Ви є тут

Фізіолого-гігієнічна оцінка впливу семестрово-цикло-блочної системи викладання на здоров'я школярів різного віку

Автор: 
Лебединець Наталія Віталіївна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U003510
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОРГАНІЗАЦІЯ, МЕТОДИ І ОБЄ'КТИ ДОСЛІДЖЕНЬ
2.1. Методи і об'єкти досліджень
Для вирішення поставлених завдань дисертаційних досліджень ми підходили з врахуванням того, що здоров'я школярів - це стан повного фізичного, духовного, соціального благополуччя (згідно статуту ВООЗ). На сьогодні провідні вчені - фізіологи, педіатри, гігієністи розуміють здоров'я, як адекватність взаємовідносин організму і довкілля [2,4,10,58,62]. Здоров'я оцінюється ступенем адаптованості організму до умов середовища, а зрив адаптаційних механізмів та виснаження організму призводить до виникнення захворювань. Згідно цієї наукової концепції виникає необхідність виявлення порушень адаптаційних механізмів, що дозволить визначити як далеко від можливого зриву адаптації і порушення здоров'я знаходиться людина.
Подібна методична основа особливо важлива в науковому напрямку шкільної гігієни, оскільки саме в період перебування дітей і підлітків в навчальних закладах відбуваються активні морфо-функціональні процеси формування і становлення організму, закладка здоров'я на подальше життя. Навчання пов'язане з формуванням певних взаємовідносин з чинниками шкільного середовища. Відповідно, успішність навчальної діяльності, за умов збереження і зміцнення здоров'я, залежить безпосередньо від рівня адаптованості організму до факторів учбового середовища. Біологічна ціна адаптації організму до шкільних чинників залежить як від їх сили і спектру, так і від вихідного рівня здоров'я індивідууму [14,110,122,147].
Враховуючи вищевикладені методологічні критерії, при проведенні досліджень ми намагались з'ясувати стан здоров'я школярів, що формується під впливом фізіологічних (функціональні зрушення організму під впливом навчального навантаження, формування довгострокової адаптації до навчання) і гігієнічних детермінант (величина навантаження, активація і інтенсифікація навчальної діяльності, санітарно-гігієнічні умови навчального середовища), які встановлюються за семестрово-цикло-блочної системи викладання.
Для вирішення комплексних задач дисертаційної роботи застосовувались такі методи досліджень:
1. Теоретичні - підбір, аналіз, узагальнення сучасних наукових літературних даних, щодо проблеми формування, збереження і зміцнення здоров'я школярів в умовах реформування середньої загальної освіти, впливу факторів учбового середовища на адаптаційні механізми дітей і підлітків, виявлення особливостей навчального середовища інноваційних учбових закладів та його відбиток на функціональний стан школярів на різних етапах онтогенезу.
2. Медико-біологічні - фізіологічні, психофізіологічні, антропометричні, показники здоров'я.
3. Гігієнічні - вивчення умов, режимів, організації навчання школярів навчальних закладів інноваційного типу.
4. Емпіричні - опитування, вивчення і узагальнення досвіду навчально-виховної роботи в учбових закладах, що застосовують інноваційні технології навчання.
5. Соціологічні - анкетування, тестування школярів, що навчаються за семестрово-цикло-блочною системою викладання.
6. Педагогічні - педагогічне спостереження, психологічне тестування.
7. Методи математичної статистики - описова статистика, статистичне порівняння, кореляційний, регресiйний аналіз, математичне моделювання.
Проведений аналіз методичного забезпечення попередніх наукових досліджень впливу інноваційних технологій викладання на стан здоров'я і працездатність школярів, свідчить про те, що використані методи різним ступенем відображали працездатність, захворюваність учнів, стан їх фізичного розвитку, перебіг процесів адаптації організму до навчального середовища.
Основними принципами фізіолого-гігієнічного обґрунтування методик для виконання досліджень слугували діагностичні можливості методів, їх валідність, тобто можливість виявлення змін функціонального стану організму відповідно до віку, розвиток цих змін залежно від гігієнічного, психолого-педагогічного забезпечення навчального процесу, режимів навчання, тощо. При обранні методів досліджень враховувалась їх доступність, можливість використання в реальних умовах навчально-виховного процесу, найменша ступінь відриву учнів від навчання.
Для вирішення поставленої проблеми, виявлення впливу інноваційних форм і методів викладання (семестрово-цикло-блочна система) на формування здоров'я школярів, були обрані учні 5-х - група А, 9-х - група В, 11-х - група С класів загальноосвітніх закладів м. Києва. З метою виявлення зрушень функціонального стану провідних систем організму, психоемоційного статусу, здоров'я школярів проводили динамічні спостереження обраного контингенту терміном двох років. Для отримання повноцінної характеристики впливу СЦБСВ обиралися діти, які навчаються в 5 класі, оскільки до 5-го класу учням початкової школи даного інноваційного закладу всі дисципліни викладалися за традиційною системою. В п'ятому класі відбувається різка зміна не тільки навчального середовища (кабінетна система, різні викладачі-предметники, розширення навчальних дисциплін, збільшення навчального навантаження в цілому), але і форм та методів викладання - перехід до семестрово-цикло-блочної системи. Тому, вивчення рівня здоров'я учнів 5-х класів та його змін протягом навчання за даною системою викладання дають можливість говорити про вплив форм і методів навчання на організм дитини саме при застосуванні цієї інноваційної технології. Не випадково обиралися і учні 9-х класів, оскільки саме в цей навчальний період іде найбільше учбове навантаження на організм школярів - вперше за роки шкільного навчання діти складають п'ять іспитів для отримання неповної середньої освіти. Перші іспити викликають підвищення напруження всіх функціональних систем і можливостей організму. Одночасно цей період співпадає з морфо-функціональними змінами пубертатного періоду підлітків. Зміни підліткового періоду в поєднанні з тривалим і напруженим характером навчальної діяльності може призводити до