Ви є тут

Правовий режим земель міжнародних автомобільних транспортних коридорів в Україні

Автор: 
Бондар Віктор Васильович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
3408U003630
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ВИКОРИСТАННЯ ТА ОХОРОНИ ЗЕМЕЛЬ МІЖНАРОДНИХ АВТОМОБІЛЬНИХ ТРАНСПОРТНИХ КОРИДОРІВ В УКРАЇНІ

2.1. Правові форми використання земель міжнародних автомобільних транспортних коридорів

Різноманітність правових режимів земельного фонду, право суб'єктів на вільний вибір господарської діяльності в поєднанні з цільовим призначенням різних категорій земель і раціональним їх використанням в інтересах всього суспільства забезпечують межі повноважень господарюючих на землі осіб в інтересах сучасних і прийдешніх поколінь.
Відносини щодо використання земель МАТК за своїм характером є об'єктивними еколого-економічними, оскільки складаються з приводу землі, яка виступає передусім, як елемент природи. До їх складу входять вольові суспільні відносини конкретних суб'єктів, які мають земельні інтереси, що підлягають захисту. Вольові конкретні відносини, врегульовані нормами земельного права, набувають форми земельних правовідносин.
Земля - це природний компонент не вилучений з довкілля, а органічно з ним поєднаний, взаємодіючий з водами, лісами та іншими ресурсами, тому правове регулювання відносин земельної нерухомості має здійснюватись, насамперед, конституційним законодавством, як нормативною базою галузевого регулювання, і земельним законодавством.[26]133
Теоретичною основою для проведення дослідження в галузі правового регулювання використання та охорони земель МАТК стали праці таких українських науковців у галузі земельного та екологічного права, як В.І.Андрейцев, Г.І. Балюк, Т.М. Гапотченко, А.П. Гетьман, В.К. Гуревський, І.І. Каракаш, П.Ф.Кулинич, Н.Р. Малишева, В.Л. Мунтян, В.В. Носік, О.О.Погрібний, В.І. Семчик, Н.І. Титова, Ю.С. Шемшученко, М.В. Шульга та інших; представників радянської та російської правової науки в галузі земельного та екологічного права: Г.О. Аксененка, В.П. Балезіна, М.М.Бринчука, Б.В. Єрофеєва, І.О. Іконицької, О.М. Колотинської, М.І.Краснова, О.І. Крассова, В.В. Петрова та інших.
Як ми вже зазначали, автомобільні дороги загального користування є невід'ємною складовою частиною єдиної транспортної системи країни. Поєднуючи окремі види транспорту в єдину транспортну систему, вони значною мірою впливають на соціально-економічний розвиток держави. Водночас автомобільні дороги є найважливішою складовою транспортної інфраструктури. На частку автотранспорту припадає близько 75 відсотків обсягу вантажних перевезень та понад 80 - пасажирських.
Функціонування транспорту нерозривно пов'язане з використанням землі. Правове регулювання використання та охорони земель МАТК спрямоване на забезпечення умов, необхідних для нормального розміщення і функціонування транспортних об'єктів. Разом з тим, наявність закріпленого земельним законодавством принципу пріоритету сільськогосподарського землекористування обумовлює певне підпорядкування правового режиму земель несільськогосподарського призначення інтересам розвитку сільськогосподарського виробництва. Це пов'язано з тим, що згідно ст. 23 Земельного кодексу України, для будівництва автомобільних шляхів надаються переважно несільськогосподарські угіддя або сільськогосподарські угіддя гіршої якості.[65]134
Право користування являє собою передбачене законодавством повноваження особи одержувати матеріальні, культурні та інші блага від майна, речей відповідно до їх корисних властивостей і господарського призначення. Право землекористування є інститутом земельного права України, що становить сукупність правових норм, які встановлюють підстави виникнення права землекористування, визначають порядок землекористування, права та обов'язки землекористувачів[217]135.
При дослідженні права землекористування необхідно виходити з того, що будь-яка діяльність людей в тій чи іншій мірі нерозривно пов'язана із земельними ресурсами. В певних випадках відносини, які виникають, є невід'ємними від життєдіяльності людини, і це зумовлює необхідність функціонування відповідної правової форми, яку можна виразити в природничому земельному праві.[213]136
Землі, що знаходяться під автомобільними дорогами загального користування та їх спорудами, надаються дорожнім організаціям у користування відповідно до чинного законодавства. Суб'єктами прав на зазначені землі можуть виступати як юридичні, так і фізичні особи. У переважній більшості випадків носіями земельних прав щодо вказаних земель виступають державні підприємства, установи і організації транспорту, оскільки транспорт - це переважно сфера державної діяльності. Разом з тим, законодавством не виключена можливість, що носіями земельних прав у цих випадках можуть бути також і недержавні юридичні особи. Важливо лише те, щоб діяльність, обумовлена цільовим призначенням даних земель, здійснювалася юридичними особами, які наділені спеціальною (статутною) правоздатністю.
Порядок використання земель МАТК як важливий правовий інститут правомочності землекористувача і земельного правовідношення ґрунтується на фундаментальних конституційних положеннях та вимогах земельного законодавства. Йому притаманні певні принципи як основні засади його правового регулювання. Вони відображені у загальних принципах земельного законодавства, передбачених ст. 5 Земельного кодексу України[65]137, закріплені в його нормах, присвячених правовому регулюванню використання окремих категорій земель, є складовою частиною змісту прав і обов'язків землекористувачів тощо.
Основними принципами права використання земель міжнародних автомобільних транспортних коридорів є: його похідність від права державної власності на землю; використання земель основним цільовим призначенням - для влаштування МАТК; раціональне використання й ефективна охорона земель МАТК; пріоритетність екологічної безпеки при використанні вищевказаних земель; гарантованість прав на земельні ділянки і прав землекористувачів тощо.
Принцип похідності права користування землями МАТК від права власності полягає в тому, що саме виникнення цього права залежить від особи,