РОЗДІЛ 2
ВИЗНАЧЕННЯ ПРОФСПІЛКАМИ МІСЦЯ І РОЛІ У СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНОМУ ЖИТТІ УКРАЇНИ
2.1. Коригування стратегії і тактики діяльності профспілок
Для того, щоб визначити, як змінилася стратегія і тактика діяльності профспілок
у 1997–2002 рр., необхідно проаналізувати модель діяльності профспілок, яка
була визначена на ІІ (позачерговому) з’їзді Федерації профспілок України у 1992
р.
Перш за все, слід зазначити, що проблема формування нової стратегії і тактики
діяльності профспілок України виникла у зв’язку з проголошенням незалежності
України та переходом до нових соціально-економічних умов: ринкової економіки,
демократичного суспільства, правової держави.
У радянський період профспілки були фактично включені до системи органів
державної влади, у соціально-трудових відносинах представляли сторону
роботодавця – держави; їх функції зводилися до розподілу частки матеріальних
благ, яку держава виділяла в їх розпорядження. Традицій і досвіду діяльності як
самостійної сторони соціально-трудових відносин за умов плюралізму самих
профспілкових структур і роботодавців радянські профспілки не мали; не було
такого досвіду ні у держави, ні у роботодавців.
На початку 90-х років почався процес утворення нових профспілкових організацій
та об’єднань. Їх виникнення обумовлювалось як політичними, так і
соціально-економічними чинниками.
За умов піднесення національно-визвольного, громадсько-політичного,
соціал-демократичного й робітничого рухів, які набрали силу під час перебудови,
а особливо після проголошення суверенітету та наступної за ним незалежності
Української держави, оформлення альтернативного, незалежного професійного
руху стало об’єктивною реальністю.
Мотивами утворення альтернативних профспілок були як об’єктивні, так і
суб’єктивні фактори.
До основних об’єктивних передумов можна віднести насамперед
загальнодемократичні процеси, появу неформальних об’єднань громадян
(історико-просвітницьких організацій – «Меморіалу», Товариства української мови
імені Т.Г. Шевченка, Студентського братства, правозахисної організації –
Української Гельсінської спілки та ін.). У 1989 р. виникла перша масова
політична організація, що знаходилась в опозиції до політики КПУ, – «Народний
рух України за перебудову». З метою протидії новим силам комуністична партія
України намагалася «розвінчувати» їх діяльність, оскільки вони мали «відверто
ворожий характер», а на протидію їм створювалися різноманітні псевдонародні
об’єднання – комітети захисту Леніна, СРСР, Рада громадських організацій
України з однією метою – зберегти панування КПРС. Мета ж, завдання, діяльність
неформальних об’єднань були співзвучними інтересам професійних організацій і
торкалися сфери соціально-економічного захисту найманих працівників. Неформали
критично ставилися до діючої на той час профспілкової структури, висловилися за
її радикальне оновлення або створення нових, «вільних», «незалежних»,
«самостійних» професійних об’єднань. Створені різного роду демократичні
організації вимагали повної деполітизації країни, ліквідації монополії однієї
партії, зміни структури та системи державної влади, що, безумовно, посилювало
тенденцію до створення самостійного й незалежного профруху в Україні.
Важливою причиною створення альтернативних професійних організацій стало також
бажання окремих політичних сил впливати на робітничий рух і використовувати
новоутворені профспілки у своїх цілях. З появою та подальшим розвитком
недержавного сектора економіки, особливо кооперативного руху, об’єктивним
фактором стало утворення й нових незалежних професійних організацій. Помітним
стало також бажання деяких підприємницьких кіл мати залежні від них, так звані
кишенькові профспілки, що стало суттєвою причиною їх появи та участі у
профрусі.
Об’єктивною передумовою створення альтернативних професійних організацій
виявився також той факт, що змінилися відносини керівної ще на той час КПРС і
профспілок. Цей процес був об’єктивний, оскільки наприкінці 80-х років криза
довіри до партії досягла свого піку. А невдовзі вона охопила і професійні
організації, що були провідниками компартійної політики. Більшість трудівників
за таких умов, за даними соціологічних досліджень, не довіряли ні партії, ні
профспілкам. У відносинах КПРС і професійних організацій назрів конфлікт. Тим
більше, що партія під тиском демократичних сил під час перебудови фактично
втратила монополію на керівництво профспілками, відкривши тим самим дорогу
легальному розвитку багатопартійності у країні й зокрема, союзних республіках.
Особливо тенденція до незалежності у профрусі ще більше посилилася після
скасування ІІ з’їздом народних депутатів СРСР (1990 р.) 6-ї статті Конституції
Радянського Союзу. Водночас розпочався процес встановлення рівноправних
партнерських відносин з державними органами управління у формі підписання
колективних договорів, тарифних і Генеральних угод, з’явилася реальна
можливість вирішувати проблеми через систему соціального партнерства.
Отже, багатопартійність в Україні виявилась об’єктивною передумовою виникнення
альтернативного професійного руху.
До суб’єктивних факторів створення альтернативних профспілок слід віднести:
по-перше, нереалізований потенціал окремих профспілкових лідерів та їх бажання
самостійно вести справу й управляти своєю професійною організацією;
по-друге, використання профспілок для задоволення інтересів окремих діячів,
які намагалися привласнити кошти соціального страхування, профспілкові внески
для власного збагачення;
по-третє, але найголовніше, – щире бажання досягти покращання стану справ у
захисті соціально-економічних інтере
- Київ+380960830922