РОЗДІЛ 2
ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ЯКОСТІ ЗАГАЛЬНОВІЙСЬКОВОЇ ПІДГОТОВКИ КУРСАНТІВ
ВВНЗ З ВИКОРИСТАННЯМ ВІРТУАЛЬНОГО МОДЕЛЮВАННЯ
Професійно важливі якості в системі загальновійськової підготовки курсантів
Професійно важливі якості, що формуються у курсантів під час навчання у вищому
військовому закладі освіти, певною мірою відображено в педагогічних
дослідженнях [58, 121, 143]. Серед них виокремлюють такі основні блоки: а)
професійні знання, вміння і навички; б) знання та виконання посадових
обов’язків командирів взводу, роти; в) знання керівних документів, що
регламентують службову діяльність; г) здатність до навчання і самонавчання,
самовдосконалення і саморозвитку; д) здатність до дій у не передбачуваних
ситуаціях; ж) мотивація до професійного самовдосконалення; з) здатність
підвищувати бойову готовність, зміцнювати військову дисципліну у взводі; к)
стан фізичної підготовленості; л) працездатність; м) зовнішній вигляд та
стройова виправка; н) обізнаність щодо роботи з документами, навчальними
матеріалами [143].
Проте окремо не визначені та не вивчені ті професійно важливі якості, які
можуть і повинні бути сформовані у курсантів саме у процесі загальновійськової
підготовки. Тому експериментальне дослідження якості загальновійськової
підготовки курсантів ВВНЗ ми розпочали з визначення найважливіших професійних
якостей, необхідних військовому спеціалісту для ефективного виконання службових
обов’язків, які повинні бути сформовані у процесі такої підготовки. Для цього
було проведено анкетування, в якому взяли участь провідні військові фахівці
ОІСВ (див. додаток А). Узагальнюючи всі запропоновані якості, на основі
вищевикладених вимог ми виокремили таку скінчену, замкнену, цілісну, повну
множину якостей, які об’єднали в три блоки:
І. Військова компетентність.
ІІ. Організаційно - педагогічна компетентність.
ІІІ. Морально - бойові якості.
Під компетентністю ми розуміємо таке інтегральне утворення особистості, яке
обумовлено відповідністю рівня його знань, вмінь, навичок і професійно важливих
якостей вимогам професійної діяльності.
Військова компетентність передбачає наявність:
* знань службових обов’язків та вмінь їх виконувати у повсякденній діяльності
та під час бойових завдань;
* знань керівних документів, що регламентують службову діяльність та вмінь
працювати з ними; таємними матеріалами тощо;
* знань озброєння і військової техніки та вмінь щодо їх використання і
зберігання;
* умінь щодо підвищення бойової готовності підрозділу на основі знань сучасного
бою, способів і засобів збройної боротьби;
* умінь діяти у непередбачених ситуаціях.
Відзначимо, що означені професійно важливі якості, на яких базується військова
компетентність майбутнього спеціаліста, тісно пов’язані між собою. Без знань
керівних документів, своїх службових обов’язків, сучасного бою, способів і
засобів збройної боротьби, озброєння і військової техніки військовий фахівець
не зможе виконувати свої функції щодо підвищення бойової готовності підрозділу.
Лише на основі означених знань створюється об’єктивна можливість щодо
ефективної професійної діяльності в непередбачених умовах. Крім того, як у
повсякденній діяльності, так і в бойовій обстановці офіцерам доводиться
працювати з необхідними документами, картами, що потребує від них певних знань
і навичок щодо такої роботи.
Організаційно-педагогічну компетентність становлять:
* знання і вміння щодо організації й проведення занять з підлеглими;
* знання і вміння щодо формування психологічного клімату в підрозділі, вивчення
особистостей підлеглих;
* уміння щодо координації роботи підлеглих відповідно до їхніх потенційних
можливостей;
* знання основних засад керівництва підлеглими та вміння щодо мобілізації
особового складу на виконання поставлених завдань;
* уміння самовдосконалення, самонавчання, саморозвитку.
Означені якості, що утворили організаційно-педагогічну компетентність
майбутнього військового фахівця, також взаємодоповнюють одна одну. У процесі
професійної діяльності офіцер зустрічається з необхідністю знати методику
проведення занять, мати певні вміння і навички щодо навчання і виховання
особового складу. Ефективне керівництво підлеглими потребує відповідних умінь
щодо вивчення особистостей підлеглих, їхніх потенційних можливостей і, на цій
основі, координації їхньої діяльності, та відбувається лише в умовах
психологічного комфорту. Мати влив і шану серед підлеглих неможливо без
постійного саморозвитку і самовдосконалення.
Як “комплекс тісно пов’язаних рис особистості, що доповнюють одна одну, і
необхідні для успішного виконання військовослужбовцями своїх обов’язків у
мирний і воєнний час” [28: 458], морально-бойові якості включають:
* бойову активність - уміння щодо рішучих дій, спрямованих на виконання
бойового завдання;
* бойову самостійність - уміння самостійного виконання бойового завдання у
відриві від підрозділу;
* вірність військовому обов’язку;
* висока працездатність при виконанні військового обов’язку, витривалість;
* військове товариство.
Вірність військовому обов’язку лежить в основі будь-якої військової діяльності
й виступає її передумовою. Діяльність військовослужбовців як у повсякденному
режимі, так і в умовах бойових дій потребує високої працездатності,
витривалості психічного і фізичного характеру. Виконання бойових завдань
взагалі неможливе без бойової активності і самостійності, товариської
взаємодопомоги.
Звісно, означені блоки якостей мають не однакову значимість для оцінювання
якості загальновійськової підготовки курсантів. Тому їх потрібно було
проранжувати, тобто визначити порядок п
- Київ+380960830922