РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ І ОБ'ЄМ ДОСЛІДЖЕНЬ
Відповідно до програми, що визначає наукову і практичну мету дослідження, були
визначені основні напрямки і методичні прийоми, що дозволяють об'єктивно, з
достатньою інформативністю виконати всі поставлені задачі.
Дослідження проведено в умовах природного гігієнічного експерименту в двох
загальноосвітніх школах I-III ступенів м. Харкова: № 39, в якій
використовувалася семестрово-залікова форма навчання - експериментальна школа
(ЕШ) і № 14, де навчання проводилося по традиційній формі, - контрольна школа
(КШ).
Під спостереженням знаходилося 819 учнів середнього і старшого шкільного віку
(5-11 класи). Віково-статевий склад досліджуваних учнів представлений в табл.
2.1.
Таблиця 2.1
Віково-статевий склад учнів
Вік, років
Кількість учнів в досліджуваних школах
експериментальна школа
контрольна школа
хлопці,
дівчата,
всього,
хлопці,
дівчата,
всього,
10
19
24
43
15
28
43
11
34
42
76
30
39
69
12
36
40
76
25
44
69
13
31
27
58
28
38
66
14
15
23
38
27
33
60
15
11
19
25
36
61
16
20
21
41
11
24
35
17
16
23
39
19
26
Всього
179
211
390
168
261
429
В процесі досліджень застосовувалися гігієнічні, фізіологічні, клінічні,
психологічні, соціологічні і статистичні методи дослідження (табл. 2.2).
Таблиця 2.2
Методи та об'єм досліджень
Зміст досліджень
Число досліджуваних
Кількість досліджень
Санітарно-гігієнічні показники внутрішньошкільного середовища
Природне освітлення
116
116
Штучне освітлення
114
521
Температура повітря
120
480
Вологість повітря
120
120
Швидкість руху повітря
129
256
Шум
2 школи
Відповідність меблів зросту учнів
816
1632
Оцінка факторів внутрішньошкільного середовища (рівень гігієнічного
благополуччя)
2 школи
820
Дослідження стану здоров'я учнів
Комплексний медичний огляд
819
1638
Гостра захворюваність учнів
810
1620
Скринінг-тестування здоров'я
427
427
Клініко-фізіологічні дослідження
Функціональний стан ЦНС (за даними коректурних проб)
490
5870
Частота серцевих скорочень
435
5450
Артеріальний тиск
810
1618
Пульсовий тиск
260
1040
Оцінка вегетативної забезпеченості СС діяльності (індекс Кердо)
191
1146
Психологічні дослідження
Рівень самооцінки учнів (методика К. Будассі)
435
870
Психоемоційний стан учнів (тест САН)
420
4040
Оцінка професійних інтересів учнів (методика Е.А.Клімова)
240
476
Оцінка рівня соціально-психологічної адаптації (методика А.В. Фурмана)
248
490
Гігієнічна оцінка організації учбово-виховного процесу
Хронометраж структури уроків
40
200
Хронометраж учбової діяльності учнів (груповий)
280
280
Аналіз учбового розкладу
2 школи
126
Оцінка рівня учбового навантаження
250
250
Оцінка важкості учбових предметів
204
204
Гігієнічна оцінка організації режиму дня
Оцінка режиму дня учнів
355
1769
Хронометражні спостереження режиму добової діяльності
140
700
Оцінка учбової успішності учнів
327
3918
Аналіз і оцінка ефективності здоров’язберігаючих компонентів СЗФН
390
780
Загальне число досліджень
35871
Комплексна програма досліджень реалізувалася в 4 етапи. На першому етапі
досліджень вивчені умови внутрішньошкільного середовища, визначені особливості
організації учбово-виховного процесу, режиму дня, досліджені можливості
використання здоров’язбегігаючих компонентів, дана комплексна
фізіолого-гігієнічна оцінка нової форми навчання.
На другому етапі роботи проведено вивчення, дана комплексна оцінка, порівняльна
характеристика стану здоров'я учнів 5-11 класів в динаміці навчання в умовах
СЗФН і традиційної форми, здійснено дослідження функціонального стану провідних
систем організму школярів - центральної нервової системи (розумової
працездатності), серцево-судинної системи, психологічного статусу, особливостей
соціально-психологічної адаптації.
Третій етап включав поглиблене дослідження і оцінку впливу учбової діяльності і
організації режиму навчання в умовах СЗФН і традиційній формі, а також
розробку, наукове обґрунтування, оцінку значущих методів гігієнічного контролю
за організацією умов і режиму навчання та показників його ефективності в умовах
СЗФН.
Четвертий (заключний) етап досліджень полягав в розробці і науковому
обґрунтовуванні комплексної системи фізіолого-гігієнічного та
медико-педагогічного контролю за навчанням школярів, направленого на
формування, збереження, зміцнення здоров'я і підвищення соціально-психологічної
адаптації в умовах СЗФН.
Комплекс гігієнічних досліджень включав оцінку санітарно-гігієнічних умов
навчання в школах, найважливішими показниками яких є: набір приміщень і їх
устаткування; світловий (природне і штучне освітлення) і повітряно-тепловий
режими (температура, вологість, швидкість руху повітря) учбових приміщень в
теплий і холодний періоди навчального року; умови і організація учбового
процесу; оцінка параметрів денного, тижневого, річного учбового навантаження,
розкладу занять (з урахуванням рангової шкали ступеня важкості предметів);
облік статичного і динамічного компонентів в процесі занять (за даними
хронометражних досліджень уроків); фізичного виховання; організація медичного
забезпечення школярів і ін. Умови навчання і виховання учнів визначалися
відповідно до гігієнічного стандарту для всіх типів загальноосвітніх учбових
закладів [164].
Для якісної і кількісної характеристики санітарно-гігієнічних чинників
внутрішньошкільного середовища в порівнювальних школах був викорис-таний
розроблений нами новий комплексний метод санітарно-гігієнічного аналізу і
оцінки факторів внутрішньошкільного середовища - „Індексна оцінка факторів
вну
- Київ+380960830922