Розділ IIІ.
Організація навчального процесу в аграрних вищих навчальних закладах в Україні
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
145
3.1.
Завдання та зміст аграрної освіти у вищих навчальних закладах в ХІХ – на
початку ХХ ст. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
145
3.2.
Форми та методи організації навчального процесу у аграрних вищих навчальних
закладах . . . . . . .
162
Висновки до третього розділу . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
177
Висновки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . .
179
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
186
ДОДАТКИ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . .
215
ВСТУП
Актуальність дослідження. Ефективність розвитку аграрної освіти та науки
України значно зумовлено характером її природних умов та можливостями розвитку
сільськогосподарського виробництва. Наявність чорноземів, що за площею та
родючістю одні з найзначніших у світі, позначилося на суспільно-економічному
розвитку країни, відбилося на ментальності народу, його культурі та історично
зумовило аграрний характер господарського комплексу України. Водночас, завжди
стояло питання про раціональне використання земельних угідь, що об’єктивно
вимагало розвитку спеціальних знань з аграрної освіти, зокрема вищої.
На всіх етапах розвитку нашої країни питання становлення, динаміки і
вдосконалення системи аграрної освіти було предметом особливої уваги державної
влади. Вища аграрна освіта України має свою історію, яка нерозривно пов’язана з
її політичним, економічним, соціальним і культурним життям, тому на фоні
сучасних реформ і перетворень у незалежній Україні проблема забезпечення
сільського господарства професійно освіченими фахівцями є актуальною.
У період входження України в загальноєвропейський освітній простір на правах
самостійної держави, для кардинального оновлення освіти необхідно враховувати
не лише реалії і перспективи соціально-економічного розвитку країни, освітній
досвід розвинутих держав, а й власний історичний шлях. Саме багатогранний
аналіз накопиченого досвіду за довгі роки історичного розвитку вищої аграрної
освіти сприятиме передбаченню тенденцій і перспектив її подальшого розвитку.
Особливого інтересу набуває період ХІХ – початку ХХ ст., коли під впливом змін
у суспільно-політичному, соціально-економічному та культурному житті Російської
імперії, до складу якої входила значна частина українських земель, відбувався
інтенсивний розвиток системи освіти, органічною складовою якої була й аграрна.
Значні досягнення у галузі сільського господарства зазначеного періоду зумовили
становлення та розвиток різнорівневих аграрних навчальних закладів: шкіл,
класів, курсів, училищ. У свою чергу, нижча та середня освіта цієї галузі
сприяла становленню перших аграрних вищих навчальних закладів та підвищенню
фахового рівня підготовки викладачів сільськогосподарських дисциплін, що
позитивно позначилося на якості діяльності фахівців агропромислового комплексу
України.
У зв’язку з цим важливим є узагальнення і дослідження проблеми вивчення
історико-педагогічних цінностей системи вищої аграрної освіти України в ХІХ –
на початку ХХ ст., що за результатами аналізу педагогічної, історичної і
культурологічної літератури залишається маловивченою і недостатньо висвітленою.
Саме це й зумовило вибір теми дисертаційного дослідження: „Становлення та
розвиток вищої аграрної освіти в Україні (ХІХ – початок ХХ ст.)”
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційне
дослідження виконано в рамках комплексної науково-дослідної теми кафедри
педагогіки Національного аграрного університету “Теоретичні та методичні
аспекти формування навчально-пізнавальної активності студентів вищих аграрних
навчальних закладів” (державний реєстраційний номер РК № 0101U004363). Тему
дисертаційного дослідження затверджено на засіданні вченої ради
Навчально-наукового інституту земельних ресурсів, правознавства та педагогіки
Національного аграрного університету (протокол № 1 від 27.01.2004) та узгоджено
в Раді з координації наукових досліджень в галузі педагогіки та психології в
Україні (протокол № 4 від 28.04.2004).
Об’єкт дослідження – розвиток аграрної освіти України у ХІХ – на початку ХХ ст.
Предмет дослідження – організаційні засади діяльності та зміст, форми і методи
навчально-виховного процесу в аграрних вищих навчальних закладах України в ХІХ
– на початку ХХ ст.
Мета дослідження – здійснити цілісний історико-педагогічний аналіз становлення
та розвитку вищої аграрної освіти України, виявити та простежити основні
тенденції її розвитку, розкрити історично зумовлені зміни в змісті, формах та
методах навчально-виховного процесу в аграрних вищих навчальних закладах в ХІХ
– на початку ХХ ст.
Відповідно до об’єкта, предмета та мети були поставлені такі завдання
дослідження:
1. Проаналізувати історіографію досліджуваної проблеми та її сучасний стан як
предмету цілісного аналізу.
2. Виявити основні передумови та визначити особливості розвитку аграрної освіти
в Україні у ХІХ – на початку ХХ ст.
3. Дослідити процес виникнення перших аграрних вищих навчальних закладів в
Україні та визначити етапи становлення вищої аграрної освіти у досліджуваний
період.
4. Розкрити, узагальнити та систематизувати організаційні засади діяльності
аграрних вищих навчальних закладів в ХІХ – на початку ХХ ст. і проаналізувати
зміст, форми та методи їх навчально-виховного процесу.
5. Обґрунтувати напрями і можливості використання історичного досвіду
національної аграрної освіти у практиці сучасн
- Київ+380960830922