Ви є тут

Механізм підвищення конкурентоспроможності промислового підприємства на олігополістичному ринку (на прикладі феросплавних заводів України)

Автор: 
Білецька Ірина Іванівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2006
Артикул:
0406U004148
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
методичне забезпечення діагностики конкурентоспроможності підприємства на ринку
феросплавів
2.1. Методичні основи діагностики та визначення конкурентоспроможності
підприємства
Як галузь знань - діагностика, містить у собі теорію і методи організації
процесу визначення діагнозу, а також принципи побудови засобів визначення
діагнозу, класифікацію можливих відхилень характеристик об'єктів. Виділяють три
форми організації процесу встановлення діагнозу - аналітичну, експертну та
імітаційну діагностику [12, с.152].
Аналітичною діагностикою називають процес встановлення діагнозу безконтактними
методами. Стосовно конкурентоспроможності вона проводиться за допомогою
маркетингової, статистичної інформації з використанням методів конкурентного
аналізу, типологій, аналізу конкурентних карт (ретро- і перспективних).
Експертна діагностика базується на інформації, отриманій контактними методами,
за допомогою проведення спеціальних експертних та соціо-економічних опитувань у
ході польових досліджень. Імітаційна (модельна) діагностика дозволяє одержати
інформацію про об'єкт діагнозу шляхом імітаційного моделювання. В умовах
активної інформатизації маркетингових рішень на базі Інтернет, імітаційне
моделювання одержує більш широкі можливості.
Оскільки стан конкурентоспроможності підприємства в значній мірі залежить й
формується в конкурентному середовищі, тому слід діагностувати стан саме
конкурентного середовища. Результатом діагностики повинен бути діагноз, тобто
визначення та опис поточного та перспективного стану конкурентного середовища.
Організація та проведення діагностики конкурентного середовища в основному
здійснюються з використанням методів і інструментарію маркетингових досліджень.
Постановка діагнозу конкурентного середовища повинна базуватись на порівнянні.
Результати діагностики необхідні як для формування маркетингової інформації,
так і для розробки конкурентної політики фірми.
Діагностика конкурентоспроможності підприємства містить низку кроків, між тим в
дослідженнях деяких авторів існують розбіжності щодо їх послідовності і змісту.
Дослідивши роботи вітчизняних та зарубіжних вчених і практиків
[1-3, 12, 37, 38, 85, 90, 105, 113, 116, 130, 134-136,  140,  161,  162,  170,
 171,  177,  184, 185, 190, 192] та інтегруючи погляди таких відомих
дослідників – М. Портера [130], А.А. Томпсона, А.Дж. Стрікленда [161, 162],
Г.Л. Багієва [12],
Г.Л. Азоєва [3], А.Ю. Юданова [192], А.Е. Воронкової [37, 38], Р.А. Фатхутдінова
[170, 171] та ін., в роботах яких методичні рекомендації наводяться найбільш
чітко, впорядковано і концентровано, ми вважаємо, що методика діагностики
конкурентоспроможності підприємства повинна містити наступні складові:
а) Загальний огляд конкурентної ситуації на ринку:
- характеристика основних економічних показників ринку, що відображають стан
ринку, динаміку розвитку товарного ринку;
- виявлення переліку фірм, що оперують на цільовому ринку.
б) Аналіз конкурентної ситуації на ринку:
- змістовний аналіз основних конкурентів;
- діагностика та оцінка впливу п’яти конкурентних сил: основних конкурентів,
нових конкурентів, покупців, постачальників, товарів-замінників.
в) Визначення типу досліджуваного ринку:
- визначення характеристик релевантного ринку;
- формування системи показників оцінки ринкової концентрації;
- визначення ринкових часток фірм на кінець періоду, який аналізується, та
побудова таблиці ринкових часток фірм та розрахунок середньої ринкової частки,
що припадає в середньому на одну фірму;
- розрахунок показників (показник розміру найбільших фірм; індекс концентрації;
індекс Лінда; індекс Херфіндаля-Хіршмана; індекс ентропії; показники дисперсії
ринкових часток і дисперсії логарифмів ринкових часток; індекс Джині) і оцінка
ступеня концентрації.
г) Побудова карти стратегічних груп ринку:
- визначення параметрів диференціації стратегії фірм-конкурентів;
- формування груп фірм, що оперують на ринку та розрахунок загальної ринкової
частки, яка припадає на групу, з аналізом їх ймовірної поведінки.
д) Оцінка фактичного стратегічного положення фірм на ринку:
- вибір і обґрунтування методів визначення конкурентоспроможності фірми;
- визначення конкурентоспроможності фірми з використанням обраних методів;
- ситуаційний аналіз і прогнозування стратегії конкуренції фірми на
досліджуваному ринку.
Конкурентоспроможна продукція є результатом функціонування конкурентоспроможної
організації. Оскільки конкурентоспроможність організації не є її постійною
характеристикою, вона визначає здатність вести успішну конкурентну боротьбу,
протистояти в певний період часу основним конкурентам. Зі змінами в зовнішньому
та внутрішньому середовищі змінюються порівняльні конкурентні переваги щодо
інших підприємств-конкурентів. Отже, як вже зазначалось в розділі 1,
конкурентоспроможність організації є відносним поняттям, що визначається лише
на основі порівняння окремих характеристик підприємства з аналогічними
характеристиками інших фірм. Конкурентоспроможність підприємства залежить від
об’єкта порівняння, а також від факторів, які використовуються для оцінки
конкурентоспроможності. Поняття абсолютної конкурентоспроможності фірми не
існує, фірма може бути «номером один» на національному ринку та бути
неконкурентоспроможною на світовому ринку.
Зібрати всю необхідну і повну інформацію про конкурента неможливо, але варто
ретельно аналізувати поточне становище конкурента, його конкурентну позицію на
ринку, потенціал і стратегію його використання, а також коротко- і
довгострокові цілі конкурента.
Аналіз публікацій [12, 37, 43, 71, 72, 90, 103, 113, 170, 171, 185, 191]
показує, що існує досить ве