РОЗДІЛ 2
ЗМІСТ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ЗАСТОСУВАННЯ МОДУЛЬНО-РЕЙТИНГОВОЇ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ В
ТЕХНІКУМІ АГРАРНОГО ПРОФІЛЮ
(ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ)
2.1. Відбір та структуризація змісту навчання за модульно-рейтинговою
технологією в технікумі аграрного профілю
Провідною метою навчання у ВНЗ І-ІІ акредитації аграрного профілю є підготовка
конкурентноспроможного спеціаліста з високими професійними й особистісними
якостями, розвиток як загальних, так і професійних здібностей студентів, а роль
педагога-організатора в діяльності студентів полягає в умінні надати їм глибокі
знання та стимулювати активний розвиток майбутніх професіоналів, озброєних
умінням бачити й вирішувати професійні завдання і проблеми. Таке завдання
професійної освіти, орієнтованої на перспективу, враховуючи можливі зміни умов
праці, номенклатури професій, спеціальностей, не може бути реалізованим лише
традиційними методами. Сучасному викладачеві через постійну зміну змісту
навчальних програм і соціального замовлення доводиться багаторазово проводити
корекцію підготовки студентів до професійної діяльності, вносячи суттєві
доповнення не тільки в зміст, а й у методологію, технологію навчально-виховного
процесу, у структуру, форми й методи навчальної діяльності.
Завдання якісної підготовки фахівців, що поставлені перед вищою школою
Державною національною програмою «Освіта» (Україна ХХІ ст.) та нагальні
проблеми формації, викликані складним періодом трансформації економіки
(збільшення навчального навантаження на викладача, зменшення планової кількості
годин індивідуальної роботи викладача зі студентами, труднощі у забезпеченні
методичною літературою), вимагають подальшої орієнтації процесу навчання на
впровадження інноваційних технологій для підвищення його ефективності. Саме
тому при диференційованому підході до організації навчального процесу є
доцільним використання модульної системи навчання та рейтингового контролю
знань, які посіли важливе місце серед сучасних технологій навчання у ВНЗ
освіти, зокрема, аграрних І-ІІ рівня акредитації [8, с.4].
Як вже було зазначено, за допомогою аналізу як форми системного підходу
професійне навчання молодшого спеціаліста нами розглядалося, як педагогічна
підсистема загальної системи його підготовки, а технікум як
структурно-функціональний компонент професійного навчання, який підкорений
цілям виховання, освіти і навчання підростаючого покоління і дорослих людей,
тобто підсистема (частина) системи більш високого порядку. В свою чергу
організація навчального процесу як частина складних ієрархічних будов
підсистеми, одним з елементів якої є модульно-рейтингова технологія підготовки
спеціалістів для аграрної галузі. Так як система завжди являє собою деяку
цілісність, то синтез результатів системного аналізу технікуму і
модульно-рейтингової технології дозволяє стверджувати, що якщо комплекс
вибірково залучених компонентів (професійна освіта, технікум, навчальний
процес, модульно-рейтингова технологія) сприятиме взаємодії і взаємовідношенню
цих компонентів, то є можливість отримати корисний результат. Щоб довести чи
спростувати вищезазначене, нами було проведено експериментальне дослідження,
завданням якого – на основі вивченого стану дослідження проблеми застосування
МРТ в педагогічній теорії та практичній діяльності ВНЗ України та за рубежем
теоретично обґрунтувати й експериментально перевірити модульно-рейтингову
технологію навчання для підготовки фахівців аграрної галузі в технікумі,
визначити критерії ефективності МРТ, розробити методичні рекомендації щодо
застосування модульно-рейтингової технології в технікумі аграрного профілю.
В основу базової технології модульно-рейтингового навчання в технікумі ми
поклали класичні принципи модульного навчання П. Юцявичене [245, 246],
А.М. Алексюка [8], які визначаються високим теоретичним та практичним рівнем
розробки та широким науковим визнанням (модульності, структуризації змісту
навчання, діяльнісного підходу, динамічності, індивідуалізації,
перспективності, варіативності, паритетності), які корелюються з
загальнодидактичними, а також з принципом інтеграції знань (В.Т. Лозовецька)
[126] як необхідної умови професійної підготовки у ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації
аграрного профілю. Використовуючи основні положення зазначених джерел в
узагальненому виді, пристосувавши їх до нашого дослідження, представляємо
алгоритм побудови навчального курсу за модульно-рейтинговою технологією для
студентів аграрних технікумів, який може бути застосований: під час розробки
навчального курсу, що викладається у цілому або окремих модулів; для
організації навчального процесу; для удосконалення навчальних модулів.
“Сутність модульного навчання полягає в тому, що той, хто навчається, більш
самостійно чи абсолютно самостійно може працювати із запропонованою йому
індивідуальною навчальною програмою, що містить у собі цільову програму дій,
банк інформації та методичне керівництво щодо досягнення поставлених
дидактичних цілей. Функції педагога можуть варіюватися від
інформаційно-контролюючої до консультативно-координуючої” [245]. Тому модуль –
це ефективний засіб забезпечення самостійної роботи студента, так як містить у
собі програму навчальних дій для досягнення поставленої мети, забезпечуючи
студента керівництвом до модуля. Тоді як традиційна навчальна програма курсу –
це “програма змісту, що викладається”, а не діяльності. Дисципліною, на
прикладі якої ми представили побудову змісту навчання за модульно-рейтинговою
технологією, були дисципліни “Техноло
- Київ+380960830922