РОЗДІЛ 2
РОЗУМОВЕ ВИХОВАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
В УРОЧНІЙ ТА ПОЗАУРОЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ
ПОЧАТКОВИХ ШКІЛ УРСР (1917 –1941 рр.)
Зміст навчання і розумовий розвиток учнів у початкових
школах
Зміст розумового виховання учнів початкових шкіл України в 1917- 1941 рр.
визначали засвоєні факти, поняття, знання з усіх галузей науки, культури і
техніки, що сприяло розвитку мислення учнів, свідомій підготовці до життя і
праці [81, 348-350].
В українській початковій школі 1917-1941 рр. розумове виховання здійснювали в
навчально-виховній роботі на уроках і в позаурочний час, у практичній
діяльності учнів.
Головні вимоги держави і суспільства до змісту, обсягу та рівня освітньої
підготовки учнів початкових шкіл України визначає основний документ школи –
навчальний план. Він дає цілісне уявлення про структуру початкової освіти,
окреслює зріст та обсяг знань для засвоєння, розподіл часу за роками навчання,
встановлює гранично допустиме тижневе навантаження учнів кожного класу.
У перші роки відбудовного періоду найважливішим завданням радянської школи і
педагогічної науки була докорінна реорганізація навчально-виховної роботи в
школі. У цій справі велику роль відігравали Державна вчена Рада (далі–ДВР)
Наркомосу РРФСР на чолі із заступником Наркома освіти Л. М. Покровським та
науково-педагогічна секція ДВР Наркомосу РРФСР, очолювана Н. К. Крупською, які
опрацьовували програмно-методичні документи, зокрема навчальні плани,
програми, підручники, методичні посібники тощо.
До 1927 р. в школах СРСР не було єдиного державного навчального плану.
Наркомоси союзних республік складали власні варіанти навчальних планів для шкіл
усіх типів, до яких місцеві органи народної освіти вносили окремі зміни, не
порушуючи єдиних вимог і принципів радянської школи і педагогіки [74, 351].
У початкових школах учні вивчали в основному: рідну мову та літературу,
російську мову і літературу, математику, елементи природознавства і географії.
На місцях організовували заняття з фізичного виховання, співів, малювання,
різних видів праці (ручна праця, робота в майстернях і на пришкільних
земельних ділянках тощо).
У зв’язку із кардинальними суспільно-політичними змінами в Україні відповідно
змінювалися й навчальні плани.
Так, у Меморандумі Всеукраїнської учительської спілки до Директорії Української
Народної Республіки звернуто увагу на те, що досі українська школа перебуває
без програм і постійних навчальних планів: “Не вистачає тільки двох точок: 1)
певної програми і 2) вчителів” [15, 282].
У вересні 1918 р. Міністр народної освіти УНР М.П.Василенко затвердив
тимчасовий навчальний план розподілу годин для початкових шкіл на 1918/1919
навчальний рік [258, 64], а в листі Міністерства народної освіти від 3 вересня
1918 р. до всіх губернських, повітових, народних (земських) і міських управ
зазначено, що він має бути запроваджений в усіх школах (див. табл. 2.1).
Це був перший тимчасовий навчальний план української школи на 1918/1919
навчальний рік, який давав можливість познайомитися з переліком дисциплін, які
вивчали учні; дізнатися, яке було тижневе навантаження з кожної дисципліни, а
також скільки часу необхідно для цілісного сприйняття всього навчального
матеріалу.
Таблиця 2.1
Тимчасовий план
розподілу годин у початковій школі на 1918/1919 навчальний рік
Предмети
1 клас
2 клас
3 клас
4 клас
Разом
Закон Божий
Українська мова
16
Російська мова
12
Арифметика
10
Алгебра
Геометрія
Рисування
Історія
Географія
Природознавство
2/1*
2/1*
2/1*
2/1*
12*
Фізика
2/1
2/1
Малювання
Співи
Фізичні вправи
1**
1**
1**
1**
27
28
29
29
113
Ручні вироби
/рукоділля/
29
30
31
31
121
Німецька
Французька
32
34
35
35
136
Джерело: [258, 65].
* 2 год для теоретичного викладання, одна година для практичних занять.
** урок фізичних вправ триває до півгодини.
Проаналізувавши його, переконалися в тому, що, дійсно, розумове виховання
молодших школярів могло забезпечуватися під час вивчення таких навчальних
предметів, як українська мова, російська мова, арифметика, природознавство,
малювання, співи, фізичні вправи, ручні вироби /рукоділля/.
Після прийняття Наркомосом УСРР у 1919 р. “Положення про єдину трудову школу” і
у 1920 р. “Декларації про соціальне виховання дітей” оголошено продуктивну
працю і трудове виховання учнів основою навчально-виховної роботи початкової
школи, оскільки назріла необхідність удосконалювати і ознайомлювати школярів із
виробничою працею. З наступного року Наркомосом УСРР вводяться постійні
навчальні плани для початкових шкіл, що відображені у табл. 2.2
Таблиця 2.2.
Навчальний план Наркомосу УСРР (1920 р.)
Назви предметів
Кількість навчальних годин на тиждень по групах
3
Разом
1. Краєзнавство
12
12
13
37
2. Рідна мова
3. Друга місцева мова
4. Математика
5. Природознавство
6. Фізика і хімія
7. Історія і громадянство
8. Географія
9. Малювання і ліплення
10. Ручна праця
11
11.Ігри і фізичні вправи
12. Співи
Разом
20
21
22
27
73
На краєзнавство відводилося 12 годин на тиждень (більше половини навчального
часу). Передбачалося проведення екскурсій у природу, домашнє господарство,
навколишнє оточення, праця в майстерні, досліди, ігри. Тобто такі предмети, як
математика, мова, читання не вивчалися. На нашу думку, даний
- Київ+380960830922