РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО СПРЯМОВАНОГО НАВЧАННЯ ВИМОВИ ЗВУКІВ
АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
2.1. Дидактичні принципи формування професійно орієнтованих слухо-вимовних
навичок у складі професійних слухо-вимовних та фонетично-методичних умінь
Оскільки професійно орієнтовані слухо-вимовні навички як складник професійних
слухо-вимовних і фонетично-методичних умінь є невід’ємною частиною
професійно-педагогічної компетенції, вони виконують свою функцію у
професійно-педагогічній діяльності з навчання іноземної мови. Принципами
формування професійно орієнтованих слухо-вимовних навичок є загальнодидактичні
та методичні принципи навчання іноземних мов. Принципи навчання визначають
навчальний процес і безпосередньо, коли викладач керується тим чи іншим
принципом, і через дидактичну систему, в якій всі принципи становлять визначену
концепцію педагогічного процесу. Дидактичні принципи є раз і назавжди
встановленими догмами, вони синтезують у собі всі досягнення сучасної дидактики
й поновлюються під їх впливом [30, c.4].
Загальнодидактичними принципами навчання іноземної мови є принцип свідомості,
принцип науковості, принцип системності, принцип наочності, принцип активності
студентів, принцип посильності, принцип розвиваючого навчання. До методичних
принципів відносяться принцип професійної спрямованості, принцип
функціональності, принцип урахування особливостей рідної мови, принцип
взаємопов’язаного навчання різних видів мовленнєвої діяльності, принцип
емоційної забарвленості заняття, принцип використання автентичних матеріалів,
принцип поєднання аналізу та імітації [10; 15; 19; 23; 30; 48; 50; 60; 62; 64;
65; 72; 88; 90; 123; 128; 133; 138]. Виділені в науковій літературі
загальнодидактичні та методичні принципи навчання іноземних мов
використовуються для забезпечення процесу формування професійно орієнтованих
слухо-вимовних навичок, але враховуючи педагогічну спрямованість цього процесу,
слід указати на певну специфіку реалізації цих принципів.
Спочатку розглянемо загально дидактичні принципи.
Одним із провідних принципів дидактики є принцип свідомості. Свідомий
пізнавальний підхід, який було визначено нами як педагогічно-психологічну
передумову формування професійно орієнтованих слухо-вимовних навичок у складі
професійних слухо-вимовних та фонетично-методичних умінь (див. розд.1.4),
обумовлює використання зазначеного принципу для формування складників ПФК. Його
сутність полягає у свідомому ставленні тих, хто навчається, до самого процесу
навчання, у розумінні завдань, які стоять перед ними, та у цілеспрямованій
активній діяльності з їх розв’язання. Стратегія свідомого оволодіння іншомовною
мовленнєвою діяльністю з урахуванням фактору поступовості в самому загальному
вигляді виражається схемою – від оволодіння механізмами кодування/декодування з
використанням видів мовлення як засобу навчання до спілкування в повноцінних
видах мовлення [42, c.52]. Принцип свідомості реалізується у процесі формування
професійно орієнтованих слухо-вимовних навичок у складі професійних
слухо-вимовних та фонетично-методичних умінь, коли відбувається усвідомлення
студентами особливостей форми, значення, функцій фонем, способів їх
артикуляції, а також труднощів, які спіткають при опануванні вимови тих, хто
вивчає англійську мову. Для того щоб підвести студентів до свідомого
звукорозрізняльного самоконтролю та контролю, викладачеві необхідно постійно
створювати умови для здійснення студентами аналізу правильності вимови звуків.
Принцип науковості передбачає організацію процесу з формування професійно
орієнтованих слухо-вимовних навичок у складі професійних слухо-вимовних та
фонетично-методичних умінь на основі новітніх досягнень у галузі лінгвістики,
психолінгвістики, психології, методики щодо закономірностей розпізнавання та
породження сегментних одиниць мовлення, механізмів формування автоматизмів, на
яких базується вимова звуків. Дотримання принципу науковості забезпечує
обізнаність майбутніх учителів у сучасних технологіях навчання вимовної сторони
мовлення та здатність добре в них орієнтуватися.
Принцип системності дозволяє організувати процес навчання вимови іншомовних
звуків як систему діяльності, що складається з ланок, які взаємодіють та
взаємозумовлюють одна одну. Кожна ланка в системі має своє місце та виконує
певну функцію. У ході формування професійно орієнтованих слухо-вимовних навичок
у складі професійних слухо-вимовних і фонетично-методичних умінь принцип
системності використовується для забезпечення взаємопов’язаного формування
зазначених умінь, усвідомлення необхідних знань та розвитку професійних
якостей. Наприклад, у процесі формування рецептивних вимовних навичок
розвивається фонематичний слух, а у процесі формування репродуктивних навичок –
здатність до імітації, до регулювання темпу та голосності свого мовлення.
Принцип наочності є важливим фактором, що покликаний забезпечувати ефективний
процес навчання з іноземної мови. Оскільки не кожна особливість артикуляції
звуків може бути усвідомлена в результаті вербального пояснення, наочна
демонстрація артикуляції англійських звуків є абсолютно необхідною у навчанні
фонетики. Для формування професійно орієнтованих слухо-вимовних навичок
майбутніх учителів важливість цього принципу збільшується, оскільки студентів
потрібно «озброїти» вмінням наочно демонструвати артикуляцію звуків своїм
учням.
Принцип активності є важливою передумовою опанування будь-якою діяльністю,
включаючи і професійну діяльність учителя іноземної мови. Викор
- Київ+380960830922