РОЗДІЛ 2
ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ПАРЛАМЕНТАРИЗМУ В РЕСПУБЛІЦІ БОЛГАРІЯ У ПОСТСОЦІАЛІСТИЧНИЙ
ПЕРІОД
2.1. Інституційні зміни в політичній системі Болгарії
Болгарське суспільство після антисоціалістичної революції 1989 р., розпочавши
трансформацію політичної системи, зіткнулось з необхідністю осмислення,
формулювання і реалізації нових громадянських цілей. Цей процес пов’язаний з
виключною напругою національного інтелектуального та політичного потенціалу, з
великими сумнівами і гострою внутрішньою боротьбою різних суспільних сил.
Аналіз здобутків за роки змін свідчить, як докорінно змінився стан болгарського
суспільства і держави, як широко впроваджувались вже апробовані у світі та
власні національні ідеї, необхідні для демократизації суспільства і
лібералізації економіки [57, с.196].
Демократичний перехід у Болгарії розпочався під значним впливом ідей і
переконань старої еліти, яка перенесла на трансформаційні процеси свої погляди
і уявлення про лібералізм і демократію. Національну лінію змін головні суб’єкти
переходу представляли в категоріях соціальної інженерії, в дусі тоталітарної
маніпуляції суспільством на користь спадкоємців старої еліти [88, с.41]. Але
поступово до влади прийшла нова політична еліта. Зміцнюючи свої позиції у
суспільстві, вона дистанціювалась від минулого, переосмислила різні ідеї та
досвід тих країн, де відбувались подібні зміни й, які мають досягнення в
розбудові сучасних модернізованих держав, зуміла спрямувати національний
потенціал на створення нових інститутів політичної системи, діяльність яких
сприяла досягненню певних успіхів у створенні нової Болгарії.
Посткомуністичний період у Болгарії найчастіше оцінюється як період гострої
політичної конфронтації між старою елітою, що представлена Болгарською
соціалістичною партією (БСП – реформована Болгарська комуністична партія) і
новими ліберальними політичними партіями правого спрямування та громадськими
неурядовими організація, які об’єдналися в опозиційний до БСП і всього, що було
пов’язаним з минулим соціалістичним режимом, – Союзом демократичних сил (СДС)
[58, с.29]. Коаліційний Союз демократичних сил створили 7 грудня 1989 г. До
нього спочатку ввійшли 15 організацій: Болгарська народна спілка – Никола
Петров (БЗНС-НП), Болгарська соціал-демократична партія (БСДП), Демократична
партія (ДП), Робітнича демократична партія (ДП), Зелена партія та інші. Головою
керівного органу СДС – Координаційної ради обрали відомого антикомуніста
філософа Желю Желєва [138, с.10]. Колективні члени, що входили до СДС
зберігали свою організаційну самостійність. Це, с одного боку, підкреслювало
демократизм його структури, а з іншого – створювало передумови для розколу.
Незважаючи на це, СДС швидко зайняв провідне місце в політичному житті
Болгарії.
СДС відкинув демократичний соціалізм як перспективу суспільного розвитку,
проголосив метою демократичних змін відновлення в Болгарії штучно перерваного
цивілізаційного процесу, залучення її до світового прогресу (у західному
варіанті), до створення громадянського суспільства, політичного плюралізму,
багатопартійної системи, правової держави, ринкової економіки. Аналогічні
поняття широко використовувались і в документах БКП/БСП, але це не
пом’якшувало гострого протистояння між демократами і комуністами. СДС, для
досягнення названих цілей, вимагав ліквідації „деспотичної влади
комуністичної партії” [68, с.421]. Створення СДС стимулювало масові
антикомуністичні акції, використання позапарламентських форм тиску на
управлінські структури.
Використовуючи ретроспективний підхід, можна зазначити, що цей досить
конфронтаційний період водночас був періодом існування суспільства на базисному
консенсусі, боротьбою за утвердження демократичної політичної системи, на
основі прийняття ліберально-демократичної Конституції. Оцінка періоду, з точки
зору застосування консенсусу до механізму прийняття Конституції, дає можливість
визначити і поведінку основних політичних суб’єктів – політичних партій,
державних інституцій і політичних акторів, які підтримували державний інтерес і
ефективність діяльності інститутів [66, с.8].
Сучасні інститути політичної системи Болгарії – це інститути ліберальної
демократії, які відповідають за принципи її політичної організації. Вони
підпорядковані реалізації народного суверенітету, правам людини і громадянина,
основним конституційним принципам лібералізму про розподіл влади, законодавству
і політичному плюралізму [276, с.52-68].
Необхідність змін з усією очевидністю постала ще до 1989 р., а осмислення їх
мети продовжується й далі, в залежності від конкретних досягнень і стану
болгарської держави. Процеси трансформації в Болгарії йшли повільно і важко
[56, с.63]. Політичні, економічні і соціальні труднощі ускладнювалися
відсутністю досвіду таких змін. Уперше в новітній історії здійснювався перехід
від комуністичної системи до демократичної, який, за словами екс-президента
Болгарії (1990-1996 рр.) Ж.Желєва, “виявився не таким простим, як ми його
уявляли спочатку. Значно простіше перейти до демократії від фашизму, ніж від
сталінізму, тому що в другому випадку потрібно змінити не лише політичну
шапку, але й всю економічну базу. Ні Муссоліні, ні Гітлер, ні Франко не
зачепили приватної власності, тож перехід до демократії після них був значно
простішим. Також ми не зуміли правильно оцінити проблему безпеки. На першому
етапі ми поставили головне завдання: гарантувати людям особисту свободу. Але в
дійсності цим скористалися, в першу чергу, мафія й організована злочинність.
Простий громадянин нічого не одержав і
- Київ+380960830922