Ви є тут

Формування системи реалізації молока та молокопродуктів в умовах ринку.

Автор: 
Дудар Григорій Тарасович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U001286
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ РЕАЛІЗАЦІЇ МОЛОКА ТА МОЛОКОПРОДУКТІВ
2.1. Аналіз регіональних особливостей функціонування ринку молока та молокопродуктів в умовах трансформації форм власності і господарювання

В агропродовольчій сфері України досягнуто певного прогресу у здійсненні земельної реформи та адаптації структур сільськогосподарського виробництва до умов ринку. Водночас, нинішній стан в якому знаходиться сільське господарство та інші галузі агропромислового комплексу входять у гостре протиріччя зі стратегічними цілями національного державотворення і вимагають щонайменше з'ясування причин їх виникнення, відпрацювання на основі аналітичних висновків відповідних управлінських рішень щодо усунення виявлених недоліків та недопущення їх у майбутньому, а саме головне - завершення формування цивілізованого продовольчого ринку, важливу роль в якому відіграватиме система реалізації сільськогосподарської продукції та продуктів її переробки.
Історичний досвід показує, що в більшості розвинених країн світу, специфічною формою економічних відносин в системі збуту і реалізації товарів і послуг між різними господарюючими суб'єктами став ринок, оскільки ринкові відносини є найбільш ефективною формою організації економічного життя суспільства.
Ринок - складне багатогранне явище що постійно розвивається. Його еволюція та особливості функціонування на різних етапах розвитку суспільства завжди були в центрі уваги економічної теорії.
Ринком в звичайному розумінні прийнято називати місце, на якому здійснюється купівля або продаж товарів. З наукової і соціально-економічної точок зору під "ринком" розуміють сукупність осіб - продавців і покупців, які зустрічаються і обмінюються своїми продуктами. Відомі англійські вчені Кемпбэлл Р.Макконелл, Стенли Л. Брю розглядають ринок як "... інститут або механізм, який зводить покупців (представників попиту) і продавців (постачальників) окремих товарів та послуг". [123, 61]. Інші економісти Самуельсон П.А. і Нордгауз В.Д. вважають ринок механізмом, за допомогою якого "... покупці і продавці взаємодіють, щоб визначити ціну і кількість товару" [200, 71]. Співзвучне тлумачення дають відомі американські вчені класики сучасного маркетингу Г. Амстронг і Ф. Котлер, які вважають, що ринок - це "... сукупність існуючих і потенційних покупців товару" [18, 34]. Ці покупці мають спільні потреби чи запити, які можна задовольнити шляхом обміну. Конкретний розмір ринку залежить від кількості покупців, які відчувають потребу в будь-якому товарі, які мають кошти для здійснення угоди та бажання запропонувати ці кошти в обмін на потрібний їм товар.
Серед вітчизняних вчених економістів також мають місце різне тлумачення ринку. Зокрема, В. Білик і П. Саблук визначають ринок як "... сукупність конкретних економічних відносин між продавцями та покупцями у процесі купівлі продажу товарів і послуг [97, 136].
На основі узагальнення існуючих визначень, на нашу думку, можна виділити наступне. Ринок це організований за законами товарного виробництва й обігу обмін. За допомогою ринку реалізуються господарські зв'язки, реалізація зворотного зв'язку між виробництвом і споживанням.
Для досягнення поставленої мети - детального і точнішого аналізу ринку молока та молочної продукції, вважаємо його аналіз розглядати з формулювання всебічного і повного визначення суті аграрного ринку.
Аграрний ринок, в який входить ринок молока та молочних продуктів є частиною так званого товарного ринку, на якому реалізуються товари виробничого та споживчого призначення. Тому можна було б використати визначення ринку в більш широкому розумінні терміну. Слід зауважити також, що ряд дослідників визначення ринку розглядають як місце торгівлі, сферу обміну товарами або послугами, тобто як другорядний елемент економічної системи, що різко контрастує з реальним життям [128, 10]. Тому, по відношенню до аграрного ринку, існуючі визначення в певній мірі є поверховими і не створюють належної методологічної бази ні для аналізу, ні для ефективного управління цим життєво важливим ринком.
Вважаємо, що значно повніше віддзеркалює визначення аграрного ринку трактування запропоноване відомими українськими вченими-економістами, які вважають, що: "Аграрний ринок - це система установ, методів та ресурсів здійснення обмінних процесів, завданням якої є координація та управління агропромисловим виробництвом країни з метою забезпечення її продовольчої безпеки та споживчих потреб громадян" [128, 11].
На нашу думку, ринок молока та молокопродуктів - це система обмінних процесів за допомогою якої здійснюється виробництво, реалізація та споживання молока та молочних продуктів, мета якої полягає в ефективному управлінні молокопродуктовим підкомплексом для повного забезпечення потреб споживачів.
Дане визначення розглядає ринок як складну систему, яка функціонує внаслідок формування співвідношення попиту і пропозиції через механізм цін (рис. 2.1). Ця система зумовлює структурні зміни у виробництві молока та молочних продуктів, впливає на рівень і динаміку цін, викликає переливання й переміщення капіталу й ресурсів молокопродуктового підкомплексу між галузями і регіонами.
Нині функціонуючий ринок молока та молочних продуктів в Україні, який є важливою складовою продовольчого ринку країни, причому невідокремленою частиною, а органічно вплетеною в його структуру складається з сільськогосподарського виробництва, системи заготівлі, транспортування і переробки продукції, оптової і роздрібної торгівлі. Кінцева мета цих ланок - повніше задоволення потреб і запитів споживачів у молоці та молочній продукції. Економічні взаємовідносини між цими партнерами переважно будуються двома способами. Перший передбачає взаємодію суб'єктів ринку молока та молочної продукції як повністю самостійних, при вільному формуванні цін на молоко та молокопродукти.
Рис. 2.1. Організаційна структура ринку молока та молокопродуктів в Україні [92, 10]

Економічні взаємовідносини між н