РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ІМПЕРАТИВНИХ ТА ДІАЛОГІЧНИХ ВИХОВНИХ ВПЛИВІВ БАТЬКІВ НА ПІДЛІТКІВ
2.1. Характеристика й аналіз програми, методів та етапів емпіричного дослідження
Реалізуючи програму емпіричного дослідження, ми виходили з необхідності розкриття психологічного змісту імперативних і діалогічних виховних впливів батьків на підлітків у контексті батьківської виховної взаємодії. Для цього запропоновано й апробовано комплекс методичних прийомів, спрямованих на визначення міри діалогічності та імперативності, що характеризує своєрідність індивідуальних дій чи індивідуального способу спілкування в ситуаціях взаємодії з підлітком. Зважаючи на те, що питання співвідношення імперативних та діалогічних виховних впливів батьків на підлітків у контексті стилів батьківської виховної взаємодії з підлітком спеціально не досліджено, ми здійснили комплексне емпіричне дослідження цього феномену.
Дослідження відбувалося у 3 етапи. На першому етапі було проведено діагностику стилів батьківської виховної взаємодії з підлітком і визначення стилю сімейного виховання підлітків для того, щоб з'ясувати представленість у них імперативних та діалогічних виховних впливів.
Другий етап роботи полягав у визначенні діалогічних-імперативних виховних впливів та їх співвідношення у стильових характеристиках стилів батьківської взаємодії з підлітком, притаманних досліджуваним батькам.
На третьому етапі було сформовано групи на засадах добровільної участі, до яких увійшли батьки, охоплені дослідженням, з останніми проводився соціально-психологічний тренінг з метою підвищення у них рівня психологічної готовності до адекватного вибору імперативних та діалогічних виховних впливів у взаємодії з підлітками.
У цьому розділі докладно схарактеризовано згадані перші два етапи дослідження, основні завдання яких зводилися до:
1) визначення домінантного стилю батьківської виховної взаємодії з підлітком;
2) співвіднесення домінантного стилю батьківської виховної взаємодії зі стилем сімейного виховання;
3) аналізу психологічних особливостей сімейного виховання підлітків;
4) диференціації стильових характеристик у контексті стилів батьківської виховної взаємодії з підлітком;
5) співвіднесення діалогічних та імперативних виховних впливів щодо стилів батьківської взаємодії з підлітком;
7) виявлення специфічних особливостей застосування діалогічних та імперативних виховних впливів батьками чоловічої та жіночої статі;
8) вивчення міри проявлення імперативних та діалогічних рис особистості батьків у взаємодії з підлітком.
Окреслені завдання визначалися відповідно до послідовності реалізації програми констатувального дослідження. Для проведення дослідження було підібрано пакет методик, адекватний меті роботи - вивчення батьківських імперативних та діалогічних виховних впливів на своїх дітей (підлітків) в контексті стилів виховної взаємодії.
У дослідженні використані:
1) бесіда-знайомство;
2) методика, спрямована на визначення належності батьків підлітків до певного стилю батьківської виховної взаємодії з підлітком: тест-опитувальник батьківського ставлення до дітей Варги-Століна;
3) опитувальник "Аналіз сімейних взаємовідносин (АСВ)" Е. Ейдеміллера, спрямований на вивчення стилю сімейного виховання;
4) методичні прийоми, спрямовані на вивчення специфіки використання батьками імперативних та діалогічних виховних впливів у взаємодії з підлітками залежно від стилів батьківської виховної взаємодії з підлітком: "Імперативні-діалогічні виховні впливи при взаємодії батьків з підлітками", "Особистісні риси батьків та їх вплив на вибір імперативних та діалогічних виховних впливів".
Обробка емпіричних даних починалася з одновимірного аналізу - підрахунку абсолютних величин, їх процентного розподілу, визначення середнього арифметичного і стандартного відхилення.
Поглиблений аналіз даних відбувався за допомогою методів багатомірної статистики, було застосовано кореляційний, дисперсійний аналіз емпіричних даних за допомогою комп'ютерної програми STATISTICA.
Характеристика вибірки: у дослідженні взяли участь батьки учнів 7-9 класів загальноосвітніх шкіл м. Дрогобича (№ 14, № 16), Рудківської та Новокалинівської загальноосвітніх шкіл Самбірського району. На етапі пілотажного дослідження кількісні параметри вибірки складали 125 осіб.
Загальна кількість респондентів на констатувальному етапі дослідження складала 108 осіб.
Вік респондентів - від 35 до 50 років.
Вибірка була гетерогенною:
- жінок - 61,1%;
- чоловіків - 38,9%.
Освітній рівень:
- вища - 56,5%;
- незакінчена вища - 12%;
- середня професійна - 27,8%;
- середня загальна - 3,7%.
Опис проведеного дослідження.
Для визначення домінування у батьків підлітків певного стилю батьківської виховної взаємодії з підлітком ми користувалися тестом-опитувальником батьківського ставлення до дітей Варги-Століна. Тест-опитувальник батьківського ставлення зорієнтований на виявлення батьківського ставлення в осіб, що звертаються за психологічною допомогою з питань виховання дітей і спілкування з ними.
Батьківське ставлення, згідно з цією методикою, трактується як система різноманітних почуттів стосовно дитини, поведінкових стереотипів, що практикуються у спілкуванні з нею, особливостей сприйняття й розуміння характеру й особистості дитини, її вчинків.
Питальник складається з 5 шкал [44, 22].
1. "Прийняття-неприйняття". Шкала відображає інтегральне емоційне ставлення до дитини. Зміст одного полюса шкали: батькові/матері подобається дитина такою, якою вона є, він/вона поважає індивідуальність дитини, симпатизує їй, прагне проводити багато часу разом з дитиною, схвалює її інтереси й плани. На іншому полюсі шкали: батько/мати сприймає свою дитину поганою, непристосованою, невдахою. Їм здається, що дитина не досягне успіху в житті через низькі здібності, невисокі показники інт