Ви є тут

Формування маркетингової інформаційної системи підприємств санаторно-курортного комплексу

Автор: 
Петриченко Павло Анатолійович
Тип роботи: 
Дис. канд. наук
Рік: 
2008
Артикул:
0408U003745
129 грн
Додати в кошик

Вміст

РОЗДІЛ 2
ДОСЛІДЖЕННЯ МАРКЕТИНГОВОЇ ІНФОРМАЦІЙНОЇ СИСТЕМИ ПІДПРИЄМСТВ САНАТОРНО-КУРОРТНОГО КОМПЛЕКСУ
2.1. Аналіз маркетингової діяльності підприємств санаторно-курортного комплексу
Наявність нестабільної економічної ситуації з постійно змінними цінами, потреба у взаємозаліках між підприємствами санаторно-курортного комплексу і контактними групами диктує необхідність створення маркетингової інформаційної системи, оскільки успіх функціонування підприємств санаторно-курортного комплексу залежить від того, як збирається, аналізується і розподіляється інформація в межах наявної інформаційної системи.
Інформаційно-аналітичне забезпечення процесів управління підприємствами санаторно-курортного комплексу є вимогою часу. Важливо зазначити, що періодом бурхливого розвитку інформатизації в санаторіях стали вісімдесяті роки XX століття, після чого на початку і в середині дев'яностих років настав період, коли даний напрям почав втрачати свій поступальний потенціал, з'явилися певні ознаки відставання, почала домінувати відсталість.
З ухваленням нового Закону України "Про курорти" [52] і Положення "Щодо затвердження форми державної статистичної звітності про санаторно-курортні (оздоровчі) заклади і Інструкції щодо її заповнення" [101] почався новий етап інформатизації в санаторно-курортному комплексі.
Крім того, розпочався процес зміни організаційно-правової форми підприємств санаторно-курортного комплексу. Так, державні підприємства санаторно-курортного комплексу були перетворені в закриті акціонерні товариства. Найбільшим санаторно-курортним комплексом в Україні є закрите акціонерне товариство лікувально-оздоровчих закладів профспілок України - ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" (113 санаторіїв, пансіонатів і здравниць, зокрема 29 в Криму і 11 - в Одеській області), в яких щорічно оздоровляється майже 500 тис. осіб. Заклади ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" розташовані в Ялті, Алушті, Саках, Євпаторії, Приазов'ї, Причорномор'ї, Одесі, Хмельнику, Трускавці, Закарпатті, Прикарпатті, Слов'янську, Миргороді, Харкові, Дніпропетровську. Методичне керівництво їх діяльністю здійснює головне управління, яке розташоване у Києві. Воно проводить маркетингові дослідження (рис. 2.1).
Чистий прибуток ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) в 2006 році склав 570426 тис. гривень, в 2007 році чистий прибуток склав 25185 тис. гривень. Послугами туристсько-екскурсійних закладів ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" в 2005 році скористалися майже 600 тис. туристів і 413 тис. екскурсантів. Це дозволило ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" отримати 123,6 млн. грн. доходу. Якість функціонування ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" оцінюється за двома напрямками:
? відповідність організаційної структури;
? відповідність інформаційного забезпечення.
Ефективність організаційних структур асоціюється, насамперед, з історично змінним співвідношенням централізації і децентралізації, із зростанням гнучкості організаційних форм. Критерії ефективності, в основному, належать до оцінки числа зв'язків в структурі і взаємодії рівнів управління, ступеня структуризації цілей і співвідношень між ними і структурою, горизонтальними і вертикальними зв'язками. У цьому контексті організаційна структура ЗАТ "Укрпрофоздоровниця", розташованого в м. Київ, включає таки елементи, як:
? наглядова рада;
? фінансове управління, якому підпорядковано відділ прогнозування і маркетингу;
? управління з виготовлення і реалізації путівок;
? медичне управління;
? кадрове і правове управління;

Рис. 2.1. Структура ЗАТ "Укрпрофоздоровниця"

? управління експлуатації і охорони праці;
? управління господарством;
? контрольно-ревізійне управління.
В організаційній структурі представництва ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" в м. Одесі існують наступні складові:
? адміністрація представництва;
? медичний відділ;
? фінансово-економічний відділ;
? відділ кадрової і правової роботи;
? відділ експлуатації.
До основних структурних підрозділів підприємств санаторно-курортного комплексу можна віднести наступні:
? адміністрація підприємства;
? служба прийому і розміщення відпочиваючих;
? діагностична служба;
? клінічні відділення;
? культсектор;
? господарська служба.
Проаналізуємо діяльність представництва ЗАТ "Укрпрофоздоровниця" в Одеському регіоні. До його складу входять 11 дочірніх підприємств.
Сформулюємо систему показників, яка дозволить провести аналіз діяльності підприємств санаторного комплексу (таблиця 2.1).
До основних показників, що характеризують діяльність санаторно-курортного комплексу, належать показники використання ліжкового фонду: число ліжок, число ліжко-днів, використання ліжок в перерахунку на повний заїзд, а також використання і обіг ліжок. Запланована кількість ліжко-днів визначає виробничу потужність підприємства санаторно-курортного комплексу [69, 120, 121].
Важливим показником оцінки діяльності підприємства є також кількість обслуговуваних осіб. Інформація про кожного клієнта дозволить створити базу даних в рамках маркетингової інформаційної системи.
Таблиця 2.1
Система показників для аналізу діяльності підприємств санаторно-курортного комплексу
Найменування
Статті
Показники
Виробничі показники
Натуральні
Число ліжокЛіжко-дні Заповнюваність підприємствКількість обслуговуваних осібВідносні
Використання ліжок в перерахунку на повний заїздВикористання ліжок, %Оборот ліжокФінансові результати
Натуральні
Обсяг наданих послуг, тис. грн.Кількість обслужених осібВідносні
Рентабельність, %Прибуток (збиток) на 1 працівника, грн.Прибуток (збиток) на 1 грн. зарплатиКількість обслуговуваних осіб на 1 працівника
Наведені вище показники дозволяють сформувати внутрішню інформацію про можливості підприємств санаторно-курортного комплексу. На основі вивчення звітів про продаж путівок можна отримати відомості про ринкові тенденції, переваги рекреантів то