Ви є тут

Психолого-педагогічні технології оптимізації змагальної діяльності тенісистів в процесі становлення спортивної майстерності

Автор: 
Хейлік Ігор Олександрович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U003809
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ І ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Методи дослідження
Для вирішення поставлених завдань на рівні попиту практики, ми спиралися на
діалектико-матеріалістичну методологію, як принципову основу теорії пізнання.
Методологічною основою нашого дослідження є сукупність психолого-педагогічних
прийомів, які використовуються в теорії і методиці фізичного виховання і
спортивного тренування, спортивній психології. Необхідно підкреслити, що всі
вони виходять з єдності емпіричного і теоретичного рівнів наукового пізнання,
які дають можливість пізнати як явища, так і сутність об’єкта і предмета нашого
дослідження.
Серед загальнонаукових принципів пізнання дійсності все більшого значення
набуває системний підхід, покладений нами в основу дослідження; в якості
конкретно-наукової методології дослідження особистості нами був прийнятий
принцип діяльнісного підходу.
Часний рівень методології охоплював наступні конкретні методи дослідження:
теоретичний аналіз і узагальнення даних наукової літератури та
досвіду передової практики.
педагогічні спостереження у процесі тренувальної та змагальної
діяльності кваліфікованих тенісистів.
педагогічне тестування ( з застосуванням спортивно-педагогічних і
психологічних методів).
хронометрія.
методи математичної статистики ( кореляційний аналіз, метод середніх
величин).
Теоретичний аналіз та узагальнення. Вивчення та аналіз даних літератури
дозволив узагальнити та використати у роботі дані, що стосуються сучасних
уявлень про надійність змагальної діяльності в тенісі, про особливості
змагальної діяльності кваліфікованих тенісистів в процесі становлення їх
спортивної майстерності в різні періоди підготовки, про чинники, які
забезпечують ефективність виступів гравців на змаганнях різного рівня. Були
також використані дані щодо підходів до аналізу особистості спортсмена, методів
оцінки різних якостей, що складають її структуру, питань дослідження емоційної
напруженості змагальної діяльності тенісистів, загальних питань психологічного
супроводу діяльності спортсменів, методики вдосконалення їх психологічної
підготовленості.
Теоретичний аналіз та узагальнення були використані у роботі при написанні
аналітичного огляду, формулюванні гіпотези та визначенні мети роботи, методів
дослідження, організації та проведення дослідження, а також аналізу та
інтерпретації отриманих результатів.
Педагогічні спостереження були використані в роботі при:
а) аналізі особливостей тренувальної і змагальної діяльності кваліфікованих
тенісистів;
б) аналізі методики проведення досліджень та оцінки психологічної
підготовленості спортсменів.
Педагогічні спостереження відбувалися на офіційних змаганнях, які проводилися
протягом 2002-2006 років.
Реєструвались показники ігрової діяльності досліджуваних як в іграх між собою,
так і в іграх з тенісистами, які не входили в контингент досліджуваних
гравців.
Аналіз і оцінка змагальної діяльності проводилася за допомогою стенографічного
запису ігор з наступною обробкою даних. При цьому всі дії тенісиста на корті
поділялись на чотири групи згідно з їх тактичною спрямованістю: атакуючі,
контратакуючі, проміжні, захисні.
Атакуючі дії зумовлюють гостру гру у відповідь на пасивно відіграний суперником
м’яч. Контратакуючи дії включають гостру гру після активних атакуючих дій
суперника. Проміжні - це просте удержування м’яча в грі, що не супроводжується
складанням гострих ігрових ситуацій.
Захисні ж дії включають просте перекидання м’яча на протилежну сторону корту
після активно виконаного суперником удару.
Протягом матчу проводився запис діяльності тільки одного тенісиста. За
допомогою спеціальних знаків фіксуються наступні особливості ігрових дій: вид
удару (з права або з ліва); напрямок польоту м’яча (кросом, по лінії, зворотнім
кросом або в середину); тактична спрямованість ігрової дії згідно з указаним
засобом класифікації ігрових дій (атакуючі, контратакуючи, проміжні, захисні);
вид обертання м’яча, який використовується при ударі (кручений, різаний,
плескатий).
Аналіз ігрових дій припускав два етапи. На першому етапі підраховувалася
кількість атакуючих, контратакуючих, проміжних, захисних дій і помилок. На
другому етапі розраховувались три коефіцієнти, які кількісно характеризують
змагальну діяльність: коефіцієнт активності (КА), коефіцієнт надійності (КН) і
коефіцієнт ефективності (КЕ) ігрових дій. Всі названі коефіцієнти
розраховуються за формулами ( в ум.од):
кількість активних дій
КА= -------------------------------------- , (при КА < 1). (2.1)
Загальна кількість виконаних дій
Кількість вдало виконаних дій
КН= ------------------------------------ , (при КН < 1). (2.2)
Загальна кількість активних дій
Кількість вдало виконаних дій
КЕ= ------------------------------------- , ( при КЕ < 1). (2.3)
Загальна кількість ігрових дій
Особливе значення для вірного підрахунку вказаних коефіцієнтів мали дані про
активність гравців (атакуючий удар, контратакуючий удар, смеш, вихід до
сітки).
Всі ігри були записані на відео з наступною розшифровкою відеозапису.
Для відеозапису і його відтворення нами використовувалася система „Sony”.
Педагогічний експеримент з застосуванням психодіагностичних методів. Оскільки
переважна більшість методів, використаних нами у дослідженні є загальновідомі
та стандартизовані, нам вбачається можливим та доцільним представити лише
найбільш загальну їх характеристику, посилаючись при цьому на спеціалістів, у
працях яких наведено детальний опис тих чи інших використаних нами методів
(табл. 2.1).
Особливий інтерес мають вивчення емоційн