Ви є тут

Удосконалення методів ціноутворення в умовах невизначеності ринкової кон`юнктури

Автор: 
Скачков Олександр Николаевич
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2007
Артикул:
3407U004539
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ РИНКОВОГО СЕРЕДОВИЩА ТА ЕФЕКТИВНОСТІ МАРКЕТИНГОВОЇ ЦІНОВОЇ ПОЛІТИКИ
СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПЕРЕРОБНИХ ПІДПРИЄМСТВ
2.1 Аналіз мікросередовища та макросередовища сільськогосподарських переробних
підприємств
Кожне сільськогосподарське переробне підприємство здійснює свою діяльність не
ізольовано, а в певному контакті із зовнішнім середовищем, яке представлене
відомими силами, що діють за його межами. Ці сили з різним ступенем активності,
безпосередньо або опосередковано, швидко чи повільно, передбачувано або
непередбачувано впливають на життя підприємства, зачіпають його інтереси. На
одні сили підприємство може до певного ступеня впливати, намагаючись
скорегувати їх дію в своїх інтересах, проте інші є повністю неконтрольованими.
Незважаючи на неоднаковий характер дії зовнішніх сил, підприємство не може не
рахуватися з ними в процесі своєї діяльності, бо інше призводитиме до
негативних наслідків.
Складність зовнішнього середовища визначається такими факторами [4, 21, 86]:
кількістю зовнішніх сил, що впливають на підприємство і на які воно повинне
реагувати;
ступенем впливу відповідних зовнішніх сил на діяльність підприємства та їх
взаємозв'язком: посилюючим, коли зміна ступеня впливу однієї з ланок (сил)
зовнішнього середовища посилює вплив іншої (інших) ланки; нейтральний;
послаблюючий, за якого посилення (послаблення) впливу однієї ланки зменшує
вплив іншої (інших) ланки зовнішнього середовища;
варіативністю зовнішніх сил та швидкістю, з якою можуть проходити зміни в
ступені їх впливу на діяльність підприємства;
ступенем невизначеності зовнішнього середовища для підприємства. Вона
зменшується із збільшенням кількості достовірної інформації, якою володіє
підприємство, і навпаки. Велику роль тут відіграє і кваліфікація персоналу
підприємства, який аналізує й оцінює дану інформацію. Для прийняття
обґрунтованих рішень важливо здійснювати прогнозування зовнішнього середовища,
тобто передбачувати можливі зміни його і виникнення вірогідних подій під
впливом такої зміни.
Рельєфно виражена неоднорідність зовнішнього середовища, що оточує
сільськогосподарські переробні підприємства, дає змогу визначити дві його
складові: мікросередовище і макросередовище.
Мікросередовище являє собою сукупність зовнішніх щодо підприємства суб'єктів і
сил, які безпосередньо впливають на його діяльність і які, в свою чергу,
перебувають під впливом цієї діяльності. Іншими словами, мікросередовище — це
партнерське середовище, суб'єктами якого є підприємства, організації й
установи, що мають безпосереднє відношення до підприємства і з якими воно
вступає в певні виробничі, економічні, фінансові та організаційно-господарські
стосунки. Ці стосунки оформляються через відповідні ділові угоди, які не
обов'язково повинні бути юридично оформлені. В умовах розвинутого ринку, де
партнерство будується на довірі, ділові угоди часом укладаються усно і
виконуються партнерами не менш ретельно, ніж угоди письмові.
Зміни, що відбуваються в мікросередовищі, безпосередньо зачіпають економічні
інтереси аграрних підприємств, оскільки саме завдяки партнерським зв'язкам вони
отримують прибуток. Більше того, без таких зв'язків не змогли б одержати
прибутку і партнери підприємства. Ця взаємозалежність партнерів в умовах
розвинутих ринкових відносин призводить до того, що відбувається конкуренція не
просто між окремими однопрофільними підприємствами, а між комплексами
підприємств, які поєднані між собою партнерськими зв'язками. В кожному з таких
комплексів будь-яке підприємство заінтересоване в тому, щоб його партнери
працювали ефективно. Тому, наприклад, сільськогосподарському переробному
підприємству невигідно, щоб збанкрутувала страхова компанія, яка його
обслуговує, так само як і останній невигідно, щоб збанкрутувало підприємство,
оскільки завжди постраждають обидва партнери.
Відносини між партнерами повинні бути чесними і відвертими, оскільки порушення
договорів без поважних на те причин, інтриги, намагання обдурити партнерів
призведуть до того, що в майбутньому ніхто з таким підприємством не укладатиме
ділові угоди, а в умовах ринку це означатиме його повний крах як юридичної
особи, суб'єкта господарської діяльності.
Складовими мікросередовища, в якому функціонують сільськогосподарські переробні
підприємства, є:
споживачі сільськогосподарської продукції;
посередники;
постачальники необхідних сільськогосподарським переробним підприємствам
ресурсів;
агросервісні підприємства й організації, що надають певні виробничі послуги
сільськогосподарським переробним підприємствам;
фінансово-кредитні установи;
юридичні контори;
найближчі конкуренти.
Споживачі сільськогосподарської продукції (клієнтура) — ті суб'єкти ринку, які
придбають у аграрних підприємств сільськогосподарську продукцію для подальшого
виробничого чи особистого споживання чи для наступного перепродажу іншим
споживачам з одночасним одержанням для себе прибутку. В Україні тепер головними
споживачами сільськогосподарської продукції є переробні підприємства —
цукрозаводи, льонозаводи, підприємства елеваторної і борошно-круп'яної
промисловості, комбікормові заводи, масло- і молокозаводи, м'ясокомбінати,
спиртові заводи тощо. Аграрні підприємства укладають з названими партнерами
договори (контракти), в яких передбачають умови продажу і відповідальність
сторін за невиконання договірних зобов'язань.
Аграрні підприємства частину своєї продукції реалізують населенню на
сільськогосподарських ринках або прямо на місці (працівникам господарства,
соціальної сфери села, іншим громадянам — для особистого спожив