основні види та функціонально-посадові обов’язки керівника.
Діяльність виконується людиною на основі усвідомлення реальних фактів і явищ,
узагальнення їх характеристик, встановлення між ними певних логічних зв’язків
„раніше засвоєної інформації про правила, особливості й закономірності явищ та
процесів” [6,48]. На цій основі виробляються правила, норми, способи
діяльності. Контент-аналіз управлінської діяльності керівника ЗНЗ як суб’єкта
управління на основі вивчення низки наукових праць і досліджень з означеної
вище проблематики[9; 12; 19; 23; 24; 26; 28; 35; 43; 50; 53; 64; 78; 84; 85 та
ін.] дозволяє виокремити її структурні елементи: мета, завдання, мотив, предмет
діяльності, управлінські дії, засоби, умови і продукт діяльності, що
повторюються з частотністю 60-90%. Ці структурні елементи можна класифікувати
за двома групами. До першої групи належать організаційні елементи,
- Київ+380960830922