Ви є тут

Підготовка керівників загальноосвітніх навчальних закладів до інноваційної діяльності

Автор: 
Василенко Надія Володимирівна
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
0407U004223
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
СИСТЕМА ПІДГОТОВКИ КЕРІВНИКІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ДО
ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ІНСТИТУТАХ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
2.1. Теоретичне обґрунтування системи підготовки керівників загальноосвітніх
навчальних закладів до інноваційної діяльності
В Україні відбуваються кардинальні зміни в усіх галузях життя суспільства;
держава переходить до моделі інноваційного розвитку; суспільство впливає на
оновлення змісту освіти і діяльності навчальних закладів, на демократичні
засади управління, на подолання авторитарної внутрішньої політики в галузі
суспільного виховання [106]. Успіх цих кардинальних перетворень залежить від
ухвалення законодавчих актів; соціально-педагогічних умов функціонування
навчального закладу, контингенту учнів; високого рівня майстерності вчителів;
участі батьків в управлінні закладом освіти; змісту і структури інноваційної
діяльності керівника закладу освіти та підготовки до її здійснення в ІППО
[96].
Обґрунтування закономірностей підготовки керівників ЗНЗ до інноваційної
діяльності виявило залежність післядипломної освіти як особливого освітнього
утворення від сукупності об'єктивних і суб’єктивних факторів суспільного
середовища на основі збереження єдності і взаємозв’язку її складових у процесі
розвитку та взаємозбагачення. Закономірним є взаємозв'язок підготовки
керівників ЗНЗ до інноваційної діяльності з активною самоосвітою,
саморозвитком, самовихованням [200].
Інноваційна діяльність є природним результатом тих змін, які відбуваються в
Україні й у всьому світі. Звернення до інноваційної діяльності як нової
філософії освіти обумовлене кризою, в якій опинилась українська школа як
складова світової освітньої системи. Її причини полягають у вимогах
постіндустріального (інформаційного) суспільства до освіченості особистості, а
саме: до керівників ЗНЗ, до їх знань, умінь, досвіду управління ЗНЗ, особистих
якостей. Це основні складові компетентності керівників ЗНЗ з інноваційної
діяльності.
Інтерес керівників ЗНЗ до інноваційної діяльності ще не спрямований на
отримання достатніх знань з педагогічної інноватики та менеджменту освітніх
інновацій, їх практичних умінь з упровадження інноваційної діяльності. Але
сучасна реформа освіти вимагає інших підходів в управлінні, навчанні й
вихованні. Відповісти на „виклик часу” має саме інноваційна управлінська
діяльність керівників ЗНЗ, яка надає кожному можливість врахувати його
інтереси, суб’єктний досвід, можливість реалізувати себе у видах інноваційної
діяльності, створити умови для повноцінного виявлення та відповідно розвитку
особистісних функцій суб’єктів освітнього процесу в інноваційній школі.
Інноваційна школа плекає творчу особистість, створює умови для її повноцінного
інтелектуального, творчого, морального і фізичного розвитку, примноження
культури та духовності в усій різноманітності національних і світових зразків.
Це школа самореалізації особистості, школа життєтворчості, культурного
виховання. Головні її цінності – особистість, її креативність та творчість.
Для такої сучасної школи нами розроблена система підготовки керівників ЗНЗ до
інноваційної діяльності в ІППО, яка є п’ятикомпонентною і складається з
концептуальної, змістової, технологічної, рефлексивної і прогностичної
складових (див. рис. 2.1).
Як видно з рис. 2.1, концептуальна складова включає розгляд наукових підходів і
принципів, мети і завдань очно-дистанційної та інтерактивної організації
навчання керівників ЗНЗ на курсах підвищення кваліфікації в ІІППО; змістова –
змісту оновленого навчально-тематичного плану і спецкурсу; технологічна –
комплекту навчальних вправ для лабораторних робіт; рефлексивна – методики
оцінювання рівня підготовки керівників ЗНЗ до інноваційної діяльності;
прогностична – технології проведення моніторингу фахового зростання керівників
ЗНЗ в системі післядипломної освіти.

Рис. 2.1. Складові системи підготовки керівників ЗНЗ до інноваційної діяльності
в ІППО та засоби їх реалізації
Ключове місце у розробленій нами системі посідає концептуальна складова, як
така, що характеризує основну ідею (місію), мету, завдання, наукові принципи і
підходи до підготовки керівників ЗНЗ в ІППО в сучасних умовах входження вищої
освіти України, до якої належить і післядипломна освіта, до Болонського процесу
та процесів, пов’язаних зі світовою і європейською інтеграцією.
В основу запропонованої системи підготовки керівників ЗНЗ до інноваційної
діяльності в ІППО нами покладено принципи, розроблені:
– Даниленко Л. І.: принципи глобалізму (розкриває поняття про світ як єдину
систему); андрагогіки (створює умови для навчання дорослих протягом усього
життя); синергізму (характеризує процеси оновлення); гуманізму (саморозвиток
особистості): інноваційності (забезпечення змін у системі освіти);
інформаційності (інформує про стан управлінської діяльності) [62];
– Протасовою Н. Г.: принципи соціально-економічної детермінованості,
системності, наступності, послідовності, комплексності, науковості,
прогностичності (загальнометодологічні); індивідуального досвіду та розвитку
індивідуальних освітніх потреб, рівнево-кваліфікаційний, життєво і
перспективно-посадовий, віковий підхід, створення умов та свобод вибору,
проблемно-ситуативної організації навчання, стимулювання самоосвіти та
самостійності навчання, спільної діяльності в навчальному процесі, розвиток
творчого потенціалу та морально-вольової сфер особистості, актуалізації
результатів навчання (андрагогічні) [181];
– Змієвим С. І.: принципи провідн