РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ПОЗИЦІЇ УЧНІВ ПЕДАГОГІЧНОГО ЛІЦЕЮ
822.1. Рівень сформованості громадянської позиції учнів ліцею та організація
експериментальної роботи822.2. Особливості технології навчання у процесі формування громадянської позиції ліцеїстів
952.3. Технологія формування громадянської позиції учнів педагогічного ліцею у виховному процесі
1332.4. Аналіз і узагальнення результатів дослідження169Висновки до другого розділу
187ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ189СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ193ДОДАТКИ220
ВСТУП
Розбудова України як незалежної, суверенної держави вимагає сформованості громадянина з активною громадянською позицією, що свідчить про ступінь її зрілості, рівень її розвитку як громадянина, дає уяву про характер ставлення особистості до країни, суспільства, народу, Батьківщини, усвідомлення нею свого місця і ролі у процесі державотворення, стимулює самореалізацію особистості, прояв громадянських чеснот та їх формування, розвиток тощо.
Необхідність виховання освіченого громадянина, здатного жити й працювати в умовах демократії, забезпечувати соборність України, відчувати постійну відповідальність за себе, свій народ, країну, прагнути здійснити реальний внесок у реформаторські процеси засвідчують і офіційно-нормативні документи: Національна доктрина розвитку освіти, "Державна національна програма "Освіта" (Україна XXI сторіччя)", "Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності", "Про громадянство України" тощо.
Разом з тим, сьогодні спостерігаються прояви соціальної та моральної деградації частини молоді, зростає злочинність, характерними стають нехтування загальнолюдськими моральними цінностями, знищення духовних ідеалів, творчої праці тощо.
Одним із конструктивних шляхів подолання доруйнації особистості є, на наш погляд, виховання громадянина освіченого, активного, творчого, готового самовіддано захищати Батьківщину, який знає і любить свій народ, переконаний в необхідності, доцільності й можливості розбудови України як суверенної, незалежної, демократичної, правової і соціальної держави. Саме це обумовлює соціальну актуальність дослідження.
Значущість проблеми посилюється також особливостями віку. Відомо, що позиція старшокласника знаходить вираз у прагненні знайти своє місце в сім'ї, в подіях суспільного життя, реально оцінювати власні можливості, у прагненні пізнати складний світ людських відносин, самого себе. Учні наполегливо шукають у своєму оточенні людей з активною життєвою позицією, відвертих у стосунках. Це період пошуку і створення власного "Я".
Крім того, саме вчитель як носій морально-духовної культури, маючи активну громадянську позицію, сприятиме її формуванню в учнів.
На різних етапах розвитку суспільства громадянськість, громадянське виховання, громадянська позиція мали специфічне тлумачення. Проте, на всіх історичних етапах буття українського народу і становлення його незалежності високо цінувався громадянський дух наших співвітчизників, їхнє прагнення до свободи і незалежності.
Особливою активністю цей процес визначався у період козацької доби, в другій половині XIX - початку XX ст., а також сьогодні - на початку XXI ст., коли спостерігається пробудження інтелектуальних і моральних сил українського народу. Відповідно наукова актуальність дослідження полягає у необхідності уточнення визначення сутності і складових громадянської позиції на новому історичному етапі розвитку суспільства.
Формування громадянина є надзвичайно актуальною науково-педагогічною проблемою. Так, концептуальні засади громадянського виховання обґрунтовано в працях М. Євтуха, П. Ігнатенко, В. Кузя, О. Любара, Ю. Руденка, М. Стельмаховича, О. Сухомлинської та ін.;
* філософський та юридичний аспекти формування громадянських якостей особистості представлено Г. Білоновою, Р. Гуровою та ін.;
* психологічне обґрунтування проблеми виховання громадянина здійснено Б. Ананьєвим, Л. Божович, І. Бехом, М. Левітовим;
* гуманістичні засади громадянського виховання широко розкрито у працях І.Беха, О. Дем'янчук, О.Пометун, В. Сухомлинського та ін.;
* загальнотеоретичні основи побудови цілісного навчально-виховного процесу, спрямованого на формування особистості громадянина, представлено в роботах А. Бойко, В. Лозової, К. Чорної, Г. Шевченко та ін.;
* сутність, зміст, форми і методи громадянського виховання представлено в дослідженнях П. Ігнатенко, Н. Косарєвої, В. Поплужного, В. Сухомлинського, К. Чорної;
* експериментальна перевірка засобів і форм формування громадянськості здійснювалася М. Триняк та ін.;
* історично-педагогічний аспект громадянського виховання висвітлю-вався в працях О. Бенци, Л. Вовк, С. Золотухіної, П. Ігнатенка, В. Курила, П. Плотнікова, О. Рацула, Ю. Руденка, О. Сухомлинської, М. Чепіль, Я. Яціва та ін.
Сучасна модернізація системи освіти, Державна національна програма "Освіта" (Україна XXI сторіччя)" вимагають пошуку нових педагогічних технологій, які здатні забезпечити формування громадянина з активною громадянською позицією, яка передбачає не тільки оволодіння школярами знаннями про права і обов'язки громадян, переконання в доцільності демократичних перетворень суспільства, сформованість високих морально-вольових, патріотичних якостей і почуттів, а й виявлення вмотивованих громадянських вчинків, дій. У розробці такої технології формування громадянської позиції учнів в умовах навчального закладу нового типу полягає практична актуальність дослідження.
Отже, об'єктивна потреба визначення форм, методів, засобів, технології формування громадянської позиції і умов її реалізації зумовили вибір теми дослідження: "Формування громадянської позиції учнів у навчально-виховному процесі педагогічного ліцею".
Об'єкт дослідження - навчально-виховний процес у загальноосвітніх закладах нового типу II - III ступенів навчання.
Предмет дослідження - технологія формування громадянської позиції учнів педагогіч
- Київ+380960830922