РОЗДІЛ 2
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ ДО ІМПРОВІЗАЦІЇ У СТУДЕНТІВ ВИЩИХ ПЕДАГОГІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
2.1. Теоретичні передумови дослідження та стан готовності до імпровізаційної діяльності студентів вищих педагогічних навчальних закладів
Психолого-педагогічна наука на сьогодні має у своєму розпорядженні достатню кількість досліджень, присвячених організації і управлінню дидактичним процесом у вищих педагогічних навчальних закладах, зокрема:
- дослідження, де висвітлені питання професійно-педагогічної підготовки майбутнього вчителя (О.А.Абдулліна [1], А.М.Алексюк [6], Н.В.Гузій [51], І.А.Зязюн [75], Н.В.Кузьміна [108], Н.Г.Ничкало [149], Л.П.Пуховська [175], О.І.Щербаков [230] та ін.);
- дослідження, присвячені удосконаленню дидактичних систем підготовки майбутнього вчителя до різних аспектів педагогічної діяльності (М.М.Барахтян [9], Є.С.Барбіна [10], С.А.Болсун [25], В.І.Загвязинський [68] та ін.);
- дослідження, в яких розглядаються проблеми формування професійної готовності студентів до творчої педагогічної діяльності (І.М.Богданова [71], О.В.Волошенко [40], В.І.Загвязинський [68], В.А.Кан-Калик [83], Л.В.Кекух [90], Н.Кічук [92], Л.О.Макрідіна [125], М.Д.Нікандров [83], М.М.Поташник [169], С.О.Сисоєва [189] та ін.);
- дослідження, присвячені формуванню педагогічних умінь у майбутніх учителів початкових класів (С.С.Єрмакова [63], В.В.Каплинський [85], О.А.Острянська [157] та ін.).
Аналіз зазначених робіт дозволяє стверджувати, що дидактичний процес у вищих педагогічних навчальних закладах повинен бути організований так, щоб "залучити студентів до педагогічної діяльності, зокрема творчої, виховувати готовність до постановки і розв'язання педагогічних завдань творчого характеру в навчальній і виховній роботі" [68, 135]. Проте процес залучення студентів до творчості є довготривалим і складним. Як уже зазначалось, це пов'язано, по-перше, з тим, що творчість неможлива без значного багажу знань і відповідних умінь; по-друге, сама природа творчого процесу не піддається жорсткій регламентації.
У психолого-педагогічній літературі є рекомендації, що дозволяють вирішувати ці складнощі. Спираючись на дослідження, в яких розкриваються питання організації й управління дидактичним процесом у вищій школі, визначимо ряд загальних рис, характерних для успішної організації процесу формування готовності студентів педагогічного вищого навчального закладу до творчої педагогічної діяльності:
- створення умов, сприятливих прояву творчості (введення в навчальний процес педагогічного вищого навчального закладу різних евристичних програм (В.І.Загвязинський); використання форм, методів і дидактичних засобів, що активізують процес навчання в педагогічному вищому навчальному закладі (В.В.Давидов, Н.М.Звєрєва, В.О.Сластьонін); моделювання і програвання педагогічних ситуацій з наступною їх оцінкою на практичних заняттях з педагогічних дисциплін (С.І.Архангельський, О.С.Березюк, Б.С.Гершунський, В.В.Каплинський, Л.В.Кондрашова, Ю.М.Кулюткін, Г.С.Сухобська та ін.));
- поступовість залучення студентів до творчої педагогічної діяльності (З.С.Левчук, Л.О.Макрідіна та ін.);
- залучення студентів до неперервної педагогічної практики, починаючи з молодших курсів, їх активна участь у вирішенні реальних педагогічних завдань (О.А.Абдулліна, О.І.Щербаков та ін.);
- поєднання глибокого вивчення психолого-педагогічної теорії із значною за об'ємом педагогічною практикою (О.А.Абдулліна, В.І.Загвязинський та ін.);
- врахування специфіки творчої педагогічної діяльності і об'єктивної складності розвитку в майбутніх учителів готовності до неї (В.А.Кан-Калик, С.О.Сисоєва та ін.);
- створення дидактичної системи формування готовності студентів вищих навчальних закладів до творчої педагогічної діяльності (В.І.Загвязинський, М.Д.Нікандров та ін.).
Отже, при дотриманні відповідних умов сформувати готовність майбутніх учителів до творчої педагогічної діяльності можливо, хоча цей процес складний і довготривалий. Цей висновок цілком можна віднести і до формування готовності до педагогічної імпровізації майбутніх учителів початкових класів.
Ефективність процесу формування готовності до педагогічної імпровізації майбутніх учителів початкової школи забезпечується неухильним дотриманням провідних наукових принципів і, зокрема:
- принцип творчої організації процесу формування готовності студентів вищих педагогічних навчальних закладів до педагогічної імпровізації;
- принцип залежності якості психолого-педагогічних, методичних, загальнокультурних, предметних знань та вмінь, а також знань з теоретичних основ педагогічної імпровізації від характеру, змісту, форм і методів організації навчально-пізнавальної, імітаційно-моделюючої, навчально-практичної і самостійної діяльності студентів;
- принцип зв'язку психолого-педагогічної теорії із системою педагогічних практик;
- принцип поступового і безперервного залучення студентів до педагогічної імпровізації як виду творчої педагогічної діяльності;
- принцип урахування специфіки педагогічної імпровізації;
- принцип взаємозв'язку змістовної сторони процесу формування готовності до педагогічної імпровізації і специфіки факультету.
Коротко охарактеризуємо ці принципи.
Принцип творчої організації процесу формування готовності студентів вищих педагогічних навчальних закладів до педагогічної імпровізації вимагає неухильного залучення студентів до педагогічної імпровізації, формування здатності до розв'язання педагогічних завдань творчого характеру засобами педагогічної імпровізації. Реалізація принципу здійснюється через задачну організацію процесу навчання у вищих педагогічних навчальних закладах.
Принцип залежності якості психолого-педагогічних, методичних, загальнокультурних, предметних знань та вмінь, а також знань з теоретичних основ педагогічної імпровізації від характеру, змісту, форм і методів організації навчально-пізнавальної, імітаційно-моделюючої, навчально-практичної і само