РОЗДІЛ 2
АНАЛІТИЧНІ ПЕРЕДУМОВИ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ АКТИВНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ ХАРЧОВОЇ
ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ
2.1. Активність підприємств харчової промисловості в економічній системі
України
Підприємства харчової промисловості виробляють продукти харчування для
населення країни, сировину для переробної промисловості, створюють певні
товарні ресурси для зовнішнього обміну та забезпечують інші потреби
суспільства. Завдяки харчовій промисловості попит населення України на товари
народного споживання покривається майже на 50%, формується ѕ роздрібного
товарообігу та істотна частка доходів бюджету країни. Харчова промисловість
займає друге місце у загальній структурі промислового виробництва (частка
харчової промисловості зросла з 15,1% у 1999 році до 18,5% у 2003 році) (табл.
2.1) та в структурі реалізованої продукції промисловості (2004 р. – 15,8%, 2005
р. – 16,35%, 2006 р. – 15,5%). Частка харчової промисловості за чисельністю
зайнятих працівників у 2005 році становила 14,0%, в 2006 році 13,8%.
Загальна номенклатура продукції харчової промисловості перевищує 3 тис.
найменувань. Кількість підприємств харчової промисловості, що перебувають на
самостійному балансі, у 2006 році становить 8379 (16,0 % від загальної
кількості промислових підприємств).
Порівняно з іншими країнами світу Україна має надзвичайно сприятливий
природний, геополітичний, людський і ресурсний потенціал для розвитку харчової
промисловості. У 1990 році у світовому територіальному поділі праці щодо
виробництва основних харчових продуктів у розрахунках на душу населення Україна
посідала провідні місця: перше по виробництву на душу населення цукру,
картоплі, яєць; друге – молока, овочевих і баштанних культур; четверте – зерна
та риби; п'яте – по виробництву м'яса.
Таблиця 2.1
Структура промислового виробництва продукції в Україні у 1993 – 2003 рр., (у %
до загального обсягу)
Галузь
Роки
1993
1995
1997
1999
2000
2001
2002
2003
1.Електроенергетика
9,4
11
12,9
16,2
12,1
14,1
13,2
11,3
2. Паливна
8,5
13,2
11,2
11,2
10,1
10,9
10,4
9,0
3.Машинобудування та металообробка
19,8
16,1
15,4
14,1
13,4
11,5
12,1
13,1
4. Металургійна
16,8
21,8
24,7
26
29,8
20,6
20,5
21,8
5. Харчова
22,4
18,6
17,1
15,1
16,8
19,1
19,1
18,5
6. Легка
6,1
2,8
1,7
1,6
1,6
1,6
1,6
1,3
7. Інші галузі
17
16,1
17
15,8
16,2
22,2
23,1
25
Вся промисловість
100
100
100
100
100
100
100
100
Джерело: [136]
Оцінити сучасний потенціал підприємств харчової промисловості дають можливість
дані, наведені Державним департаментом продовольства України. Так, підприємства
галузі спроможні переробляти за добу близько 510 тис. тонн цукрових буряків і
8,4 тис. тонн насіння соняшника, щорічно випускати більш ніж 850 тис. тон
кондитерських виробів, 141 млн. дал. пива, 25,5 млн. дал. мінеральної води та
іншої продукції [140].
Підприємства харчової промисловості мають істотні специфічні галузеві
особливості у формуванні, прояві і реалізації їхньої активності та формуванні і
функціонуванні ринкового механізму господарювання галузі. До числа цих
особливостей можна віднести:
– харчова промисловість являє собою конгломерат підгалузей, кожна з яких має
різні види виробництв, які різняться між собою не тільки щодо виробництва
продуктів, але й умовами виробництва;
– сезонність виробництва, що визначає сезонність використання значної кількості
робочої сили і нерівномірне завантаження основних виробничих засобів протягом
року;
– високий рівень матеріаломісткості виробництва продукції, що потребує
підвищення рівня використання сировинних і матеріальних ресурсів, економічного
стимулювання підвищення якості сировини і продукції;
– значна залежність якості певних продуктів від тривалості переробки сировини;
– строки зберігання більшості продуктів, як правило, обмежені;
– велика залежність від тари та упаковки продуктів;
– високі вимоги до якості продукції (свіжість, наявність вітамінів, смакові
особливості, естетичність вигляду тощо);
– споживач має пріоритетні права на ринку;
– цільова спрямованість виробництва, значна частина продукції якого розрахована
на споживача, виробляється для ринку, що робить харчову промисловість найбільш
сприйнятливою до умов ринкової економіки;
– специфічне поєднання природних, кліматичних, економічних, геополітичних,
соціальних та екологічних умов;
– функціонування і розвиток підприємств харчової промисловості тісно пов’язані
як із соціально-економічними, так і з політичними реформами.
Етапи формування напряму прояву, розвитку і реалізації активності підприємств
харчової промисловості України можна охарактеризувати етапами, поданими в табл.
2.2.
Сьогодні українські підприємства харчової промисловості ще не можна вважати
повністю трансформованими до світового рівня, оскільки ринок продовольчих
товарів України не відповідає вимогам до його формування, організації і
розвитку, що зумовлено дією низки факторів. Насамперед, це високий рівень
нестабільності зовнішнього середовища, відсутність державного регулювання
ринку, значна частка тіньової економіки (табл. 2.3).
Таблиця 2.2
Етапи формування напряму прояву, розвитку і реалізації активності підприємств
харчової промисловості України
Роки
Цільовий орієнтир реалізації активності
Основні завдання
Шляхи досягнення
1917 –1921 р.р.
Подолання тотального голоду
Забезпечення мінімального рівня
споживання хліба
Примусовий розподіл доходів; експропріація приватної власності
1921 –1947 р.р.
Усунення абсолютного дефіциту продуктів харчування
Збільшення споживання хліба
Колективізація сільського господарства, і