Розділ 2
практичне використання засобів мистецтва
на уроках української мови
2.1. Застосування засобів мистецтва в лінгводидактичній літературі
Розробка системи роботи з розвитку зв’язного мовлення учнів засобами музики і
живопису потребує ґрунтовного аналізу проблеми в працях педагогів і
методистів.
В основі використання засобів музики і живопису на уроках української мови
лежить ряд дидактичних принципів: науковості, систематичності та
послідовності, наступності та перспективності, зв’язку теорії з практикою,
навчання з вихованням, доступності, наочності тощо.
Г.П.Шевченко [211, с. 42–46] виділяє принципи взаємодії мистецтв, реалізація
яких сприяє формуванню цілісного погляду на образну природу художніх явищ:
єдності, урахування специфіки кожного виду мистецтва, взаємозв’язку чуттєвого й
логічного, урахування вікових особливостей учнів, творчої активності. Науковець
називає також типи взаємодії видів мистецтва в педагогічному процесі, які
відображають історично зумовлені типи художнього синтезу: міжпредметні
зв’язки, корелятивний тип (чуттєвий), інтегративний,
корелятивно-інтегративний, творчо-утворюючий (творча діяльність школярів).
В умовах відродження української культури виникає потреба враховувати принципи
етнопедагогіки, визначені М.Г.Стельмаховичем [185]: народності, історизму,
гуманності, демократизму, культуровідповідності, збереження мовної єдності,
емоційності, стимулювання словесного самовдосконалення школярів.
Міжпредметним зв’язкам, збагаченню духовного світу засобами мистецтва приділяло
увагу багато зарубіжних і вітчизняних педагогів. У зв’язку з цим наголосимо на
поняттях “інтегроване навчання” та “міжпредметні зв’язки” в історичному
аспекті, які вживалися як синоніми.
Практична реалізація міжпредметних зв’язків у процесі викладу навчального
матеріалу належить Я.А.Коменському [92]. Наслідуючи сенсуалістичну філософію, а
також узагальнивши досвід братських шкіл України й Білорусії в ХVІ–ХVІІ
століттях, педагог в основі пізнання розглядав чуттєвий досвід, а в навчанні –
міжпредметні зв’язки. Такий підхід він пояснював тим, що знання виростають з
одного коріння – навколишньої дійсності, тому повинні вивчатися у зв’язках.
Частково використання міжпредметних зв’язків розглядали педагоги Ж.-Ж.Руссо,
Й.Г.Песталоцці, Ф.А.Дистервег [205], приділяючи увагу застосуванню засобів
мистецтва, які, на їх думку, сприяють формуванню в учнів системи понять.
Відомий німецький філософ-просвітитель Й.Г.Гердер [205] розвивав ідею духовного
розвитку людини через засвоєння нею культури – мови, релігії, мистецтва, науки,
ремесел, сімейних відносин, традицій і звичаїв.
Серед вітчизняних педагогів і просвітителів прихильниками використання
міжпредметних зв’язків були Г.С.Сковорода, Я.П.Козельський [3].
Г.С.Сковорода відводив важливу роль у навчанні музиці, зокрема народним
пісням, живопису, як засобам естетичного виховання. Він висміював батьків, які
відходили від народних звичаїв і традицій. Сам педагог широко користувався
традиційними засобами передачі педагогічної мудрості, залучаючи молодь до
роздумів, сприйняття моралі, мав значний вплив на розвиток окремих жанрів
народнопоетичної творчості (пісні, байки), формування етнопедагогічних
уявлень населення, удосконалення системи філософських поглядів на суспільство,
людину і її духовність, розвиток культури слов’янських країн і народів [185].
Т.Г.Шевченко [185] започаткував використання народнопоетичних творів у букварі
для читання й виховання справжніх патріотів. Виключна вимогливість до особистої
творчості, фольклору й етнопедагогіки дали змогу переважній більшості спадщини
поета стати народною: зафіксовано близько 80 пісень на його слова і понад 105
варіантів до них.
У ХІХ столітті М.І.Пирогов розробив принципи поєднання наочності й слова.
Учений зазначав, що для навчання й виховання майбутнього покоління необхідно
наочне навчання взяти до серця, ознайомиться з ним шляхом роздумів і досвіду й
покласти в основу викладання [3].
Значним кроком в інтеграції навчання були наукові та навчальні книги
К.Д.Ушинського [200, 201]. Він дав глибоке психологічне обґрунтування значенню
наочних відчуттів для розвитку мовлення учнів. Інтегрувавши письмо й читання,
педагог створив аналітико-синтетичний метод навчання грамоти. Він зазначав, що
одним із інтенсивних шляхів отримання високої якості знань є об’єднання
дисциплін, що вивчаються. Доки різні предмети навчального курсу будуть
викладатися без взаємозв’язку, вважав педагог, навчання не буде суттєво
впливати на духовний розвиток дітей [201]. К.Д.Ушинський надавав великого
значення картині як засобу, що допомагає формувати в учнів мовленнєву культуру.
Звідси педагог вивів головне завдання навчання – учити дитину правильно
спостерігати й збагачувати душу повними, яскравими образами, які потім стають
елементами її мислення. К.Д.Ушинський багато уваги приділяв психології емоцій,
ураховуючи їх значення в навчанні й вихованні дітей. У його книгах є ряд
цікавих висловлювань про шляхи емоційного впливу на школярів, виховання їх
почуттів. Заслуговують на увагу думки К.Д.Ушинського про велику рухливість
емоційних процесів, швидкий перехід від одних переживань до інших [201].
У XIX–XX століттях міжпредметні зв’язки в процесі навчання використовували
відомі педагоги й письменники: Л.М.Толстой, В.П.Острогорський, Х.Д.Алчевська,
Т.Г.Лубенець, С.Ф.Русова, Б.Д.Грінченко, С.В.Васильченко, Я.Ф.Чепіга,
Г.Г.Ващенко та інші [3, 32, 33, 147, 185, 205].
Вагомими є праці С.Ф.Русової з питань національного мистецтва та його
призначення в системі освіти та виховання.
- Київ+380960830922