РОЗДІЛ 2
Методологічні аспекти стандартизації вищої освіти
в галузі “Державне управління”
Сьогодні немає жодного питання функціонування та розвитку державної служби, яке
не було б пов'язане з професіоналізмом службовців. Інакше кажучи, розвиток
державної служби неможливий без створення ефективної системи підготовки
управлінських кадрів.
Сучасні програми навчання державних службовців відрізняються значною
різноманітністю. Широкий спектр питань, які охоплюють програми навчання, з
одного боку, направлений на задоволення освітніх потреб різних категорій
фахівців, а з іншого боку, являє собою певною мірою безсистемний набір
навчальних дисциплін, зміст яких часто дублюється.
Створення ефективної системи навчання державних службовців безпосередньо
залежить від взаємоузгодження різноманітних програм підготовки – починаючи з
короткотермінових курсів підвищення кваліфікації і закінчуючи магістерськими
програмами в галузі державного управління. Таке узгодження можливе лише за
умови розроблення та впровадження галузевого стандарту освіти, який сприятиме
досягненню оптимального ступеню упорядкування діяльності в освітній галузі
”Державне управління” та загальному підвищенню якості освіти
фахівців-управлінців.
2.1. Стандартизація освіти державних службовців у системі стандартів вищої
освіти в Україні
Аналіз змісту навчання в системі підготовки, перепідготовки та підвищення
кваліфікації державних службовців показав, що перспективним та доцільним є
встановлення загальних галузевих освітніх стандартів, наскрізних для 1-4
категорій державних службовців, які навчаються за спеціальністю ”Державне
управління” разом із запровадженням великої кількості спеціалізацій за
напрямками діяльності фахівців (варіативна компонента стандарту) [214, 217,
218, 221].
Головною метою розробки освітніх стандартів в галузі державного управління є
підготовка кадрів, здатних в умовах трансформування економіки, соціальних
відносин і державного управління в цілому забезпечити стабільність та
ефективність діяльності державних структур.
Таким чином, центральною як для державної служби взагалі, так і для організації
освітньої діяльності в галузі державного управління є, безперечно, проблема
професіоналізму управлінських кадрів. Одним із напрямків розв’язання цієї
проблеми є створення та запровадження в систему навчання державних службовців
освітніх стандартів.
Процес стандартизації вищої освіти в галузі державного управління складається з
визначення змісту освіти (через ОКХ), змісту навчання (в ОПП) та перевірки
якості здобутої освіти (у ЗД).
Перелік необхідних фахівцеві умінь та здатностей є основою галузевого стандарту
освіти, на підставі якого повинно відбуватися, в перспективі, змістове
наповнення програм підготовки фахівців не тільки за магістерськими програмами,
а й за професійними програмами підвищення кваліфікації.
Методологія розробки та впровадження стандартів вищої освіти базується на
суб’єктно-діяльнісному підході, характерною ознакою якого є пріоритет умінь та
навичок над знаннями в процесі підготовки фахівців з державного управління.
Систему стандартів вищої освіти, відповідно до закону України “Про вищу
освіту”, складають державний стандарт вищої освіти, галузеві стандарти вищої
освіти та стандарти вищої освіти вищих навчальних закладів [58].
Ця система є складно організованою, відкритою, яка в свою чергу складається з
підсистем – державної, галузевої та варіативної компонент стандарту (рис.
2.1).
Структура стандартів вищої освіти, що відповідає вимогам Закону України ”Про
вищу освіту”, являє собою ієрархічну сукупність взаємопов'язаних стандартів
(див. рис. 2.1). Вони належать до галузі стандартизації вищої освіти і
встановлюють взаємопогоджені вимоги до змісту, обсягу і рівня якості вищої
освіти, що визначаються загальною метою освітньої
та професійної підготовки.
Стандарти вищої освіти є основою оцінки якості вищої освіти та професійної
підготовки, а також якості освітньої діяльності вищих навчальних закладів
незалежно від їх типів, рівнів акредитації та форм навчання.
Компоненти стандарту визначено з урахуванням положень Державної системи
стандартизації України (ДСТУ 1.0-93. Основні положення) [44].
Державна компонента стандартів вищої освіти визначає перелік напрямів та
спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних
закладах за відповідними освітньо-кваліфікаційними рівнями, та перелік
кваліфікацій за відповідними освітньо-кваліфікаційними рівнями, а також вимоги
до кожного освітньо-кваліфікаційного рівня та відповідного їм освітнього рівня
вищої освіти (рис.2.2).
Особливістю розробленого стандарту є те, що підготовка фахівців з державного
управління проводиться тільки за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра на
базі попередньо здобутої повної вищої освіти. Крім того, надання в системі
вищої освіти певного освітньо-кваліфікаційного рівня вимагає також надання
фахівцю певної кваліфікації, визначеної за Державним класифікатором професій,
що у даному стандарті не передбачається, оскільки різноманітність функцій та
галузей використання державних службовців управлінського рівня, до якого можна
віднести фахівців 1-4 категорій посад, робить недоцільною запровадження
конкретної кваліфікації, а вимагає співвіднесення змісту навчання з вимогами до
певних посад, які можуть обіймати фахівці після завершення навчання.
Галузева компонента державних стандартів вищої освіти базується на державній
компоненті освітніх стандартів і являє собою систему нормативних і
навчально-методичних документів за певними напрямами підготовки
- Київ+380960830922