Розділ 2
методи й організація дослідження
Сучасні завдання вдосконалення управління системою багаторічної підготовки
спортсменів швидкісно-силових видів спорту диктують необхідність прискореного
вивчення факторів, які впливають на спортивний результат і визначення їх
значущості.
У зв’язку з цим глибоко та всебічно досліджуються функціональні та морфологічні
особливості спортсменів, розробляються модельні характеристики технічної та
спеціальної фізичної підготовленості, нормативні показники особливостей
тілобудови спортсменів різного віку, використовуючи які визначають придатність
спортсменів і їх перспективність.
У цьому розділі систематизовані основні методи досліджень, які
використовувались у цій роботі. Вдосконалене управління системою багаторічної
підготовки спортсменів не уявлялося без переходу від окремих, локальних
удосконалень методик досліджень до комплексу взаємопов’язаних обновлень, які
повинні відповідати реаліям сьогоднішнього дня, новим поглядам і оцінкам
ситуацій у швидкісно-силових видах спорту.
Враховано практично всі рекомендації провідних тренерів і тренерів національної
збірної команди України з легкої атлетики щодо визначення стратегії, змісту та
форм побудови багаторічного тренувального процесу висококваліфікованих
спортсменів (В.В. Петровський, В.О. Лонський, В. Киба, С.А. Донськой,
В.І. Бобровник, В.К. Журавльов, В.А. Сафонов, А.В. Михальченко,
П.А. Дмитрієвський та інші), рекомендації професорів І.П. Ратова й
А.М. Лапутіна щодо використання сучасних інструментальних методів
дослідження, які застосовуються у спорті вищих досягнень.
2.1. Методи досліджень
Для вирішення поставлених завдань були використані такі методи
дослідження:
Аналіз науково-методичної літератури з метою:
оцінки якості контролю в процесі підготовки спортсменів швидкісно-силових
видів спорту; оцінки рівня науково обґрунтованого прогнозування у процесі
багаторічної підготовки спортсменів;
розбору існуючої системи управління багаторічною підготовкою спортсменів
швидкісно-силових видів спорту;
визначення додаткових тренувальних засобів на різних етапах багаторічної
підготовки спортсменів;
вивчення можливості використання технічних засобів і тренажерів для
удосконалення технічної майстерності спортсменів-стрибунів.
Вивчення накопиченого досвіду роботи з управління системою підготовки провідних
спортсменів швидкісно-силових видів спорту з використанням деяких результатів
багаторічних досліджень і тренерського досвіду автора, спостереження за роботою
кращих тренерів у країні.
Анкетне опитування широкого кола тренерів, наукових працівників, керівників та
інших спеціалістів, а також вивчення поставленої проблеми через конфіденційні
бесіди зі спеціалістами, заздалегідь сплановані й запрограмовані (зазначимо,
що саме цим шляхом ми отримали в подальшому багатозначні факти й матеріали,
які мають досить глибокий, об’єктивний смисл).
Спеціальні педагогічні спостереження у процесі тренувальної діяльності
спортсменів і в експериментальній роботі.
Порівняльний аналіз експертних оцінок рівня підготовленості та спортивних
результатів спортсменів з об’єктивними даними.
Тут варто підкреслити те положення, що сучасний етап розвитку системних
досліджень пов’язаний із розумінням недостатності вивчення лише одного
математичного опису досліджуваних моделей і, у зв’язку з цим, необхідністю
застосування неформальних суджень спеціалістів (незалежних об’єктивних і
компетентних експертів) неодноразово впродовж усього дослідження у процесі
пошуку вирішення поставленого завдання, а не тільки при його постановці й
аналізі кінцевих результатів.
Серія окремих рекогносцирувальних експериментів. Під час окремих додаткових
лабораторних експериментів було розглянуто спеціальні засоби тренування та
комплекс корекцій, які могли б найбільш суттєво впливати на зміну конкретних
параметрів рухової навички. У цих же експериментах уточнювалися чи
обновлювалися окремі модельні характеристики, пов’язані з оптимальним їх
діапазоном залежно від рівня виявлення різних якостей і станів спортсменів.
Основний педагогічний експеримент 1996-2003 рр. проводився для виявлення
ефективності й доцільності прийнятих стратегічних і тактичних рішень щодо
управління процесом багаторічної підготовки спортсменів швидкісно-силових видів
спорту (на матеріалі дослідження підготовки стрибунів у висоту).
Формування методики дослідження ми пов’язували з завданням розробки оптимальних
управлінських рішень, оцінок можливих альтернатив удосконалення системи
управління (зокрема, оцінок ближніх і віддалених наслідків прямих і непрямих
ефектів регулюючих впливів на систему).
Крім основного педагогічного експерименту, були проведені додаткові педагогічні
експерименти з вивчення вікової динаміки приросту соматичних характеристик,
спеціальних фізичних якостей, динаміки зміни технічних параметрів (1988-1995
рр.), вивченню ефективності використання нових засобів оцінки швидкісно-силових
можливостей спортсменів і ефективності використання технічних засобів і
тренажерів у системі багаторічної підготовки (методу електростимуляції та
методу „полегшуюче лідирування”).
Антропометрія.
У роботі використано загальновідомі у спортивній науці інструментальні методи
дослідження:
тензодинамографія [56, 103, 186, 168, 273, 294, 498];
електроподографія [56, 354, 451, 457];
електроміографія [56, 103, 111, 198, 200, 201, 294, 295, 411, 412, 451, 498];
полідинамометрія [56, 186, 187, 306, 342, 467];
кіноциклографія [56, 74, 101, 111, 127, 146, 186, 223, 275, 451];
високочастотна кінозйомка [294, 306, 498];
стимуляційна електроміогр
- Київ+380960830922