РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ Й ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕНЬ
2.1. Методи дослідження
Для вирішення поставлених завдань було проведено аналіз та узагальнення
спеціальної науково-методичної літератури, опитування, педагогічні,
психофізіологічні методи, методи математичної статистики.
Проведена характеристика вибірки досліджуваних, опису структури та процедури
дослідження, добору, обґрунтування та опису емпіричних методів, які були
використані в роботі.
2.1.1. Теоретичний аналіз та узагальнення спеціальної науково-методичної
літератури
Теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової літератури дозволив отримати
інформацію про розвиток більярдної гри у сфері рекреації та виявити загальні
дані щодо особливості побудови рекреаційних занять з пулу з врахуванням
специфічності даного виду рухової активності. Особлива увага приділялася
фундаментальним працям спеціалістів з пулу, що допомогло визначити актуальність
питання побудови змісту рекреаційних занять з пулу для осіб зрілого віку.
2.1.2. Опитування
Враховуючи специфічність пулу як засобу рекреації для визначення основних
напрямків у формуванні мотивації та позитивних або негативних відчуттів осіб
зрілого віку у процесі занять, були використані соціологічні методи дослідження
– анкетування та усне опитування.
У пілотній фазі дослідження, завданням якої було опрацьовування бланків
інтерв’ю і документації та налагодження процедури збору інформації й взаємодії
із досліджуваними, взяли участь 120 опитуваних, відвідувачів „Школи більярдної
майстерності”. За результатами цього опитування визначений основний контингент
серед зацікавлених пулом за віком та напрямком занять – спортивний чи
рекреаційний. Створена анкета для визначення мотивацій до рекреаційних занять
пулом та вивчення особливостей контингенту. В анкетуванні взяли участь 40 осіб
у віці від 21 до 35 років. Структура вибірки характеризується розподілом
респондентів за статтю, віком, рівнем спеціальної підготовленості. Анкетування
даного контингенту проходило в два етапи.
Попереднє анкетування дорослого контингенту 20 жінок та 20 чоловіків нами
проведено до початку експериментальної частини дослідження з метою вивчення
мотивації до занять пулом, інтересів та вподобань щодо форм та змісту занять,
частоти відвідування занять, виявлення статі та віку досліджуваного контингенту
(Додаток А).
Анкета складалася з III частин: вступу, основної та демографічної і включала 15
запитань.
Наступне анкетування тих самих респондентів проводилося через чотири місяці
після початку занять. Письмове опитування було спрямоване на ознайомлення зі
способом життя тих хто займаються пулом, визначення їхніх інтересів і мотивів
на даний момент часу, відношення до здорового способу життя, до фізичних
навантажень, що рекомендуються, і на створення загальної характеристики. Анкета
складалася з III частин: вступу, основної і демографічної і включала 21 питання
(Додаток З).
2.1.3. Психофізіологічні методи дослідження
Аналіз спеціалізованої літератури та педагогічне спостереження дозволили нам
виділити наступні необхідні в більярді психофізіологічні якості: зосередження і
розподіл уваги, короткострокова зорова пам’ять. Рівень розвитку яких, за нашою
думкою, можна корегувати за рахунок раціональної побудови рекреаційних занять з
пулу.
З метою визначення позитивних або негативних зрушень у психофізіологічному
стані досліджуваних в процесі проходження чотирьохмісячного курсу рекреаційних
занять з пулу, були використані стандартні методики та запропоновані
модернізовані нами спеціалізовані для пулу тести.
Оцінку зосередження і розподілу уваги ми проводили за допомогою модифікованої
таблиці Шульте. Кожному з учасників дослідження пропонували таблицю з червоними
і чорними двозначними цифрами (Додаток Д), кількість яких – однакова. Дається
інструкція: „Ваша задача – знайти і показати 8 пар цифр (у парі одне число
червоне, інше – чорне). Наприклад, треба знайти цифри від 11 до 18. Спочатку
потрібно знайти червоне число 11, показати його і назвати вголос, потім знайти
і назвати чорне число 11. Потім перейти до наступної пари – 12 червоне, 12
чорне і т.д. Працювати швидко і точно. По закінченні роботи сказати: „Усе”.
По сигналу „Почали” експериментатор включає секундомір. Фіксується час пошуку
першого числа, по показнику якого судять про зосередження уваги і його вид
(динамічний або статичний); час роботи, що характеризує розподіл уваги,
кількість допущених помилок [212].
Для дослідження короткострокової зорової пам’яті використовували методику М.В.
Макаренко [71]. За даною методикою, дослідженому протягом 30 секунд надається
таблиця з десятьма чітко намальованими двозначними числами, не пов’язаними одне
з одним логічним зв’язком. За плином вказаного часу експозиції таблиці,
дослідний протягом однієї хвилини записує в протоколі у довільному порядку
числа, які він запам’ятав. Для переводу результатів у бали по дев’ятибальній
шкалі використовують таблицю запропоновану М.В. Макаренко [71].
Диференціальний поріг м'язових зусиль (ДПМУ): вимір за стандартним методом
кистьової динамометрії здатності контролювати силу. Пропонувалося виконати
максимально можливий результат, потім 50% від максимуму з зоровим контролем і
без нього [64] (Додаток В). В більярді окрім точності влучання кулі у ціль,
важлива здатність особи диференціювати силу удару києм по битку, залежно від
поставленого завдання. Саме тому, в наших дослідженнях однією з ланок вивчення
спеціальної фізичної підготовки контингенту, що досліджується, використовувався
метод визначення ДПМУ.
2.1.4. Педагогічні методи дослідження
Педагогічне спостереження включало аналіз технічних дій спортсменів високого
класу: 32 більярдис
- Київ+380960830922