РОЗДІЛ 2
ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ОСВІТНІЙ ПРОЕКТ ЯК ЗАСІБ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ПРОФІЛЬНИХ КЛАСІВ
2.1. Сутнісна характеристика індивідуального освітнього проекту
Серед різноманітних напрямів вирішення проблеми розвитку особистості та
розкриття її потенціалу в умовах профільного навчання обрано індивідуальний
освітній проект, оскільки він найбільше сприяє активізації самостійної
пізнавальної діяльності учнів у межах існуючої класно-урочної системи,
актуалізує пізнавальні можливості та самовизначення учнів в освітній
діяльності.
Зосереджуючи увагу на індивідуальному характері діяльності учнів профільних
класів, вбачаємо в індивідуальному освітньому проекті дієвий засіб організації
самостійної пізнавальної діяльності учнів профільних класів.
У процесі дисертаційного дослідження розроблено теоретичні позиції щодо
розуміння індивідуального освітнього проекту як засобу організації самостійної
пізнавальної діяльності учнів профільних класів.
Індивідуальний проект ми визначаємо як освітній, оскільки він містить основні
характеристики освітнього процесу. Згідно з педагогічним словником, освіта – це
“духовне обличчя людини, яке складається під впливом моральних і духовних
цінностей, що є надбанням її культурного кола, а також процес виховання,
самовиховання, впливу, шліфування, тобто процес формування обличчя людини. При
цьому головним є не обсяг знань, а поєднання останніх з особистісними якостями,
вміння самостійно розпоряджатися своїми знаннями” [55, 241].
За визначенням ХХ сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО, під освітою розуміється
процес і результат удосконалення здібностей і поведінки особистості, коли вона
досягає соціальної зрілості та індивідуального зростання.
Б.С. Гершунський виділяє чотири аспекти поняття “освіта”: освіта як цінність;
освіта як система; освіта як процес; освіта як результат [47]. Усі ці аспекти
тісно пов’язані і в своїй сукупності становлять поняття “освіта”.
В індивідуальному освітньому проекті інтегровані всі чотири аспекти поняття
“освіта”: він має особистісну і соціальну цінність для учня, який його створив.
Проект як система перетворює різну інформацію в систему знань, яка має
практичну значущість та особистісну цінність. Створення проекту відбувається як
процес: здійснюється перехід від одного етапу до наступного, від одного виду
діяльності до іншого. Проект орієнтований на конкретний результат – реалізацію
пізнавальних потреб, інтересів, поглиблення знань, самореалізацію,
самовизначення.
Освіта, як зазначає Є.С. Полат, за своєю сутністю – це процес руху до раніше
запланованого результату, тобто цей процес повинен бути технологічним –
включати методи, засоби досягнення цілей. У сучасному розумінні освіта
розглядається як процес, спрямований на розширення можливостей компетентного
вибору особистісного життєвого шляху і на саморозвиток особистості [197].
Таким чином, індивідуальний освітній проект повністю відповідає поняттю
“освітній” тому, що містить не тільки навчальний компонент, пов’язаний із
здобуттям знань, умінь та навичок, але й забезпечує можливість самореалізації
та вибору в соціально-професійній сфері.
Означення “індивідуальний” щодо освітнього проекту зосереджує увагу на
індивідуальній роботі учнів з урахуванням пізнавальних інтересів, потреб,
мотивів, на основі чого кожен учень визначає свою тему проекту. Саме це й
відрізняє індивідуальний освітній проект від традиційного “методу проектів”,
коли учні працюють за темою, що пропонує вчитель. Поняття “індивідуальний”
також означає певну відповідальність учня за результати своєї діяльності.
Отже, індивідуальний освітній проект ми розглядаємо як засіб організації
самостійної пізнавальної діяльності учнів, у результаті чого відбувається
розвиток, становлення, самовизначення особистості в освітній діяльності.
Індивідуальний освітній проект набуває особливого значення під час застосування
його у профільних класах. Специфіка змісту і спрямованість профільного навчання
пов’язана з формуванням дослідницького і творчого стилю мислення для
розв’язання теоретичних і практичних завдань, забезпеченням підготовки учнів до
професійної діяльності в умовах постійного соціального та економічного
розвитку. Таке мислення формується у процесі діяльності учнів над проектами.
“Проектність мислення стає однією з важливих якостей, характеристикою
освітнього результату”, – зазначає Л.О. Філатова [244, 33–34]. Дослідниця також
наголошує на тому, що наслідками роботи учнів над освітніми проектами є
формування особистісного потенціалу, розвиток пізнавальних потреб, особистісне
і професійне самовизначення [244, 34–35].
Педагогічна практика свідчить, що вибір певного профілю навчання учнем ще не
означає повного задоволення пізнавальних потреб та інтересу до певної професії.
Так, серед учнів хіміко-біологічного профілю є такі, які прагнуть у майбутньому
оволодіти професією лікаря, еколога, генетика, мікробіолога тощо. Для них
важливо підтвердити свій професійний вибір, здійснити допрофесійну пробу.
Профорієнтаційна робота в сучасній школі відбувається у вигляді зустрічей з
представниками різних професій, анкетувань, що проводяться психологами та
класними керівниками, але цього недостатньо для того, щоб правильно
зорієнтуватися серед різних професій.
Упровадження індивідуальних освітніх проектів у навчальний процес профільних
класів дає можливість учням під час планування, створення, реалізації проектів
поглибити свої знання та задовольнити інтерес у більш вузькій сфері обраного
профілю навчання.
Доцільність застосування індивідуальних освітніх проектів у профільному
навчанні полягає
- Київ+380960830922