РОЗДІЛ 2
АНАЛІЗ ПЕРЕДУМОВ СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ СУЧАСНОГО СТАНУ РИНКУ ПРАЦІ
2.1. Маркетингові дослідження ринку праці як напрям кадрової роботи підприємства
Трансформація ринку праці України, яка полягає у масштабних структурних і динамічних змінах, що відбуваються на цьому ринку, посилюванні конкурентної боротьби за кваліфікований персонал, формуванні нових вимог до персоналу з боку працедавців, висуває нові завдання перед кадровою службою підприємств. У зв'язку з цим, можливості стратегічного управління персоналом підприємства значною мірою визначаються сучасним станом, а також тенденціями розвитку ринку праці. Необхідною умовою дослідження стану ринку праці, передбачення його майбутніх змін в процесі стратегічного управління персоналом, є використання інструментарію маркетингу персоналу. Результатами маркетингових досліджень ринку праці є формування стратегії управління персоналом та розробка цілеспрямованої кадрової політики з пошуку й підбору персоналу, поліпшення умов зайнятості на підприємстві.
У загальному вигляді маркетинг персоналу можна визначити як вид діяльності, направлений на досягнення оптимальної відповідності між попитом і пропозицією робочої сили з метою задоволення потреби в праці всіх суб'єктів трудових відносин [117]. Головним завданням маркетингу персоналу як специфічного виду управлінської діяльності у сфері управління персоналом є визначення й покриття потреби підприємства в персоналі.
Маркетинг персоналу представляє собою сукупність принципів, форм і методів здійснення маркетингових досліджень ринку праці, направлених на довготривале забезпечення підприємства персоналом. З цієї точки зору понятійні елементи маркетингу персоналу можуть бути подані в такій спосіб [91]:
маркетинг персоналу виступає напрямом стратегічного й оперативного планування персоналу;
створює інформаційну базу для роботи з персоналом за допомогою методів дослідження зовнішнього та внутрішнього ринку праці;
маркетинг персоналу направлений на досягнення привабливості працедавця через комунікації з цільовими групами (сегментами ринку).
Ці якості обумовлюють значення маркетингу персоналу в системі управління персоналом підприємства. Особливого значення маркетинг персоналу набуває під час розробки й реалізації стратегії управління персоналом підприємства, в процесі управління кадровим потенціалом підприємства. Маркетингові дослідження ринку праці в процесі управління кадровим потенціалом підприємства надають можливість визначити можливості формування персоналу підприємства за рахунок різних джерел, оцінити умови працевлаштування на підприємстві, а також їхню відповідність вимогам персоналу до працедавців, які склалися на ринку праці.
Маркетингові дослідження ринку праці дозволяють оцінити сучасний стан ринку праці й спрогнозувати зміни його кон'юнктури. Цей вид діяльності також передбачає створення й функціонування ефективної системи регулювання зайнятості на підприємстві. Усе це дозволить зменшити фінансові витрати під час реалізації стратегічних і тактичних рішень, як у галузі персоналу, так і в діяльності підприємства в цілому. Оскільки маркетингові дослідження ринку праці є достатньо новою галуззю кадрової діяльності підприємства на ринку праці, упровадження маркетингової методології в систему управління персоналом підприємства повинне мати чіткий поетапний характер. Реалізація маркетингової діяльності підприємства на ринку праці повинна містити створення теоретичних і практичних концептуальних основ, освоєння процедур і методів у цій сфері, розроблення необхідного інструментарію маркетингової діяльності в галузі персоналу.
Маркетинг персоналу є функцією управління персоналом, яка направлена на ефективне покриття потреби підприємства в трудових ресурсах і заснована на дослідженні і прогнозування ринку праці, розробці стратегії і тактики поведінки на ринку за допомогою маркетингових програм ?49?. Маркетинг персоналу повинен забезпечувати контроль за ситуацією на ринку праці для забезпечення підприємства кадровим потенціалом, необхідним для реалізації стратегічних цілей. Процес маркетингових досліджень ринку праці включає наступні етапи ?117?:
аналіз ринкових можливостей (маркетингові дослідження і збір маркетингової інформації, аналіз середовища маркетингу, можливостей суб'єктів ринку праці, аналіз потреби в робочій силі);
відбір цільових ринків робочої сили (оцінка і прогнозування попиту на робочу сили, сегментація ринку робочої сили, відбір цільових сегментів ринку, позиціонування робочого місця на ринку);
розробка комплексу маркетингу (пропозиція товару "робоче місце", визначення вартості конкурентної робочої сили, розробка системи комунікацій);
втілення маркетингових заходів в життя (здійснюється через систему маркетингової інформації, систему планування, організаційну структуру, систему контролю).
Маркетингова діяльність у системі стратегічного управління персоналом полягає в оцінці стану ринку праці, тенденцій його зміни з метою прийняття обґрунтованих рішень у сфері найму (працевлаштування), сприяння зайнятості й ефективного використання персоналу. Результатом маркетингових досліджень ринку праці повинна стати стабілізація положення суб'єктів ринку праці й поліпшення умов зайнятості персоналу.
З позиції маркетингу персоналу аналіз зовнішнього середовища підприємства повинен відповідати на питання про те, чи зможе за справжніх макроекономічних умов існуюча пропозиція робочої сили покрити потребу підприємства в кадровому потенціалі. Маркетинговий аналіз ринку праці проводиться по наступних напрямах: ситуація на рику праці, зміни в технології, стан законодавства, політика конкурентів, структура соціальних потреб працівників.
Дослідження сутності, функцій та завдань маркетингу персоналу в процесі стратегічного управління персоналом дозволили сформувати послідовність маркетингових досліджень ринку праці під час розробки стратегії управління пер