РОЗДІЛ 2
МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ ЗНАНЬ МАЙБУТНІХ ПРОГРАМІСТІВ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ
МАТЕМАТИЧНИХ ДИСЦИПЛІН
Логіка дисертаційного дослідження передбачає розв’язання в цьому розділі таких
завдань: визначення структури професійних знань, необхідних для продуктивної
роботи програміста та висвітлення особливостей вивчення математичних дисциплін
майбутніми програмістами; створення моделі формування професійних знань
майбутніх програмістів при вивченні математичних дисциплін, визначення її
компонентів; виділення факторів та окреслення критеріїв і показників
сформованості професійних знань програмістів.
2.1. Структура професійних знань, необхідних для продуктивної роботи
програміста
Розвиток сучасних інформаційних технологій в різних галузях науки і виробництва
залежать від рівня професійних знань програміста, оскільки саме програміст,
формуючи програмне середовище, закладає фундамент майбутнього інформаційного
суспільства, яке є запорукою інноваційного прогресу держави. Підвищення якості
й ефективності професійної підготовки майбутніх інженерів-програмістів є одним
із важливих чинників прискорення соціально-економічного прогресу нашого
суспільства. У розбудові нової системи національної вищої освіти одним із
першочергових завдань є підготовка майбутніх інженерів-програмістів до
професійної діяльності.
Професійні знання, отримані в процесі вивчення математичних дисциплін,
необхідні для практичної діяльності, є підсистемою в загальній структурі
професійних знань. Як відносно самостійна система, вона вміщує в собі ознаки
професійних знань в цілому і, водночас, має свої специфічні особливості. Зміст
цих знань визначається функціями професійної діяльності, яка має циклічний
характер.
Структура професійних знань, отриманих в процесі вивчення математичних
дисциплін, розроблялася нами на основі глибокого вивчення й аналізу:
психолого-педагогічної літератури з даної проблеми;
вимог до системи народної освіти, що ставляться Законами України „Про освіту”
[124], „ Національною доктриною розвитку освіти України у XXI столітті” [217],
державним стандартом вищої освіти та вимогами до акредитації напряму - 0804
,,Комп’ютерні науки” [107];
специфічних особливостей майбутньої професійної діяльності програмістів;
досвіду роботи кращих випускаючих кафедр.
Можливість дослідити процес професійної підготовки, проаналізувати прямі й
обернені взаємозалежності, що існують між його елементами дозволяє
структурування професійних знань, які формуються у процесі вивчення
математичних дисциплін, за функціями діяльності програміста.
Знання, отримані в процесі вивчення математичних дисциплін, необхідні для
професійної діяльності, були поділені нами на: аналітичні,
проектувально-цільові, орієнтаційно-пошукові, операційно-процесуальні,
контрольно-оцінні [229].
Аналітичні знання, отримані в процесі вивчення математичних дисциплін,
необхідні для професійної діяльності – дозволяють розуміти зміст роботи ЕОМ,
принципи побудови програмного забезпечення та математичних моделей об’єктів і
процесів комп’ютеризації, а також вибирати і трансформувати математичні моделі,
явища і процеси для ефективної реалізації програмного продукту.
Проектувально-цільові – знання, необхідні для постановки системи задач
комп’ютеризації, їх конкретизації й уточнення, прогнозування результатів роботи
конкретного програмного забезпечення чи бази даних, моделювання стратегічної
програми розв'язування даної задачі засобами ЕОМ, реалізації її цілей і задач.
Орієнтаційно-пошукові – знання, спрямовані на перетворення стратегічних цілей
програми діяльності у тактичні задачі, побудови програмних алгоритмів,
планування процесу написання програмного забезпечення, послідовності процесу
комп’ютеризації, проведення розподілу в просторі й часі зазначених робіт.
Операційно-процесуальні – знання, необхідні для реалізації програми вирішення
задач професійної діяльності, написання та відлагодження складних програмних
комплексів, експлуатації програмного забезпечення, яке базується на мовах С++,
Java, об’єктно-орієнтованих базах даних та на інтелектуальних принципах,
розробка технологій проектування і реалізації автоматизованих систем.
Контрольно-оцінні – знання, які дають можливість виявити і проаналізувати
результати діяльності, коригувати свої дії, оцінювати якість програм,
автоматизованих і інтелектуальних систем та баз даних на всіх етапах розробки.
Така класифікація відповідає основним етапам професійної діяльності і
відображує її процесуальний характер.
Формування професійних знань відбувається поетапно від простих до
високорозвинених творчих знань. Тому з метою аналізу етапів формування знань,
необхідних для професійної діяльності майбутніх програмістів і дослідження
динаміки їх розвитку доцільно виділити у структурі зазначених знань, такі, що є
визначальними у професійній діяльності: предметної галузі користувача,
операційних систем; мов програмування; засобів об’єктно-орієнтованого
проектування; способів проектування програмного забезпечення, засобів
інформатики необхідних для формування завдання на проектування, методів і
засобів створення і експлуатації баз даних, математичних моделей, явищ і
процесів необхідних для ефективної реалізації програмного продукту.
Доцільно виділити професійні знання, набуті в процесі вивчення математичних
дисциплін і власне фундаментальні математичні знання.
Перша група – це знання: математико-аналітичного підходу постановки та
розв'язку задач програмування, операційних систем, мов програмування, засобів
об’єктно-орієнтованого проектування, прийо
- Київ+380960830922