Ви є тут

Дізнання в митних органах

Автор: 
Дорофеєва Лілія Максимівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U001691
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЙНІ ТА ПРАВОВІ ПРОБЛЕМИ ПРОВАДЖЕННЯ КРИМІНАЛЬНО-ПРОЦЕСУАЛЬНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ МИТНИМИ ОРГАНАМИ
2.1. Особливості порушення кримінальної справи митними органами
Зараз, коли ускладнюється економічне становище в країні, не варто чекати
зниження рівня злочинів та порушень в сфері митних правовідносин. Навпаки,
кількість осіб, зацікавлених обійти встановлений порядок переміщення предметів
через кордон, буде зростати, а невичерпний арсенал хитрощів та витончених
таємних методів та прийомів їх застосування – постійно поповнюватись. Довічне
змагання між контрабандою та митним контролем триватиме, набуваючи нових форм,
користуючись сучасними технічними засобами, широким спектром інформації та
кваліфікованою правовою допомогою. Як вірно зазначає В.М.Шевчук, контрабанда
стала „галуззю злочинної індустрії” у сфері кримінального бізнесу [277, с.3].
Мусимо нагадати, що ми й досі живемо в умовах прозорості 4 579 км кордону, що
становить більше половини – 55,7 % від усієї довжини державного кордону України
[153, с.4]. А звідси – намагання криміналітету використати цю ситуацію у своїх
злочинних цілях. І він, треба визнати, широко і брутально користується цією
можливістю.
Аналізуючи інтенсивність та структуру протиправних посягань на незаконне
переміщення товарів та предметів через митний кордон України в зоні діяльності
Карпатської регіональної митниці, насамперед слід ознайомитись із основними
показниками правоохоронної роботи митниць регіону за останні 7 років. Детальний
аналіз ходу розслідування кримінальних справ про контрабанду, унеможливлює та
обставина, що протягом семи років п’ять разів змінювався вартісний показник
великого розміру в кваліфікації контрабанди, що ставало об’єктивною причиною
закриття великої кількості кримінальних справ.
У розрізі митниць ці показники виглядають таким чином:
Таблиця 2.1.
Кримінальні справи, порушені за період з 01.01. 1998 по 01.01.2005 р. [2
Таблиця складена за статистичними даними Закарпатської, Чопської та Карпатської
регіональної митниць [1-3].]
п/п
Назва митного органу
Кількість
справ
Вартість предметів
контрабанди (грн.)
Карпатська регіональна митниця
122
22 601 090
Закарпатська митниця
31
3 587 823
Чопська митниця
183
35 865 069
Всього по Карпатському регіону
336
62 053 982
Загалом практика свідчить, що результативність розслідування справ про
контрабанду залежить від багатьох факторів, серед яких слід виділити:
своєчасність порушення кримінальної справи, якісно проведені невідкладні слідчі
дії, належну взаємодію між митними органами та слідчими відділами Служби
безпеки в ході розслідування. Успішне розкриття злочину напряму залежить від
злагоджених дій учасників кримінально-процесуальної діяльності на стадіях
порушення та досудового розслідування кримінальної справи.
2.1.1. Встановлення ознак злочину. Особливістю діяльності митних органів слід
назвати поєднання в митницях функцій по виявленню та розслідуванню як
адміністративних правопорушень, так і злочинів. Ці питання тісно
взаємопов’язані, насамперед, через те, що визначення поняття „контрабанда” в
кримінальному законодавстві трактується через такі його дві кваліфікуючі
ознаки, які, в свою чергу, є самостійними видами адміністративних
правопорушень, передбачених Митним кодексом.
Кримінальна справа про контрабанду може бути порушена при наявності приводів
та підстав, зазначених у статті 94 Кримінально-процесуального кодексу України.
Приводом у переважній більшості випадків є безпосереднє виявлення митним
органом ознак злочину в процесі виконання своїх основних адміністративних
функцій по здійсненню митного контролю та митного оформлення. Щодо наявності
підстави для початку кримінально-процесуальної діяльності – наявності ознак
злочину, слід звернути увагу на особливості процесу їх встановлення, що мають
місце при вчиненні правопорушень, пов’язаних із незаконним переміщенням товарів
та предметів через митний кордон. З.М.Абдурахманов та М.А. Кочубей дійшли
спільного висновку про те, що порушення та закриття кримінальних справ про
митні злочини, їх кваліфікація має свої особливості, пов’язані із бланкетною
конструкцією відповідних кримінально-правових норм, а також специфікою
предмета, об’єктивної сторони, спеціального суб’єкта та проявами суб’єктивної
сторони зазначених діянь [4, с.134; 134, с.86]. Дана теза у повній мірі
стосується й українського законодавства: описово-бланкетним називає характер
диспозиції цього злочину О.О.Дудоров [60, с. 28].
Згідно зі ст. 201 КК України контрабандою визнається переміщення товарів через
митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного
контролю, вчинене у великих розмірах, а також незаконне переміщення історичних
та культурних цінностей, отруйних, сильнодіючих, радіоактивних або вибухових
речовин, зброї та боєприпасів, а так само стратегічно важливих сировинних
товарів [141]. При цьому під поняттям „а також незаконне” тут слід розуміти,
погоджуючись із В.А.Руссковим, переміщення, вчинене такими ж способами, тобто,
з приховуванням або поза митним контролем [214, с. 12].
Аналіз чинного законодавства дозволяє зробити висновок, що в кримінальному
праві відсутні норми, які б визначали ці два поняття та однозначно тлумачили,
яким саме способом має бути переміщено товар через митний кордон, щоб вчинене
діяння давало підставу для порушення кримінальної справи. Визначення
об’єктивної сторони злочину як дій по незаконному переміщенні відповідних
товарів через митний кордон, також не дає повної картини ознак контрабанди, що
є обов’язковим для встановленн