Ви є тут

Англосаксонська модель адміністративної юстиції в державному управлінні

Автор: 
Решота Володимир Володимирович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U004943
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
Адміністративна юстиція у державному управлінні країн англосаксонської моделі
2.1. Адміністративна юстиція Сполученого Королівства Великої Британії та
Північної Ірландії
Інститут адміністративної юстиції у сучасному розумінні виник у Франції у
результаті французької буржуазної революції 1789–1794 рр. Пізніше, у другій
половині ХІХ століття, система адміністративних судів з’являється в німецьких
та інших державах континентальної Європи. У країнах англосаксонського типу
правової системи основну роль у вирішенні спорів з органами публічної
адміністрації відігравали загальні суди аж до середини ХХ століття. Це дало
можливість французькому державознавцю М. Оріу писати на початку минулого
століття, що у розвитку системи контролю за діяльністю адміністрації
англосаксонські країни зупинились там, де Франція знаходилась у XIV столітті
[132, с. 545]. Таким чином, англосаксонські країни, насамперед Сполучене
Королівство Великої Британії та Північної Ірландії, характеризувались
традиційністю та консервативністю у захисті прав громадян від незаконних
рішень, дій чи бездіяльності органів публічної адміністрації, що заперечувало
наявність особливих органів та порядку вирішення управлінських спорів –
адміністративної юстиції.
Звідси основна увага дослідження інституту адміністративної юстиції приділялась
країнам континентальної моделі. Таке зацікавлення пояснювалось тим, що
“англосаксонська квазісудова система оскарження не передбачає особливих
елементів суддівського професіоналізму адміністративної юстиції, тобто не існує
структурованої системи спеціалізованих судів і перевага надається не
організаційним питанням, а процедурі розгляду скарг громадян, тому слід
звернути увагу на континентальний досвід у цій сфері” [139, с. 72]. Проте
останнім часом все більше з’являється інтерес до адміністративної юстиції
Сполученого Королівства, а також вдосконалюються організаційні засади
діяльності органів адміністративної юстиції. Відсутність системи
спеціалізованих судів, на нашу думку, не зменшує значення, які відіграють
квазісудові органи адміністративної юстиції у Сполученому Королівстві у захисті
прав, свобод та інтересів громадян, у здійснені контролю за органами публічної
адміністрації.
Актуальність та необхідність дослідження інституту адміністративної юстиції
англосаксонських країн, зокрема Сполученого королівства, зумовлена рядом
факторів: по-перше, квазісудова модель адміністративної юстиції виникла не так
давно, по-друге, досвід Великої Британії “в галузі адміністративного
судочинства ґрунтується на здобутках загальної судової системи, і тому вдало
запозичені доктрини та догмати цієї системи дають можливість зрозуміти саму
методологію підходу до вирішення питань адміністративної юстиції”, по-третє,
досвід Великої Британії у сфері адміністративно-правових відносин базується на
“міцній традиції захисту державних інститутів, механізмів державотворення та
функціонування державних органів, а також на розумінні необхідності пошуку
балансу між публічними інтересами” що виникають при розгляді справ у спорах
органів публічної адміністрації та приватних осіб [106, с. 112, 113]. Тобто
передумови запровадження адміністративної юстиції у Сполученому Королівстві
Великої Британії та Північної Ірландії та Україні є достатньо схожими, що і
зумовлює необхідність дослідження адміністративної юстиції Сполученого
Королівства для можливості запровадження позитивного досвіду у державне
управління України.
Ще на початку минулого століття академік П. Г. Виноградов писав про важливість
дослідження публічних інститутів Англії, яка разом з іншими європейськими
державами вступає у новий період розвитку “публічного права в області
суспільної адміністрації” [78, с. 2]. Особливо актуальним це питання є
сьогодні, коли, створюючи так званий спільний адміністративний простір, країни
Європейського Союзу наближають, уніфікують свої адміністративні системи та
законодавство, виробляють спільні принципи.
Англосаксонська модель адміністративної юстиції, або ще як її називають
англо-американська, характеризується значними відмінностями у природі її
органів, історичному розвитку, процесуальними особливостями тощо, що дозволяє
виділити принаймні дві підсистеми: англійську та американську, хоча багато
дослідників адміністративної юстиції такого розмежування не проводять. Тому
вважаємо за необхідне окремо дослідити інститут адміністративної юстиції у
Сполученому Королівстві та США, а також особливості адміністративної юстиції в
інших країнах англосаксонської системи.
Як вже нами було досліджено, основним критерієм поділу моделей адміністративної
юстиції є тип правової системи. Проте такий критерій, на нашу думку, не є
об’єктивним. Англосаксонське право не є правом Сполученого королівства, так як
воно розповсюджує свою дію лише та територію Англії та Валії. Північна Ірландія
та Шотландія відносяться до континентальної системи права. Проте інститут
адміністративної юстиції функціонує у межах всього Сполученого Королівства із
деякими незначними відмінностями. Організаційно-правові та процесуальні питання
функціонування цих органів є дуже подібними та характерні для всієї країни, що
і дозволяє говорити та характеризувати адміністративну юстицію Сполученого
Королівства загалом. Крім того, сфера дії деяких органів адміністративної
юстиції, наприклад, трибуналу з питань притулку та імміграції, розповсюджується
на всю територію Сполученого Королівства. Хоча історично у цій країні склались
три судові системи, проте останнім часом все більше зусиль докладається для