РОЗДІЛ 2
КОМПЛЕКСНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ ВЧИТЕЛЯ В СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ
З метою реалізації динамічної моделі розвитку творчого потенціалу вчителя в системі післядипломної педагогічної освіти пропонуємо комплексну програму розвитку творчого потенціалу вчителя в системі післядипломної освіти. Дана модель складається з двох компонентів: перший включає діяльність із розвитку творчого потенціалу вчителя на трьох рівнях системи післядипломної педагогічної освіти (інституціональному, районному та шкільному). Другий відображає вдосконалення роботи з учителями стосовно розвитку їхніх творчих потенцій у таких двох сферах: інноваційна педагогічна діяльність з усіма дітьми класу та робота з творчо обдарованими дітьми.
Комплексність даної програми полягає у взаємозв'язку всіх указаних напрямків.
Враховуючи специфіку післядипломної освіти (короткий термін курсового періоду та довготривалий міжкурсовий період, необхідність безперервної самоосвітньої діяльності вчителя), експериментально перевірені були найбільш відповідальні, вузлові блоки моделі.
В експериментальній роботі були задіяні вчителі (початкових класів, української мови та математики), які проходили курси підвищення кваліфікації в Південноукраїнському регіональному інституті післядипломної освіти педагогічних кадрів у період з 2002 по 2005 роки.
На базі Південноукраїнського регіонального інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів було здійснено експериментальну діагностику рівня творчого потенціалу вчителів, їхньої здатності до інноваційної педагогічної діяльності, а також уміння працювати з творчо обдарованими дітьми. Окрім цього, на базі інституту було експериментально впроваджено спецкурс "Педагогічні інновації: теорія і практика".
На базі трьох районних методичних кабінетів (Скадовського, Цюрупинського, Голопристанського районів Херсонської області) проводився формуючий експеримент, що включав тренінгову роботу з розвитку творчих можливостей учителів у інноваційній педагогічній діяльності з усіма учнями класу та з творчо обдарованими дітьми.
На базі семи шкіл області (ЗНЗ №№ 3, 20 міста Херсона, № 4 міста Гола Пристань, №№ 1, 2 міста Скадовська, № 2 міста Цюрупинська) проводилося експериментальне впровадження методів інноваційної діяльності, яке складалося з навчання членів шкільних методичних об'єднань учителів початкових класів, математики, української мови та літератури творчо розвивальної роботи з учнями усього класу та з творчо обдарованими дітьми. Цю роботу проводили слухачі, які навчалися в Південноукраїнському РІПО на курсах у 2002-2003 роках. Це були голови шкільних методичних об'єднань учителів.
Отже, за визначеними в параграфі 1.3. критеріями розвитку творчого потенціалу вчителя експериментальна робота складалася з трьох етапів. На першому етапі здійснено діагностику вихідного стану наявного творчого потенціалу вчителя. У констатувальному експерименті брали участь учителі-слухачі курсів підвищення кваліфікації вчителів Південноукраїнського РІПОПК. Загалом вибірка склала 254 особи.
На другому етапі здійснено формування найбільш відповідальних блоків розробленої моделі розкриття й розвитку творчого потенціалу вчителя в системі післядипломної освіти. Виділено такі сфери формування досліджуваного явища:
- процес підвищення кваліфікації обраного контингенту слухачів;
- міжкурсова підготовка, що здійснюється на базі районних методичних кабінетів;
- безпосередня методична робота в школі;
За результатами теоретичного аналізу критеріальної площини дослідження та даними діагностики для формування обрано такі показники розвитку творчого потенціалу:
1. За критерієм "Рефлексія власного творчого потенціалу" - самооцінка проявів педагогічної творчості та очікування власних творчих досягнень.
2. За критерієм "Мотивація до творчої діяльності" - саморозкриття творчих можливостей та матеріальна зацікавленість.
3. За критерієм "Здобутки реальної творчої діяльності" - інноваційність.
На третьому етапі порівнювалися дані діагностичного та формуючого досліджень, з'ясовувалися закономірності та специфічні прояви за рівнями, визначалися тенденції досліджуваного процесу.
2.1. Діагностика вихідного рівня творчого потенціалу вчителів - слухачів курсів підвищення кваліфікації
Оскільки творчість - це специфічна діяльність, що збільшує творчий потенціал особистості й то сутність творчості полягає не тільки у зміні та послідовному перетворенні об'єкта, але (і це головне) - суб'єкта творчості, тобто людини, то ми звернулися до креативної педагогіки.
Вивчення історії техніки і винаходів, творчого життя видатних учених, винахідників показує, що поряд із високим (для свого часу) рівнем фундаментальних знань вони володіли особливим складом, або алгоритмом мислення, а також специфічними знаннями, які являють собою евристичні методи і прийоми. До того ж, останні нерідко самі й розробляли. Тому будь-яка педагогіка має креативну (творчу) орієнтацію. До таких орієнтацій можна віднести проблемне, програмоване, інтенсивне навчання та інше.
Саме тому виявлення залежності між особистісними якостями індивіда та ефективністю і динамікою навчальної діяльності є досить перспективним для подальшого дослідження.
Беручи до уваги доведене в першому розділі положення про розширення можливостей творчого зростання вчителя завдяки інтенсивному включенню образного типу мислення, яке, за Ж. Піаже [139], є одночасно і "дитячим", і вдосконаленим "дорослим", ми, перш за все, звернулися до діагностики його проявів у вчителів - слухачів курсів підвищення кваліфікації Південноукраїнського регіонального інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів. Тут спрацювала подвійна мотивація. По-перше, збагачене образне мислення вчителя надає об'єктивної можливості саморозкриття творчого потенціалу в педагогічній діяльності. По-друге, володіння на певному рівні таким апаратом мислення стимулює педагогічне спілкування.