ЗМІСТ
ВСТУП
РОЗДІЛ І
РОЗУМ У КОНТРОВЕРЗАХ
"РОЗУМНОГО" ТА "НЕРОЗУМНОГО"
1.1. Універсально-нормативний і лібертадно-рефлексивний виміри розуму
1.1.1. Вплив ratio на формування проблеми раціональності
1.1.2. Філософсько-антропологічний погляд на функції розуму й розсудку
1.2. Становлення раціональності як ключового типу розумності
1.2.1. Зародження прототипів раціональності
1.2.2. Принципи класичної раціональності
1.2.3. Раціональність у некласичних вимірах
1.2.4. Постнекласична раціональність
1.2.5. Поліфункціональні засади раціональності
1.3. Трансформація домінант розуму в сфері нерозумного
1.3.1. Концептуалізація й серійні конструкції мислення
1.3.2. Перехідний розум: діалектика єдиного і множинного
1.3.3. Модель співвідношення "розумного" й "нерозумного"
1.4. Фіксація структурного розмаїття феноменального змісту свідомості
1.4.1. Традиційні та новітні концепції свідомості
1.4.2. Метатеорія свідомості
1.4.3. Суголосність логіко-дискурсивного та інтуїтивного компонентів
мислення. Репродуктивна й евристична здатність уяви
1.5. Розширення меж реальності та
семантична будова можливих/віртуальних світів
1.5.1. Віртуальна реальність, кіберпростір і феномен симуляції
1.5.2. Символ і його функції в мисленні
1.6. Переорієнтація пізнання від тотального знання до освоєння світу
1.6.1. Бінарна опозиція й діалектика нетотожного
1.6.2. Форми знання та їх усвідомлення
1.6.3. Герменевтичні процедури розуміння й інтерпретація
1.6.4. Розуміння "нерозумного"
1.7. Людина в символічному просторі "двійників"
1.7.1. Між "позитивною" й "негативною" антропологією
1.7.2. Природа та способи функціонування "двійників" у культурі
1.7.3. Антропологічна й соціокультурна маргінальність
РОЗДІЛ ІІ
ГЕНЕАЛОГІЯ НЕРОЗУМНОГО:
ОБРАЗИ ПЕРЕВТІЛЕННЯ Й СИМВОЛІЧНІ ДВІЙНИКИ
2.1. Стихійні прояви буття в процесі
соціально-антропологічного усталення ментальності
2.1.1. Античний образ "нерозумного"
2.1.2. Убогість духу як ідеал "нерозумності"
2.1.3. Карцеризація й ідеологічна експлуатація "нерозумного"
2.2. Сакральні форми нерозумного
2.2.1. Екстатичні стани в релігійно-містичному досвіді
2.2.1.1. Шаманська практика екстатичного почування
2.2.1.2. Цикл переродження в обрядах містерій
2.2.1.3. Східні техніки екстазу
2.2.1.4. "Homo extaticus" у християнській містиці
2.2.1.5. Суфійський шлях духовного піднесення
2.2.2. Амбівалентність невігластва в різновидах святого блаженства
2.2.2.1. Юродство Христа ради
2.2.2.2. Маламаті й каландари: мудрі безумці
2.2.2.3. Екзальтоване благочестя хасидів
2.2.2.4. Коан як спонтанність розуму
2.3. Історико-культурне наповнення типології нерозумного
2.3.1. Розгалужені іпостасі нерозумного
2.3.1.1. Трикстер як культурний герой
2.3.1.2. Сакраментальність куртуазної несамовиті
2.3.1.3. Доктрина "вченого незнання"
2.3.1.4. Художні типажі нерозумності
2.3.1.5. Божественна Морія як архетип культури
2.3.1.6. Донкіхотство. Оновлення світу через шаленство
2.3.1.7. Апологія Дурня
2.3.1.8. Меланхолія: на межі відчаю й творчої експресії
2.3.1.9. Удаваний безум
РОЗДІЛ ІІІ
МОВНО-СМИСЛОВИЙ КОНТИНУУМ
ВАРІАТИВНОСТІ НЕРОЗУМНОГО
3.1. Вияви смислу на тлі видозміни нерозумного
3.1.1. Теорії смислу та значення
3.1.2. Неоднозначності мислення: хиби, парадокси, софізми
3.1.3. Смислове поле нонсенсу
3.1.4. Механізми породження смислів
3.1.5. Мистецькі експерименти зі смислом: заум та алогізм
3.1.6. Абсурд як протилежність смислу чи спосіб його реалізації
3.2. Сфера нерозумного як лінгвістична проблема
3.2.1. Вербальне та несловесне мислення
3.2.2. Мовна зумовленість несвідомого
3.2.3. Порядки мовлення та розуміння
3.2.4. Владний аспект мови та виразність мовчання
3.2.5. Дискурс і комунікація
3.2.6. Трансгресивна властивість ненормованого середовища мови
РОЗДІЛ IV
НЕВЕРБАЛЬНЕ RATIO ТІЛА
ТА ЙОГО СИМВОЛІЧНА ДИВЕРСИФІКАЦІЯ
4.1. Трансформаційні моделі тілесності
4.2. Культурна й антропологічна площина еротичного/сексуального
4.3. Кант і Сад: відношення між розумом і чуттєвістю та парадокси моралі
ВИСНОВКИ
СПИСОК
- Київ+380960830922