РОЗДІЛ 2
ТЕОРЕТИЧНІ Й МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ МАЙБУТНІХ
ІНЖЕНЕРІВ-ПЕДАГОГІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ КОМП’ЮТЕРНИХ ДИСЦИПЛІН
2.1. Цілі та принципи навчання в межах методики формування педагогічних знань і
вмінь, пов’язаних з використанням комп’ютерних засобів, у процесі навчання
комп’ютерних дисциплін
У попередньому розділі було обґрунтовано теоретичні засади формування в
майбутніх інженерів-педагогів ПЗВ КЗ у процесі навчання комп’ютерних
дисциплін. На їх основі дамо теоретичне обґрунтування компонентів методики
формування ПЗВ КЗ.
Методика формування ПЗВ КЗ є окремим випадком методики навчання комп’ютерних
дисциплін. У даному дослідженні комп'ютерні дисципліни прийнято базові для всіх
інженерно-педагогічних спеціальностей дисципліни «ІОТ» і «ТЗН», а також
спеціальна дисципліна «Програмування та комп'ютерні технології рішення
економічних задач», що входить у навчальний план підготовки студентів
спеціальності «Професійне навчання. Економіка підприємств, маркетинг та
менеджмент».
Перейдемо до обґрунтування першого, основного компонента методики формування
ПЗВ КЗ під час навчання комп'ютерних дисциплін - цілей навчання. Цілі, які
мають бути досягнуті у результаті навчання, є вихідними передумовами для
проектування навчальної діяльності, основою для відбору змісту матеріалу,
організації навчального процесу тощо [791 Брюханова Н.О. Методика навчання
майбутніх викладачів технічних дисциплін проектуванню дидактичного матеріалу:
Автореф. Дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / Українська інженерно-педагогічна
академія. - Харків, 2002. - 20 с. 40, 543 Коваленко Е.Э. Дидактические основы
профессионально-методической подготовки преподавателей специальных дисциплин:
Дис. ... докт. пед. наук: 13.00.04 / Институт педагогики и психологии
профессионального образования АПН Украины - К., 1999. - 407 с. 90].
Виходячи з вимог ієрархічності цілей навчання [810 13* Бершатский М.Е.
Когнитивный мониторинг: диагностика уровня понимания // Школьные технологии. -
2003. - № 2. - С. 165-182. 32, 546 Козаков В.А. Самостоятельная работа
студентов и её информационно-методическое обеспечение: Учеб. пособие. - К.:
Выща шк., 1990. - 248 с. 98, 771 Педагогические аспекты преподавания инженерных
дисциплин: Пособие для преподавателей / С.Ф. Артюх, Е.Э. Коваленко, Е.К.
Белова, Г.В. Изюмская, В.В. Беликова / Под ред. С.Ф. Артюха. - Харьков: УИПА,
2001. - 210 с. 163, 790 Мелецинек А. Інженерна педагогіка. Х.: УІПА, 2001. -
240 с. 133], виділяють три види цілей:
* стратегічні (віддалені, загальні);
* тактичні, зумовлені стратегічними цілями;
* оперативні (ближні, часткові, конструктивні) цілі, що конкретизують
стратегічні цілі.
Як стратегічні (віддалені) цілі виділяють формування широких пізнавальних
потреб та мотивів, повноцінної навчальної діяльності («уміння вчитися») та
сучасного наукового мислення [809 12* Возрастная и педагогическая психология:
Учебник для студентов пед. ин-тов / В.В. Давыдов, Т.В. Драгунова, Л.Б. Ительсон
и др. / Под ред. А.В. Петровского. - 2-е изд., испр. и доп. - М.: Просвещение,
1979. - 228 с. 49]. Для даної методики стратегічна мета навчання може бути
сформульована у такий спосіб: у результаті вивчення навчального матеріалу
комп'ютерних дисциплін, побудованого на основі використання засобів реалізації
педагогічної спрямованості, студенти інженерно-педагогічних спеціальностей
мають опанувати ПЗВ КЗ. Також у майбутніх інженерів-педагогів має бути
сформована «готовність» використовувати КЗ у подальшій професійній педагогічній
діяльності.
Цілі кожної навчальної дисципліни визначаються загальними цілями освіти за
фахом у вигляді необхідних фахівцеві знань і вмінь [778 Комплекс нормативных
документов для разработки составляющих систем и стандартов высшего образования.
- К., 1998. - 135 с. 103, 771 Педагогические аспекты преподавания инженерных
дисциплин: Пособие для преподавателей / С.Ф. Артюх, Е.Э. Коваленко, Е.К.
Белова, Г.В. Изюмская, В.В. Беликова / Под ред. С.Ф. Артюха. - Харьков: УИПА,
2001. - 210 с. 163]. Отже, цілі навчання комп’ютерних дисциплін у межах даної
методики визначаються стратегічною метою навчання, поставленою вище, та
формулюються, виходячи з переліку знань і вмінь, які мають бути сформовані у
студентів за результатами навчання. Перелік ПЗВ КЗ, що пропонується для
формування, було обґрунтовано та наведено у п. 1.2.1. Зміст вмінь з
використання КЗ у діяльності викладача, що в цьому дослідженні пропонується
для формування, також відбито в освітньому стандарті «Освітньо-кваліфікаційна
характеристика бакалавра» для спеціальності 6.010100 «Професійне навчання.
Комп'ютерні технології в управлінні та навчанні», у розробці якого автор брав
безпосередню участь. Обрана частина стандарту ОКХ з зазначеними вміннями
представлена у додатку Е.
Ієрархічне дерево стратегічних та тактичних цілей навчання в межах даної
методики представлено на .аа1 Ієрархічне дерево цілей навчання в межах методики
формування ПЗВ КЗ під час навчання комп'ютерних дисциплін
рис. 2.1.
Ієрархічне дерево цілей навчання в межах методики формування ПЗВ КЗ під час
навчання комп'ютерних дисциплін
Перший рівень дерева відповідає стратегічній цілі навчання в межах методики.
Другий рівень дерева відповідає узагальненим тактичним цілям навчання,
отриманим на основі виділених у п. 1.1 напрямів використання КЗ у діяльності
викладача та думок експертів у такий спосіб:
* цілі з формування знань і вмінь, що відносяться до використання КЗ під час
викладання навчального матеріалу на основі використання навчальних систем і
програм навчального призначення й до викорис
- Київ+380960830922