Ви є тут

Організаційно-економічний механізм розвитку спеціальних (вільних) економічних зон

Автор: 
Васенко Вячеслав Ксенофонтович
Тип роботи: 
Дис. докт. наук
Рік: 
2005
Артикул:
0505U000405
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ СТВОРЕННЯ Й ФУНКЦІО-
НУВАННЯ СПЕЦІАЛЬНИХ (ВІЛЬНИХ) ЕКОНОМІЧНИХ ЗОН
2.1. Основні концепції розвитку спеціальних (вільних)
економічних зон.
Основу будь-якої сучасної концепції (як ідейно-творчого задуму, сукуп-ності
ідей та положень) розвитку спеціальних (вільних) економічних зон скла-дають
нетрадиційні методи державного регулювання економіки депресійних національних
територій.
Досліджуючи основні концепції створення й функціонування вільних економічних
зон ми прийшли до висновку, що головним лейтмотивом їх створення, є дії
політичних центрів з удосконалення своєї регіональної політики або активізації
зовнішньоторгової діяльності, використовуючи для цього ефек-тивні механізми
різних пільг і преференцій.
Світовий досвід показує, що на сучасному етапі розвитку не можна досягти
високих економічних показників без гнучкої, ефективної і ціленаправленої
регіо-нальної політики Центру. Сучасна регіональна політика держави - це
сукупність соціально-економічних, правових і адміністративно-організаційних
засобів та методів, що органічно поєднують загальнодержавні й регіональні
інтереси і нап-равлені на те, щоб на основі планомірного й пропорціонального
розвитку регіо-нів (а відповідно і всієї країни), забезпечити принципіально
новий підхід до роз-витку продуктивних сил і ефективного використання місцевих
ресурсів і на цій основі створити реальні умови для суттєвого покращення рівня
життя народу.
Робочою ідеєю, стрижневою основою наших досліджень є Концепція створення
спеціальних (вільних) економічних зон в Україні, затверджена поста-новою
Кабінету Міністрів України № 167 від 14 березня 1994 року [142], яка розглядає
ВЕЗ – як один з інструментів досягнення відкритості економіки України
зовнішньому світові і стимулювання міжнародного економічного спів-робітництва
на основі залучення іноземних інвестицій. У поєднанні з елемен-тами загальної
стратегії економічного розвитку країни ВЕЗ спроможні забезпе-чити активізацію
підприємницької діяльності залучення нових технологій, розвиток ринкових
методів господарювання, а в остаточному підсумку – збіль-шення виробництва і
постачання високоякісних товарів та послуг як на внутрішній, так і зовнішній
ринок.
ВЕЗ створюються в Україні з метою:
стимулювання структурних перетворень в економіці шляхом залучення іноземних
інвестицій;
активізації спільної з іноземними інвесторами підприємницької діяльності для
нарощування експорту товарів та послуг;
збільшення поставок на внутрішній ринок високоякісної продукції та послуг;
активізація науково-технічного обміну, залучення і впровадження нових
технологій;
запозичення передового організаційного та управлінського досвіду ринкових
методів господарювання;
створення сучасної ринкової інфраструктури;
поліпшення використання природних і трудових ресурсів;
прискорення соціально-економічного розвитку окремих регіонів та України в
цілому, підвищення життєвого рівня населення;
забезпечити довготерміновий і передбачуваний характер економічної політики;
лібералізувати умови пересування капіталів і товарів;
забезпечити умови виробництва і торгівлі, які відповідали б світовим
стандартам, і тверді правові гарантії захисту права власності;
сформувати ефективні форми взаємодії місцевих органів державної вико-навчої
влади, органів місцевого і регіонального самоврядування та органу
господарського розвитку й управління ВЕЗ на засадах обопільної зацікавле-ності
в досягненні високих соціально-економічних результатів діяльності.
Поставлені державою цілі формування ВЕЗ в Україні вимагають неухиль-ного
дотримання концептуальної єдності підходів, які обумовлюють:
Спрямованість на досягнення ефективного режиму господарювання кожного окремого
суб’єкта при позитивному народногосподарському ефекті в цілому.
Гнучкість і динамічність управління ВЕЗ, тобто можливість швидкого і
адекватного реагування на зміни в кон’юктурі і зовнішньому економічному
середовищі.
Збалансованість інтересів всіх сторін, що беруть участь у процесі створення та
функціонування ВЕЗ.
Багатоваріантність (альтернативність) підходів, форм і моделей ВЕЗ, закладення
в техніко-економічне обгрунтування доцільність їх створення.
Перспективність просторового і функціонального розвитку.
Відповідність пріоритетних напрямів розвитку ВЕЗ пріоритетним напрямам розвитку
регіону та держави.
Врахування вимог національної безпеки.
Важливою концептуальною умовою створення ВЕЗ в Україні є:
сприятливе з погляду зовнішніх і внутрішніх можливостей для реалізації
намічених цілей місцерозташування ВЕЗ;
наявність достатнього ресурсного потенціалу (природно-кліматичні умови, корисні
копалини, трудові ресурси, науково-аиробничий потенціал тощо);
забезпеченість об’єктами виробничої та соціальної інфраструктури (яка існує або
буде створена в процесі розбудови ВЕЗ) згідно з міжнародними стандартами;
розвинута система комунікацій, особливо засобів зв’язку, розгалужена
транспортна мережа;
відсутність (або врахування в документах про створення ВЕЗ) екологічних
обмежень та заборон щодо створення ВЕЗ з огляду на існуючі або перед-бачувані
антропогенні навантаження на навколишнє середовище;
врахування функціональної спрямованості ВЕЗ, їх зв’язків з незональною
економікою, ступенем інтегрованості в національне і світове господарство,
прив’язкою до наявних систем розселення, виробничих та інших об’єктів,
зацікавленості органів місцевого і регіонального самоврядування й населення у
створенні на відповідній території спеціальної (вільної) економічної зони.
Сьогодні світова господарська практика нараховує у своєму арсеналі достатньо
велику кількість різних типів