РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЯ І ЗМІСТ ПРОЦЕСУ ЩОДО ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОГО СМАКУ У СТУДЕНТІВ ВИЩИХ
ПЕДАГОГІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ НА ЗАНЯТТЯХ З ІНОЗЕМНИХ МОВ
2.1. Виховні можливості навчальних курсів з іноземних мов у формуванні
естетичного смаку у студентів вищих педагогічних навчальних закладів
Важливішою умовою ефективності інституційного формування естетичного смаку
засобами іноземних мов є усвідомлення того, що навчання у вищій школі не
втрачає свого виховуючого характеру та грунтується не тільки на принципах
навчання, а й на принципах виховання, естетичного зокрема. Останні
висвітлюються педагогічною літературою в контексті шкільної та вищої освіти
(А.Балян [20], Б.Лихачов [116], Г.Петрова [154], Ю.Шаров [206]).
Б.Лихачов, розмірковуючи про естетичне виховання школярів, висовує наступні
його принципи: загальності естетичного виховання і художньої освіти; єдності
естетичного, політичного та морального виховання школярів; комплексності впливу
мистецтв та їх взаємодії з основами наук; творчої самодіяльності школярів;
естетики дитячого життя [116]. Ю.Шаров розрізняє такі принципи естетичного
виховання учнів: ідейно-політичну цілеспрямованість, всебічність естетичного
виховання, систематичність, послідовність та доступність [206]. Згідно
А.Баляну, до принципів естетичного виховання та освіти майбутніх учителів
належать: науковість, цілеспрямованість, систематичність, послідовність по
роках навчання (з урахуванням специфіки факультетів), професійна спрямованість,
виховуюче навчання, єдність знань, вмінь та навичок [20]. Г.Петрова розглядає
такі принципи естетичного виховання й освіти студентів: ідейно-естетичну
спрямованість; науковість та зв’язок теоретичних знань з практикою;
взаємозв’язок свідомості та емоційності; єдність естетичного виховання та
освіти; всебічність естетичного виховання та естетичної діяльності; активність
та самостійність учнів у навчально-виховному процесі; систематичність,
послідовність, спадкоємність; врахування вікових та індивідуальних особливостей
особистості в умовах колективної роботи; професійну спрямованість естетичного
виховання [154].
Враховуючи досвід розробки в педагогіці принципів гуманістичного та естетичного
виховання [20; 116; 139; 154; 197; 206], а також специфічні особливості
навчально-виховного процесу у вищій школі [50; 99; 149; 183-184], ми надаємо
переважного значення наступним: принципу естетичної спрямованості
навчально-виховного процесу; науковості; зв’язку теорії з практикою;
професійної спрямованості; взаємозв’язку свідомості та емоційності; наочності;
активності й самостійності у навчально-виховному процесі; всебічності
естетичного виховання та естетичної діяльності; комплексності впливу мистецтв
та їх взаємодії з основами наук; систематичності й послідовності; урахування
вікових та індивідуальних особливостей студентів у навчанні та вихованні;
єдності естетичної освіти і виховання.
Реалізація принципу естетичної спрямованості навчально-виховного процесу
обумовлена методологічними основами виховання та естетики, вмінням трактувати
явища дійсності й мистецтва з правильних позицій. Формування у студентів
хорошого естетичного смаку, що міг би протистояти вульгарності, потребує
ретельного відбору кращих художніх творів для вивчення та аналізу, які сприяють
виробленню цілісного сприйняття об’єктивної реальності та мистецтва у повноті
їх якостей та проявів. Стосовно іноземних мов це, насамперед, – підбір
високохудожніх текстів для читання, аналізу та перекладу. Багаторічний досвід
роботи викладачем доводить, що змістовність творів таких класиків англійської,
американської та німецької літератури, як Т.Драйзер, Дж.К.Джером, С.Моем,
Е.Хемінгуей, Дж.Кніттель, К.Форбес дає змогу збагатити не тільки лексичний
запас студентів, а й зробити значний внесок у формування їх естетичних смаків.
Цьому слугує й використання музичних творів, унаочнення практичних занять
репродукціями картин та фотографій кращих митців минулого й сучасності.
Вироблена на основі спілкування з мистецтвом система естетичних оцінок сприяє
тому, що особистість оволодіває методами діалектичного підходу до дійсності,
навчаючись сприймати й оцінювати життєві явища і процеси в їх взаємозв’язку,
взаємообумовленості та розвитку. Внаслідок, розвиваються пізнавальні та
інтелектуальні здібності, які уможливлюють самостійну творчу роботу в будь-якій
сфері.
З огляду на принцип науковості, відбувається ретельний добір допоміжних
навчальних засобів (текстів, аудіо, відеозаписів) для занять з іноземних мов,
адже в наш час існує багато видань сумнівного характеру, як з точки зору їх
науковості, так і моральності.
Принцип зв’язку теорії з практикою реалізується завдяки єдності у вивченні
теоретичних законів, положень, визначень з аналізом кращого практичного
досвіду. Зв’язок теорії з практикою відбувається шляхом збагачення
емоційно-естетичного досвіду студентів, їх залучення до прекрасного у дійсності
та мистецтві. Тематика окремих практичних занять з іноземних мов передбачає
попереднє ознайомлення з художніми творами, відвідання театрів, музеїв,
вернісажів та виставок з метою використання цього матеріалу в аудиторній та
самостійній роботі студентів.
Формування у студентів певної системи практичних вмінь та навичок у галузі
естетичного виховання тісно пов’язано з конкретними завданнями майбутньої
професійної спеціальності та принципом професійної спрямованості, який випливає
з основної мети вищої школи – формування фахівця високої кваліфікації. Робота з
реалізації цього принципу на заняттях з іноземної мови розпочинається на
першо
- Київ+380960830922