розділ 2.1).
На основі проведеного дослідження, згідно з поставленими задачами, була розроблена комплексна класифікація послуг автосервісних підприємств (рис. 1.4), в основу якої покладена необхідність обліку різноманітних особливостей послуг підприємств автосервісу з метою максимального їх використання в процесі підвищення якості послуг автосервісних підприємств у сьогоднішніх умовах.
До матеріальних послуг на автосервісних підприємствах можна віднести послуги з усунення несправностей у працездатності автомобіля, його косметичний ремонт, миття та прибирання салону та ін.
Чисті послуги, тобто нематеріальні, на підприємствах автосервісу містять в собі витрати часу спеціалістами на виконання будь-якої сервісної роботи: консультації з надання професійних порад щодо ремонту, планове діагностування, вимірювання рівня мастила у моторі тощо. Труд з надання цих послуг не приймає матеріальної форми, і їх споживча вартість невід'ємна від особи, що її виробляє. Такий продукт діяльності, як правило, не має своєї вартості і в статистичній інформації не відображається. Тому всі дослідники оперують лише суб'єктивними даними, отриманими в результаті анкетних опитів, інтерв'ю зі споживачами і робітниками автосервісних підприємств.
Рис. 1.4. Комплексна класифікація послуг автосервісних підприємств
У процесі дослідження послуг, що пропонуються на автосервісних підприємствах, доцільно виділити наступні групи: матеріально - побутові, торгівельні, консультаційні послуги.
Матеріально-побутові послуги виявляються при реалізації послуг підприємств автосервісу з ремонту автомобіля, тобто у відтворенні матеріальної форми і стану автомашини: рихтування, підготовка, малярка тощо.
Такі послуги надаються як у межах автосервісних підприємств, так і на території клієнта. Торгівельні послуги забезпечують реалізацію запасних частин, палива, мастила та інших засобів для ремонту. Консультаційні послуги передбачають додаткові консультації з підтримки працездатності автомобілів. Такі послуги, як правило, надаються після ремонту автомобіля під час передачі автомобіля клієнтові.
Для підприємств невиробничої сфери і сфери послуг раніше було запропоновано економістами розподіл послуг на виробничі й особисті [49].
Керуючись такою класифікацією, послуги важко віднести до тієї чи іншої групи. Тому, більш припустимою в практичному значенні буде класифікація, запропонована В.А. Антоновою з розподілом послуг на виробничі, послуги особистого характеру і соціальні. Послуги виробничого характеру споживаються і використовуються як ресурс виробничого забезпечення, тобто працівники, що надають послуги, мають справи з постачання на підприємства матеріалів, сировини, обладнання чи забезпечують безпеку виробництва і нормальні умови праці. Послуги особистого характеру на автосервісних підприємствах впливають на зміну духовного стану людини, тобто задовольняють її потреби, а також скорочують витрати часу та праці клієнта. Не менш важливим фактором у соціальних послугах є урахування інтересів соціальних груп населення і конкретно кожного споживача. Так, власникам автомобілів вищих класів (S) приділяється більше уваги, ніж власникам автомобілів середніх класів (E) або нижчих (А та С).
Систематизація послуг підприємств автосервісу за ступенем платності нічим не відрізняється від аналогічних груп послуг у будь-яких галузях вироб ничої і соціальної інфраструктури. Така класифікація є умовною і окремі види послуг відносяться до певної групи за принципом переважної частини, оскільки в кожній групі можуть бути присутніми послуги всіх трьох групувань.
Додаткові послуги пов'язані з виконанням основних функцій, але направлені на розширення сфери діяльності підприємства автосервісу. Послуги такого виду виконуються на кожному автосервісному підприємстві, як вбирання салону і миття автомобіля взагалі після надання основної роботи, задля якої автомобіль знаходився у ремонті. Водночас на будь-якій станції технічного обслуговування пропонують і замінити мастило, заправитися паливом, що сприяє збільшенню обсягів продажу послуг. Другим фактором зростання підприємств автосервісу стало прагнення до створення сприятливої думки у споживачів про зручність у сервісі для клієнтів на станціях технічного обслуговування.
Актуальними для сьогодення є спроби пропонувати споживачам додаткові послуги. Для цього створюються неординарні для станцій маленькі бізнес-ділянки - їдальні, кімнати відпочинку, куточки мобільного зв'язку тощо. Але такими послугами на автосервісних підприємствах клієнти користуються дуже рідко. Вузький асортимент і невисока їх якість, недостатній досвід у цій сфері діяльності не забезпечили необхідного рівня рентабельності. Інші послуги направлені на організацію відпочинку споживача під час ремонту автомобіля, підвищення комфортності обслуговування. Ці послуги, в основному, притаманні підприємствам автосервісу, що займаються миттям автомобілів, балансуванням та ін.
У ринкових умовах функціонують багато підприємств різної форми власності, де складаються умови для створення нових невеликих підприємств, що будуть надавати широкий асортимент послуг, тим самим скорочуючи матеріальні та витрати часу населення на ремонт і обслуговування автомобіля в домашніх умовах. Тому до вищеперелічених класифікаційних ознак послуг додається ще одна, за якою їх можна систематизувати у наступні групи: фірмові, державні, приватні, щойно засновані станції технічного обслуговування, автосервіси на автотранспортних підприємствах та на інших підприємствах і приватні чи гаражні автосервіси (рис. 1.4).
Відрізняються такі послуги терміном виконання і якісними характеристиками, що служить потужним стимулом для розвитку конкуренції між підприємствами автосервісу.
Більшість населення згадує про автосервісне підприємство тільки у разі великої необхідності, тобт