Ви є тут

Формування особистості підлітка в однодітних сім'ях.

Автор: 
Капелюк Володимир Володимирович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U004006
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ТЕХНОЛОГІЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ШКОЛИ ТА ОДНОДІТНОЇ СІМ’Ї У ФОРМУВАННІ
ОСОБИСТОСТІ ПІДЛІТКА
Аналіз статистичних даних, отриманих соціологами в останні роки, [44] свідчить
про те, що сучасна сім'я з однією дитиною стала в Україні явищем типовим. Саме
однодітні сім'ї з часом стануть провідним продуцентом робочої сили на ринку
праці й постачатимуть людський ресурс в усі галузі виробництва. У зв'язку з цим
процес формування особистості дитини в однодітній сім'ї набуває
загальносоціального контексту. Водночас соціально-економічні явища, що
характеризують сучасний стан українського суспільства, мають численні негативні
соціально-демографічні наслідки. За останні десятиліття відбулося значне
зниження рівня життя населення, що безпосередньо відбилося на матеріальному
добробуті сім'ї. Провідне місце у житті людей зайняла потреба у засобах
життєдіяльності, вільному часі, високому рівні освіти. Отже, проблеми духовного
розвитку дитини почасти залишаються поза увагою значної частини сімей, у тому
числі й однодітних. Внаслідок деформації основних функцій сім'ї помітно
збільшується кількість неблагополучних сімей, розвивається тенденція до
зростання питомої ваги неповних сімей, які через об'єктивні і суб'єктивні
причини не можуть повноцінно виконувати покладених на них суспільством функцій
виховання особистості дитини.
З огляду на це, виникає гостра суперечність між потребами
соціально-економічного оновлення України та здатністю сучасних сімей, значна
частина з яких однодітні, ефективно здійснювати свою основну функцію –
формування особистості майбутнього громадянина оновленої держави. За таких умов
виникає гостра потреба у розробці такої технології педагогічної взаємодії школи
та однодітної сім’ї щодо формування особистості дитини, яка б відповідала новим
соціальним, освітнім, культурно-просвітницьким тенденціям сучасного суспільного
розвитку. Отже, експериментальна робота з питань особливостей формування
особистості дитини в однодітній сім’ї розглядається сьогодні як вкрай важлива,
першочергова справа .
Експериментальна робота з у площині організації педагогічної діяльності
вчителя-вихователя з однодітними сім'ями передбачає такі послідовні етапи:
Проведення констатувального експерименту з метою визначення сучасного стану
виховання дитини в однодітній сім'ї, виявлення основних чинників і показників
цього процесу та конструювання на цій основі експериментальної моделі
формування особистості єдиної дитини у сім'ї.
Розробка системи критеріїв оцінювання ефективності педагогічного впливу на
виховання особистості дитини в однодітній сім'ї.
Розробка технологічної моделі педагогічної взаємодії вчителя-вихователя з
однодітною сім'єю.
Проведення формувального експерименту, який передбачає введення до
навчально-виховного процесу елементів розробленої нами педагогічної
технології.
Перевірка ефективності застосування розробленої технології шляхом порівняння
діагностичних зрізів із використанням визначених критеріїв.
2.1. Сучасний стан проблеми виховання підлітка в однодітній сім'ї
Дослідники проблем виховання дитини у сучасній сім’ї стверджують: ще у середині
ХХ століття однодітність вважалася соціальним відхиленням, чинником кризовості
демографічної ситуації. При цьому причинами однодітності були переважно
фізіологічна нездатність сім'ї до продовження роду та розлучення до народження
другої дитини [26; 90]. Щодо демографії ситуація за останніх півстоліття
змінилася мало, зокрема у сучасній Україні. Проте провідними чинниками зниження
дітності сім'ї все частіше стають соціально-психологічні. Так, дослідження,
проведене нами серед батьків однодітних сімей, свідчить, що головними причинами
такого складу сім'ї батьки вважають: бажання зберегти престижну роботу,
наявність матеріальних негараздів, принципову (!) позицію щодо кількості дітей
тощо. З'явилась і зовсім специфічна група однодітних сімей, де батьками (чи
одним із батьків) є колишні діти-одинаки.
Метою констатувального експерименту стало визначення сучасного стану виховання
дитини в однодітній сім'ї, виявлення основних чинників і показників даного
процесу та конструювання на цій основі експериментальної моделі формування
особистості єдиної дитини у сім'ї. Для проведення експериментальної роботи нами
було розроблено спеціальні методики виявлення основних проблем, з якими
стикається сучасна однодітна сім’я.
Аналіз статистичних даних звітної документації відділу статистики Житомирської
області засвідчує, що зростає кількість однодітних сімей, де дитина виховується
одним з батьків (найчастіше – матір'ю) з причини розлучення. Нині частка
розлучених однодітних сімей на Житомирщині наближається до 50% [79, с. 55].
Якщо ж зауважити, що на 100 шлюбів в області припадає близько 60 розлучень, то
нами було зроблено припущення, що кількість однодітних сімей при цьому
зростатиме за рахунок розлучених. Збільшується також частка однодітних сімей,
де дитина народжена поза шлюбом. Тому одним із перших питань, які були нами
з’ясовані у ході дослідної роботи, було питання „Чому жінки зважуються
народжувати дитину поза шлюбом?”
Проведене в ході підготовки констатуючого експерименту дослідження засвідчило,
що матері-одиначки визначають основними причинами народження дитини поза шлюбом
такі: неможливість створення сім'ї через вік, стан здоров'я, безталанність тощо
(34%); небажання створювати сім'ю через страх перед розлученням (22%);
принципове небажання народжувати дитину у шлюбі (14%); небажання батька дитини
реєструвати шлюб (21%); батько дитини одружений (3%); інші причини (6%)
(рис. 2.1). Всього було опитано 86 матерів-одиначок.