Ви є тут

Організаційно-педагогічні умови діяльності освітніх округів на регіональному рівні..

Автор: 
Проскунін Володимир Миколайович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U004427
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА ЕФЕКТИВНОСТІ ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНИХ
УМОВ ДІЯЛЬНОСТІ ОСВІТНІХ ОКРУГІВ НА РЕГІОНАЛЬНОМУ РІВНІ
2.1. Загальна характеристика організаційно-педагогічних умов діяльності
освітніх округів на регіональному рівні
Проблема проектування педагогічних систем та організаційно-педагогічних умов їх
функціонування в освітньому середовищі сьогодні привертає все більшу увагу
педагогів, психологів, соціологів, творчо орієнтованих практиків [14; 37; 49;
69]. У сучасних умовах процес проектування постає основним механізмом розвитку
інноваційної практики та формування організаційно-педагогічних умов її
реалізації, отже, цей вид діяльності має розглядатися як особливий і своєрідний
вид творчої діяльності, пов’язаний з науковим дослідженням, моделюванням,
конструюванням організаційно-педагогічних умов, прогнозуванням, плануванням,
програмуванням, соціальним управлінням [3; 24; 49; 160].
Концептуальні підходи, що виникають як наслідок особливості створюючого
педагогічного об’єкта, є, на думку В. Докучаєвої, більш оптимальною формою
наукової рефлексії для цього випадку педагогічного проектування [49], саме вона
є зв’язуючою ланкою між низкою локальних досліджень у вивченні проблеми
організації та діяльності освітніх округів на регіональному рівні. В аспекті
нашого дослідження головною концептуальною ідеєю вважаємо розробку інноваційної
педагогічної системи ООРТ як відкритої педагогічної системи з інтеграційними
можливостями в освітньому середовищі.
Оскільки проектування в нашому дослідженні є сутністю, змістом та якісним
рівнем інноваційної діяльності, то в цьому відношенні вважаємо доцільним
інноваційне трансформування загальноосвітніх шкіл, професійно-технічних
навчальних закладів, вищих навчальних установ в освітні округи на регіональному
рівні. У зв’язку з цим означене перетворення доречно розглядати як формування
організаційно-педагогічних умов діяльності ООРТ.
Наступне концептуальне положення нашого дослідження полягає в тому, що потрібно
докорінно змінити організаційно-педагогічні умови функціонування традиційних
форм освіти, при цьому забезпечити науково обґрунтоване утворення системи
регіональної освіти з ознаками інноваційності відповідно до світових стандартів
навчання, виховання, професійної підготовки підростаючого покоління України.
Зважаючи на дані науково-практичних посилань [18; 38; 54; 112; 223], потрібно
створити соціально-педагогічну модель діяльності й розробити
організаційно-методичні умови їх функціонування в освітньому середовищі
освітніх округів регіонального типу. При цьому вона повинна бути спрямована на
вирішення таких організаційно-педагогічних завдань: 1) відобразити стан
проблеми в сучасному освітньому просторі; 2) виявити вузлові аспекти проблеми
трансформації та розвитку освіти на регіональному рівні; 3) показати базові
тенденції розвитку та чинники (позитивні та негативні), які впливають на
реформування, трансформацію та розвиток освіти в Україні.
Теоретичні аспекти [32; 37; 49; 152; 223] розробки та моделювання педагогічних
систем організаційно-педагогічних умов діяльності ООРТ спонукали нас до того,
що наступним концептуальним положенням нашого дослідження є те, що
концептуальна модель діяльності освітнього округу регіонального типу повинна
відповідати таким системним організаційно-педагогічним умовам та вимогам: а)
надавати нову інформацію про кількісні та якісні параметри освітніх округів на
регіональному рівні як інноваційної педагогічної системи; б) реалізувати
процеси трансформації традиційних педагогічних систем у систему освітніх
округів регіонального типу; в) впливати на досконале вивчення та оптимальне
управління системою освітнього округу регіонального типу; г) прогнозувати
тенденції подальшого розвитку освітніх округів як інноваційної педагогічної
системи; ґ) мінімізувати вплив негативних чинників (системних, структурних,
економічних, соціальних, регіональних) на процеси реформування та трансформації
освіти на організацію й управління освітніми округами регіонального типу; д)
бути реальною відповідно до існуючих можливостей регіону в трансформації та
розвитку освіти, організації освітніх округів; е) надавати можливість
об’єктивній перевірці інтенсивності та адекватності соціально-освітньому
процесу, що вивчається; є) відображати структуру освітніх округів регіонального
типу як відкриту педагогічну систему, що зумовлює можливість інтегрувати
економічні, соціальні, культурні, наукові та конкретні досягнення в галузі
освіти з метою реформування та трансформації загальної й професійно-технічної
освіти в Україні;
ж) упроваджуватися в систему соціально-педагогічних знань з метою об’єктивного
аналізу педагогічної практики (моніторинг освіти), у підготовці педагогічних
кадрів для загальноосвітньої школи та професійно-технічних навчальних закладів,
у навчальних закладах різного типу й рівня акредитації. Сформульовані
концептуальні положення актуальності та розробки організаційно-педагогічних
умов функціонування педагогічних систем спонукали нас до визначення цих умов як
науково-практичної категорії розробки й діяльності освітніх округів на
регіональному рівні.
Системна структура організаційно-педагогічних умов організації та діяльності
ООРТ забезпечує двоспрямованість їх реалізації. З одного боку, вони
забезпечують упорядкованість внутрішніх параметрів суб’єктів освітнього округу
(функціональні моделі) і результати їх функціонування. З іншого – вони
спрямовані на поліпшення інтегрованого використання ресурсів у забезпеченні
якості освіти та підвищенні ефективності ООРТ у системі освітнього сер