РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕНЬ
2.1. Методи досліджень
Визначаючи методологічний підхід до досліджень, ми орієнтувались на необхідність здійснення точної постановки проблеми зі змістовної та формальної точок зору поставлених завдань.
Завдання вирішувались за допомогою наступних методів досліджень:
* аналіз літературних джерел та досвіду передової практики;
* дослідження спеціальної фізичної підготовленості за допомогою тестових випробувань;
* педагогічний контроль;
* морфофункціональні методи (визначення VO2max, анаеробних можливостей, антропометрія);
* комплекс методів психофізіологічних досліджень (рефлексометрія, тепінг-метрія, коректурна проба);
* методи математичної статистики;
2.1.1. Аналіз літературних джерел та досвіду передової практики
Аналіз науково-методичної літератури здійснювався з метою пошуку та узагальнення матеріалів про сучасні вимоги до захисних тактичних дій у футболі, етапів становлення техніко-тактичної майстерності та вікових особливостей юних футболістів. Особлива увага при вивченні монографій, дисертаційних робіт, наукових публікацій приділялась проблемі удосконалення захисних дій юних футболістів.
На думку більшості відомих спеціалістів в галузі теорії та методики спортивних ігор, на характер виконання захисних тактичних дій футболістів впливають морфофункціональні та психофізіологічні особливості розвитку організму [3, 18, 102, 106, 153]. А саме: маса тіла, довжина тіла у положенні стоячи, довжина частин тіла (важелів), аеробно-анаеробні можливості організму, сенсомоторні реакції, координаційні можливості, функціональний стан нервово-м'язового апарату та ін.. В зв'язку з цим всі показники були об'єднані в чотири структурні групи, кожна з яких характеризує рівень тактичної майстерності при виконанні захисних дій у процесі змагальної діяльності, рівень спеціальної фізичної підготовленості, морфофункціональні та психофізіологічні особливості розвитку організму юних футболістів 11 - 15 років. У загальному вигляді характеристики показників ефективності захисних дій, рівня спеціальної фізичної підготовленості та морфофункціональних і психофізіологічних особливостей розвитку організму подані в таблиці 2.1.
Таблиця 2.1
Характеристика показників ефективності захисних дій, рівня спеціальної фізичної підготовленості та морфофункціональних і психофізіологічних особливостей розвитку організму юних футболістів 11-15 років
Структурні групиХарактеристика, одиниці вимірювання1. Показники захисних дій у процесі змагальної діяльності- КЕ відборів, ум. од.
- КЕ перехоплень, ум. од.
- КЕ гри головою в захисті, ум. од.
- КЕ протидій передачам, веденню, ударам, ум. од.
- Інтегральний КЕ захисних дій, ум. од.2. Тестові характеристики рівня спеціальної фізичної підготовленості- біг 30 м з веденням м'яча, с
- біг 5х30 м з веденням м'яча, с
- удар по м'ячу на дальність (сума ударів правою та лівою ногами), м
- вкидання м'яча на дальність, м3. Морфофункціональні особливості організму
3.1. Морфологічні особливості
- маса тіла, кг
- обхват стегна, см
- довжина тіла у положенні стоячи, см
- довжина нижніх кінцівок, см3.2. Енергетичні можливості організму-
- анаеробні можливості, Вт Продовження табл. 2.1
4. Психофізіологічні особливості організму
4.1. Сенсомоторні реакції- латентний період простої зорово-моторної реакції, мс
- латентний період складної зорово-моторної реакції, мс
- реакція на рухомий об'єкт, мс
- гострота та швидкість зорових сприймань, мс
- швидкість переробки інформації, біти
- рівень властивостей уваги, у.о.
- продуктивність переробки інформації, у.о.4.2. Координаційні здібності- точність відтворення м'язового зусилля, що становить 1/2 від максимального, кг
- точність відтворення м'язового зусилля, що становить 1/4 від максимального, кг
- точність відтворення часових інтервалів за 10 с, с
- точність відтворення часових інтервалів за 20 с, с4.3. Функціональний стан нервово-м'язового апарату- частота рухів у тепінг-тесті, кіл. уд.
Застосування в нашій роботі анкетного опитування тренерів було спрямовано на вивчення досвіду практичної роботи про стан процесу контролю за навчанням захисним тактичним діям юних футболістів 11-15 років (додаток А).
2.1.2. Дослідження спеціальної фізичної підготовленості за допомогою тестових випробувань
Для дослідження рівня спеціальної фізичної підготовленості юних футболістів були використані тести, апробовані в ряді досліджень [145, 146].
Тестування проводилось за наступними методами.
1. Біг на 30м з веденням м'яча - виконується з високого старту (з місця); м'яч дозволяється вести будь-яким способом, роблячи не менше трьох доторкань м'яча (але не за фінішною лінією).
Вправа вважається закінченою, коли гравець перетне лінію фінішу. Помічник на старті фіксує правильність старту та кількість доторкань м'яча, а експериментатор фіксує час бігу на фініші. Враховується час проходження дистанції в секундах.
2. Біг 5х30 м з веденням м'яча - виконується так, як і біг на 30 м з веденням м'яча. Всі старти - з місця. Час для повернення на старт - 25 с. У випадку порушень правил проходження відрізку футболіст повертається на старт (за рахунок 25 с) і вправа повторюється.
Обов'язки помічника та експериментатора такі ж, як при бігу на 30м з веденням м'яча. Враховується час проходження дистанції в секундах.
3. Удар по м'ячу на дальність - виконується правою та лівою ногами по нерухомому м'ячу з розбігу будь-яким способом. Вимірювання дальності польоту м'яча проводиться від місця удару до місця першого доторкання м'яча до землі, в метрах.
Для ударів кожною ногою надається по три спроби і зараховується кращий результат ударів кожною ногою. Кінцевий результат визначається за сумою кращих ударів двома ногами.
4. Вкидання м'яча на дальність - виконується у відповідності до правил гри у футбол по коридору шириною 2м. М'яч, який упав за межами коридору, не