РОЗДІЛ 2
ОСОБЛИВОСТІ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ ОСВІТИ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНИХ ФАКУЛЬТЕТІВ В УНІВЕРСИТЕТАХ США
2.1. Система університетської освіти в США
Навчальні заклади у США характеризуються відносною автономністю, що також стосується університетської освіти та програм базової підготовки, які можуть мати значні відмінності у різних штатах. Згідно з 10-ю поправкою до Конституції країни, "основна відповідальність за надання громадянам США освіти покладається на окремі штати...", оскільки уряди штатів (а не федеральний уряд) організовують і фінансують всі рівні освіти, включаючи й вищу [168, 12]. Фактично, система вищої освіти у США представлена п'ятдесятьма окремими системами, причому кожна з них має свої особливості, різноманітні навчальні заклади зі своїми цілями, спрямованістю в навчанні та складом студентів.
Але в сучасній стратегії освіти США спостерігається стійке зростання впливу федеральної влади. Прийнято ряд федеральних законів, які регулюють розвиток освіти в національному масштабі, як, скажімо, Закон "Про національні цілі освіти" (1990), "Про попередження відсіву учнів зі шкіл" (1991), "Про громадянські права" (1991), "Про рівні можливості" (1995).
Педагогічна освіта була суттєво перебудована у 80-90-х роках ХХ століття, внаслідок чого у системі підготовки педагогів знайшли відображення національні риси, зумовлені культурними традиціями, рівнем економіки, науки і техніки. Серед основних тенденцій розвитку слід визначити зближення університетської фундаментальної освіти зі спеціальним професійним навчанням. Центрами підготовки педагогічних кадрів у розвинутих країнах, зокрема в США, стали університети [Глузман, С.56]. Система університетьської педагогічної освіти характеризується процесами диверсифікації та інтеграції. Диверсифікація сприяла створенню консорциумів або асоціацій, до яких входять нові типи вищих навчальних закладів, а також організації нових структурних підрозділів (багатопрофільних факультетів, департаментів). Інтеграція простежується у переході від концепції "вищої освіти" до "післясередньої освіти", що передбачає неперервну підготовку вчителів різного фаху, спеціалізацій і профілів [Глузман, С.56].
Характерною ознакою вищої освіти США є система акредитації - в країні діє шість регіональних організацій, заснованих університетами, які забезпечують належний рівень університетської освіти, встановлюючи відповідність університетів необхідним стандартам; та п'ятдесят національних організацій, які встановлюють професійні освітні стандарти у різних галузях наук. Існує також ряд організацій та асоціацій, які координують систему вищої освіти: Американська Освітня Рада (American Council on Education), заснована 1918 року, яка об'єднує близько 1600 шкіл, Асоціація американських університетів (Association of American Universities), Національна асоціація державних університетів та коледжів на дарованій землі (National Association of State Universities and Land-Grant Colleges), Асоціація міських університетів (Association of Urban Universities) та інші.
В університетах США перші два роки навчання (freshman year and sophomore year) є своєрідною підготовкою до спеціалізації, під час якої студенти вивчають переважно предмети загально-наукового циклу - гуманітарні, соціальні, прикладні та природничі науки, образотворче мистецтво [World Guide to Hed p.314]. Наступні два роки студенти вивчають більш спеціалізовані предмети, і по закінченні отримують ступінь бакалавра (Bachelor's degree), - це перший ступінь університетської освіти. У системі вищої освіти США використовується така базова одиниця виміру аудиторного навантаження студента з певного курсу (предмета, дисципліни), як кредитна година (Credit Hour), або кредит. Для отримання ступеня бакалавра студентові необхідно отримати в середньому 124 кредити. Усі категорії студентів, що отримують вищу освіту за рівнем бакалавра, ще називаються Undergraduate Students [Пивоварова, 54].
Після одного, а частіше двох років подальшого навчання в університеті студенти отримують ступінь магістра (Master's degree), для чого зазвичай мають захистити магістрську дисертацію, - це другий ступінь вищої освіти. Для отримання ступеня магістра студентам, які вже мають ступінь бакалавра (Graduate Students), необхідно пройти навчання в обсязі 45 кредитів. Найвищим ступенем університетської освіти є докторський, який потребує ще два або три роки навчання в університеті за певною спеціалізацією та поділяється на два види: "професійний" докторський ступінь (Professional Doctor's degree) - в медицині, стоматології, ветеринарній медицині і так далі, та ступінь доктора філософії ('Research' Doctor's degree / Doctor of Philosophy), який присуджується після проведення спеціального дослідження і написання дисертації, рівень якої значним чином залежить від кожного окремого університету. Терміни навчання в університетах США для отримання ступенів у різних галузях професійної освіти ми наводимо у Додатку....
Уся система вищої освіти США спрямована на індивідуалізацію навчання студентів і підвищення ролі їхньої самостійної навчальної роботи [Пивоварова, 59].
Слід зазначити, що програми базової підготовки майбутніх фахівців можуть мати значні відмінності внаслідок відносної автономності вищих навчальних закладів США. Співвідношення обов'язкових дисциплін і дисциплін на вибір в програмах варіюється залежно від циклу навчання, його приналежності до державного чи приватного сектору.
Університетська освіта у США - це багаторівнева система, що передбачає підготовку бакалаврів, магістрів і докторів. Іноді зустрічаються інші найменування: "перший професійний щабель", що дорівнює ступеню бакалавра, та "другий професійний щабель", що відповідає рівню магістра, та "третій професійний щабель".
Значну роль у визначенні освітньої стратегії відіграють доповіді різних комісій і асоціацій, які, як показує практика, є важливим поштовхом для реформ і нововведень. Значна кількість цих доповідей, які буде наведено нижче, присвячена удосконалюв
- Київ+380960830922