РОЗДІЛ 2
ДІАГНОСТИКА УПРАВЛІНСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ПІДПРИЄМСТВ У ЛАНЦЮГАХ СТВОРЕННЯ ЦІННОСТІ ПРОДУКТУ
2.1. Виявлення тенденцій ланцюгів створення цінності на ринку пива України
Трансформація ланцюгового об’єкту зовнішньої логісти із логістичного ланцюга у
ланцюг створення цінності не може відбуватися без аналізу ринку продукту,
структури учасників ланцюга та стосунків, що у ньому виникають.
З огляду на ціннісноорієнтовані процеси трансформації, що відбуваються на ринку
пива України, на нашу думку, саме сформовані на ньому ланцюги доцільно
проаналізувати для виявлення тенденцій впливу ціннісної прерогативи в
управлінні продуктовими потоками.
Ринок пива України характеризується динамічним розвитком. За останні сім років
в Україні спостерігається постійне зростання виробництва і споживання пива.
Якщо у 1999 році його споживання на одну особу становило 16 літрів, то у 2004
році цей показник зріс до 36 літрів (у 2,26 рази). Динаміку споживання пива
подано на рис. 2.1.
Примітка. Розраховано за даними Держкомстату України [155].
Рис. 2.1. Динаміка споживання пива, л/особу
За прогнозами експертів до 2007-2008 років споживання пива в Україні зросте до
40-48 літрів на душу населення, що обґрунтовується зростанням доходів населення
унаслідок чого зменшиться споживання міцних алкогольних напоїв [211].
Обсяги виробництва пива в Україні за останні шість років зросли із 84 млн. дал
до 194 млн. дал, тобто у 2,3 рази (рис. 2.2). Індекс виробництва перевищує
індекс споживання, що, на нашу думку, свідчить про ефективне управління
процесами створення цінності для споживачів. У підвищення якості та
модернізацію виробництва лідери ринку пива у 2004 році інвестували більше 425
млн. грн.
Примітка. Розраховано за даними Держкомстату України [155].
Рис. 2.2. Динаміка виробництва пива в млн. дал
Аналіз ринку пива України дозволив сформувати такі тенденції розвитку ланцюгів
створення цінності на цьому ринку:
1. Ідентифікація споживача як ланки ланцюга створення цінності. Побудова
ланцюгів за принципом спільного із споживачем створення цінності передбачає
обмін інформацією щодо сервісу, якості, властивостей продукту та культури
споживання. Аналіз ринку пива дозволив відмітити посилення гнучкості
копаній-виробників у формуванні асортиментної політики виробництв з огляду на
запити споживачів, у тому числі в розрізі тари та упаковки, термінів
споживання, якості продукції, асортиментних рядів торговельних організацій.
Усвідомлення впливу кінцевого споживача на структуру та обсяг реалізації змушує
компанії відкривати інформаційні ресурси, що стосуються технології виробництва
та контролю якості продукції, процесів формування цінності та ціни продукту,
формувати двосторонні інформаційні канали для глибокого аналізу споживчих
уподобань.
Додатковим свідченням включення у ланцюг створення цінності споживачів є
миттєве реагування виробників на запити щодо тари та асортименту продукції.
Динаміку структури тари подано на рис. 2.3.
Рис. 2.3. Динаміка структури тари [214]
Найбільший попит залишається на упаковку у скляну пляшку, проте 2004 рік
характеризується незначним спадом цього сегменту за рахунок збільшення частки
пива у ПЕТ-пляшці. Експерти пояснюють таку тенденцію більшою зручністю ПЕТ-тари
(менша вага, відсутність бою, варіативність місткості), а також хорошими
ціновими пропозиціями: великий об’єм за меншу ціну при ідентичних смакових
властивостях [217].
Ринок пива в Україні представлений великим асортиментом продукції, основними
частинами якого є п’ять марок: світле, темне, червоне, біле, та міцне. Близько
90% займають світлі сорти пива, на які припадає основний обсяг продаж, 10%
розподіляють між собою інші сорти, переважно темні. Найпопулярнішими брендами в
Україні є: «Оболонь» (26%), «Чернігівське» (24%), «Славутич» (14%), «Рогань»
(13%), «Сармат» (10%), «Львівське» (7%) та «Арсенал» (6%), що представлено на
рис. 2.4.
Примітка. Розраховано за [211].
Рис. 2.4. Брендовий розподіл ринку пива України
Процес утвердження брендів відбувається цивілізовано, з урахуванням класичних
технологій брендінгу. Експерти відзначають сегментування ринку за віковими та
традиційними ознаками. Створення нових брендів здебільшого орієнтується на
молодіжну вікову категорію, незважаючи на динамічну зміну уподобань цієї
категорії споживачів. Саме молодіжна вікова категорія спонукає до розвитку
ліцензійного сегменту пивного ринку. Цей сегмент є надзвичайно важливим
суб’єктом ринку не тільки тому, що представляє численну групу споживачів, але й
через його сприйняття як споживацького авангарду, який найчастіше тестує нові
марки та категорії товарів. Дослідження цього ринкового сегменту є важливим і
тому, що у процесі соціального становлення вона набуває навики і переваги на
подальше життя, що буде мати глобальний вплив на стан ринку в майбутньому.
Соціологічні дослідження відстежують найбільш характерні особливості
українського молодіжного ринку: індивідуальність, цінність досягнень, соціальна
стабільність, висока цінність самовиразу, відсутність агресії, інтегрованість у
європейську культуру, цінність інтелектуальності, соціальна інтеграція та
патріотизм [212]. На наш погляд, такі особливості досліджуваного ринкового
сегменту мають суттєвий вплив на споживацьку поведінку, тому компанії, що
ігнорують вплив споживача на формування цінності ризикують отримати
недостовірну інформацію (прийняти необґрунтоване рішення) щодо ланцюга цінності
в цілому.
У порівнянні з європейськими пивними ринками, український ринок є досить
молодим та відкритим для брендових експериментів. На відміну від західних
ринків, які здебільшого переживають стагнацію і ха
- Київ+380960830922