РОЗДІЛ 2
МЕТОДИ І ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ
2.1. Методи дослідження
У проведених нами дослідженнях були застосовані наступні методи:
а) аналіз літературних джерел та узагальнення досвіду передової практики
фізичного виховання дітей дошкільного віку;
б) педагогічні методи: педагогічний експеримент і спостереження; тестування;
в) фізіологічні методи;
г) антропометричні методи;
д) методи психодіагностики пізнавальних процесів;
е) методи математичної статистики.
2.1.1. Теоретичний аналіз і узагальнення досвіду практики.
Педагогічний аналіз наукової і методичної літератури дозволив встановити, що
розробка проблеми сполученого розвитку фізичних і пізнавальних здібностей
старших дошкільників в процесі фізичного виховання потребує, перш за все,
вибору методології і методів дослідження, які дозволяють вирішити поставлені
завдання.
У цьому зв’язку був здійснений аналіз наукової літератури, у якій висвітлені
питання теоретичного обгрунтування вивчення об’єкта як складної динамічної
системи, а також наукові дослідження у галузі фізичного виховання, де для
пояснення наукових фактів був застосований системний підхід.
Подальша постановка мети і завдань дослідження передбачала вивчення спеціальної
літератури, узагальнення досвіду практики фізичного виховання дітей дошкільного
віку у наступних напрямках: вікові особливості фізичного розвитку,
функціональних можливостей і фізичних здібностей дітей дошкільного віку;
психофізіологічні особливості формування пізнавальних здібностей (сприймання,
пам’яті, мислення, уяви, уваги) у дошкільників; програмно-нормативні засади
фізичного виховання у дошкільних закладах, комплексне планування, засоби і
методи удосконалення фізичної підготовки дітей в умовах дошкільних установ;
перспективи удосконалення змісту та організації фізичного виховання для
гармонійного розвитку фізичних і пізнавальних здібностей старших дошкільників;
методи дослідження компонентів фізичного розвитку, функціональних можливостей,
фізичної підготовленості і пізнавальних здібностей старших дошкільників; методи
математичної статистики при вивченні складних динамічних систем, якими є
процеси фізичного і розумового розвитку дитини.
2.1.2.Педагогічні методи.
Педагогічний експеримент і спостереження.
Одним із основних методів дослідження проблеми був експеримент [14], структура
якого передбачала виконання попередніх констатуючих і формуючих процедур у
наступній послідовності:
попередні педагогічні експерименти базувались на вивченні інформативності
різноманітних методик тестування рівня фізичної підготовленості, функціональних
можливостей, фізичного розвитку, а також – пізнавальних процесів.
В процесі попередніх експериментів вивчались можливості застосування обраних
методик у природних умовах навчально-виховного процесу в дошкільному закладі;
педагогічні експерименти констатуючого характеру передбачали застосування
комплексної методики вимірювання компонентів рухової системи і пізнавальних
здібностей дітей 5-6-го року життя.
Констатуючий експеримент був запроваджений з метою визначення початкових
позицій дослідження, отримання базових даних для створення методики формуючого
експерименту.
Вимірювання показників фізичного розвитку і деяких показників функціональних
можливостей (проба Штанге, проба Генчі) відбувалось у першу половину дня. Такі
функціональні показники, як ЧСС абсолютного і відносного спокою вимірювались
після денного сну в спальних кімнатах. Тестування рівня фізичної
підготовленості відбувалось під час проведення фізкультурних занять в основній
частині. Комплекс психодіагностичних методик пізнавальних процесів
застосовувався під час занять з розвитку математичних уявлень, розвитку мови в
ігровій кімнаті.
Всі індивідуальні вимірювання, показники тестування заносились у зведений
протокол, а їх дані у подальшому використовувались для проведення математичних
розрахунків.
В процесі констатуючих педагогічних експериментів були використані
інструментальні методики, комплекси контрольних вправ, психологічні методи
дослідження;
педагогічні експерименти формуючого характеру були обгрунтовані результатами
вивчення закономірностей розвитку компонентів рухової системи (функціональний
стан, фізична підготовленість, фізичний розвиток) і пізнавальних здібностей
старших дошкільників, їх взаємозв’язків і взаємодії в залежності від статі і
віку.
Розробка системи засобів і методів педагогічного впливу, який спрямований на
споріднений розвиток фізичних здібностей і активізацію пізнавальної діяльності
дітей 5-6-го року відбувалась у відповідності із значимістю окремих компонентів
рухової і пізнавальної сфери, у певному відсотковому співвідношенні, що і
відповідає, перш за все, сенситивним періодам розвитку, а також взаємозв’язкам
цих компонентів.
Мета формуючого експерименту полягала у створенні педагогічних умов, методів і
засобів сполученого розвитку фізичних і пізнавальних здібностей у дітей 5-6-го
років в процесі фізичного виховання.
Експериментальну частину досліджень завершували експерименти констатуючого
характеру, які дозволили визначити ефективність розробленої системи засобів і
методів педагогічного впливу, який спрямований на поєднаний розвиток фізичних і
пізнавальних здібностей в різних формах занять фізичною культурою старших
дошкільників.
В процесі педагогічних експериментів був застосований метод спостереження, який
дозволяє здійснювати оцінку ефективності навчально-виховного процесу, емоційний
стан дітей, рівень їх втомлення та працездатності.
Педагогічне тестування
Сучасні дослідження теорії фізичного виховання здійснюються на основі наукових
фактів, у яких велику роль відіграє тестування різних сторін
- Київ+380960830922